Maksimale tekniske løsninger uten innlagt vann og strøm.

Startet av søren, mars 15, 2009, 19:29:42

søren

Skal bygge hytte i et lite felt ved bilveg uten innlagt strøm og vannpost 100 meter fra hytta.
Hytta kan bygges som høystandardhytte da det er muligheter for strøm og vann i fremtiden.
Arbeider i byggebransjen så det meste av tre er på plass men er ute etter et godt planlagt anlegg ang. strøm, vann, varme og sanitær.
Planene så langt er:

* Varme
- Peis med innsats som hovedvarmekilde.
- Skifergulv (alt på en flate) med vannbåren varme fyrt med gass eller oljefyr koplet opp til SMS. Frostvæske i rørene. Mulighet for styre flere sløyfer og eventuelt holde et teknisk rom frostfritt?
Mulighet for å kunne brukes som separat varmekilde(oljefyr) koplet opp mot pipe nr.2?

* Strøm
- Solcellepanel med batteribank omformet til 230V som elektrisk anlegg.
- Aggregat til bruk ved krevende apparater samtidig som banken lades?

* Toalett
- Snurredass plassert slik at den kan byttes ut hvis senere mulighet for WC.

* Vann
- Drikkevann på egen beholder
- Vann bæres inn i 130 l vannbeholder og pumpes opp til dusj og vask.
- Varmes opp med gassvannvarmer.

Gasskomfyr og gasskjøleskap.

Er dette en bra løsning eller har noen andre erfaringer?



hyby

Kanskje bytte ut snurredassen med et Jets vacumtoalett i porselen.
Tror det vil gi en mer "høystandardfølelse"

Du får disse også for hytter uten innlagt vann.


søren

Hei.
Takk for intressant tips og link. Dette vil jeg virkelig vurdere.
Men jeg skjønner at jeg må undersøke med kommunen hvorledes de praktiserer reglene ang. gråvann,tett tank osv.

OS

Jeg har selv solcelleanlegg med omforming (inverter) til 230V på hytta og har noen tips.

Jeg bruker kombinert inverter og lader fra Victron som jeg er meget fornøyd med. De selges bla. hos Sunwind men du kan også kjøpe de litt rimeligere fra importøren, Farco (www.farco.no). Jeg har den typen som heter Victron Phoenix MultiPlus. Denne har en meget god innebygget lader som kan kobles til evt. aggregat.

Jeg har Morningstar SunSaver MPPT solcelleregulator. En av fordelene med denne er at den kan kobles til PC for historiske data osv. Jeg kjøpte min direkte fra USA men den selges i Norge av Energibutikken (Getek) under navnet ENERGITEK Optimizer MPPT. Denne kan brukes med solceller opp til 200W.

Kjøp AGM batterier. De er dyrere men er vedlikeholdsfrie og varer i mange år. Jeg har selv 2 stk Concorde Sunxtender 305Ah batterier (kr. 7500 per stk hos SunWind). Disse batteriene er blandt de beste på markedet. Blir dette litt for dyrt kan du evt. gå for Sunwind's "brandede" AGM batterier (eller fra Hyttebutikken). De er på tilbud nå og koster kr. 2990 per 215 Ah batteri. Hvis du går for AGM og skal koble opp selv så husk at AGM batteriene har veldig lav indre motstand (i forhold til vanlige fritidsbatterier) og det er viktig at ledningene mellom batteriene er tykke og helt like lange og at du kobler deg på symmetrisk slik som i metode 2 her: http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html. Skal du koble flere enn 3 AGM batterier i parallell bør du bruke metode 3 på siden ovenfor.

Du bør ha en batterimonitor som viser deg hvor mye kapasitet det er igjen på batteriene, hvor mye strøm du bruker, temperatur, spenning osv. Jeg bruker en litt gammeldags variant som heter Bogart Trimetric men mere moderne utgaver leveres av bla. Victron nevnt ovenfor.

Hadde jeg skulle bygget hytte selv i dag ville jeg ha bygget en liten jordkjeller til batteriene da kapasiteten reduseres kraftig når det er kaldt.

mvh,
OS
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

hyby

Sitat fra: søren på mars 15, 2009, 19:29:42* Varme
- Peis med innsats som hovedvarmekilde.
- Skifergulv (alt på en flate) med vannbåren varme fyrt med gass eller oljefyr
* Strøm
- Solcellepanel med batteribank omformet til 230V som elektrisk anlegg.
- Aggregat til bruk ved krevende apparater samtidig som banken lades?

Ikke at jeg har så veldig greie på det, men en tanke som slo meg.
Det er vel ganske mye vann som skal sirkuleres i et anlegg med vannbåren varme.
En elektrisk sirkulasjonspumpe vil vel sluke all kapasiteten i solcelleanlegget ?

HBOle

Sitat fra: søren på mars 15, 2009, 19:29:42*

Ikke at jeg har så veldig greie på det, men en tanke som slo meg.
Det er vel ganske mye vann som skal sirkuleres i et anlegg med vannbåren varme.
En elektrisk sirkulasjonspumpe vil vel sluke all kapasiteten i solcelleanlegget ?


Der har du nok helt rett!
Mvh
Ole


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod