Wallas eller Cami monteringsalternativer

Startet av ivarw, januar 31, 2018, 09:57:00

ivarw

januar 31, 2018, 09:57:00 sist endret: januar 31, 2018, 12:21:52 by ivarw
Hei

Jeg vurderer muligheter for å installere en Wallas eller Cami på hytta. Benytter pr i dag en innendørs 3,8kW laserkamin fra hyttetorget, som jeg forøvrig er godt fornøyd med og som gjør en upåklagelig jobb med å lunke opp hytta før ankomst. Men den har som kjent bivirkningen med avgasser og vanndamp som slippes i rommet.

Problemet er at jeg har betydelige vansker med å skulle plassere en Cami eller Wallas inne, spesielt mot pipeløp.

Hytta står på påler og på den sydvendte siden er det ganske god klaring mellom bakken og undersiden av gulvet. Er det mulig (praktisk og sikkerhetsmessig) å plassere en slik ovn ute? Altstå gjerne en marine-modell. Det ville være god nok plass til å støpe et lite fundament og lage en kledning i tre rundt, for så å føre larmluften via en veggjennomføring inn i hytta.
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Røilern

Disse ovnene er designet for innvendig bruk - elektronikken er ikke tilstrekkelig beskyttet for å bruke ute.

Jeg har ved et poar anledning syslet med tanke om å bruke dieselvarmere som man vanligvis benytter i båter eller biler til dette. De finnes både i modeller som varmer opp vann eller luft.

De er laget for å tåle å stå ute
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Sæters

Jeg har montert Wallas i "kjellerrom" under peisen, slik at varmluften går opp via hull i betongplate/peisfundament bak peisen og ut i hytta.

Den står da på en støpt såle med Lecamur rundt og med åpen ventilasjonsrist direkte til det fri, så dette er så nær utendørs det kan komme uten å være det direkte, er totalt beskyttet for vær, men kanskje ikke vind. Har fungert bra i mange år.


Offgrid

Sitat fra: Røilern på januar 31, 2018, 16:21:30
Disse ovnene er designet for innvendig bruk - elektronikken er ikke tilstrekkelig beskyttet for å bruke ute.

Jeg har ved et poar anledning syslet med tanke om å bruke dieselvarmere som man vanligvis benytter i båter eller biler til dette. De finnes både i modeller som varmer opp vann eller luft.

De er laget for å tåle å stå ute

Noen som vet om for eksempel en Wallas 40dt båtvarmer kan startes med CBW? Eller evt andre produsenter?
Med en langstrakt hytte ser jeg fordelen med å sende varmluft i isolerte spirorør for å fordele til flere rom..


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod