Oppvarming av hytte i laft

Startet av Healey3000, februar 03, 2018, 14:09:05

Healey3000

Har nå i to år hatt ring hytta varm-system knyttet til en 2kw stråleovn. Stor åpen løsning, høyt under taket gjør at vi likevel bruker lang tid på fredagen før temperaturen nærmer seg ok nivå hvis det er minusgrader.
I tillegg lurer jeg på om all denne oppvarming\avkjølingen av hytta er så energiøkonomisk da hytta er i 6 toms laft og det føles som om kulda magasineres lenge i treet. Noen sa til meg en gang at laftehytte ikke egner seg til jojo-oppvarming slik som helgebesøk ofte resulterer i. Kunne det faktisk være fornuftig å tenke varmepumpe og ha en basis varme rundt 10pluss? Finnes jo typer med vedlikeholdstemperatur på 8-10 grader og som fungerer ned til 25 minus. Eller vil energiforbruket likevel bli for stort (spesielt på vinteren)?
Hytta er uten vann, 77kvm og ligger på Kvikneskogen v Tynset. Brukes hver helg om høsten mot desember og deretter annenhver helg i januar-påske.
Finnes sikkert folk med erfaringer her inne, tenker jeg.

slitar

Har ikkje laft, men ein konstruksjon med fleire lag panel, så "magasineringa blir stortsett lik. Vi monterte varmepumpe i høst, ein liten og billig modell. Den står på 17 grader, som er min. når vi ikkje er der. Kjøpte ein propanovn som på fullt leverer 4,5 kw. Den set eg på ei kort stund når vi kjem, og varmepumpa på fullt. Det tek kort tid før innetempen er behagelig, og ikkje minst er allt tørt og fint sidan tempen heile tida har vore på pluss. Har ikkje regna på energiforbruket, men da ein likevel må betale nettleige er meirforbruket verd fordelane.

Sæters

Sitat fra: slitar på februar 04, 2018, 18:04:54
Har ikkje regna på energiforbruket, men da ein likevel må betale nettleige er meirforbruket verd fordelane.

Her blander du nok begrepene. Nettleie betaler du ut av forbruk. Nettleie er uavhengig av fyllingsgrad i magasinene og som regel høyere enn energiprisen. I mitt distrikt 48 øre pr.kwt. Så høyt har ikke energiprisen vært hittil i vinter.

Det du betaler fast, uavhengig av forbruk, er fastleddet. Det er drøyt 80 kroner måneden. Monner nok lite i denne sammenhengen.  ;)

Angående spørsmålet til TS, vil jeg nok si at det finnes bedre steder å få god effekt av en varmepumpe enn i de strøk av landet som regnes som blant Norges kaldeste. En varmepumpe vil nok bruke adskillig med watt gjennom uken i slike omgivelser. Uansett må si jeg er imponert over hvor lite strøm som går med til oppvarming etter at jeg monterte varmepumpe hjemme, den bruker sjelden mer enn 400-500-600 watt under drift for å holde temperaturen rundt 18-20 grader i et ganske stort hus.


Geiri

Jeg har varmepumpe i laftekasse.
(Påbygg på en side i reisverk)
Totalt 97kvm.
Hytten ligger i innlandet av Trøndelag. Når det er kaldt så er det virkelig kaldt.
Kjøpte Panasonic modellen som bruker å være på tilbud hos Coop. Ce9 tror jeg den heter.
Har på frostvakt +8/+15.
Har koblet til airpatrol slik at jeg har styring via app fra byen.
Nå i de kaldeste mnd og vi har vært der annenhver helg samt hele jule og vinterferien så har vi strømforbruk på 500-600,- pr.mnd.
Da har vi også 1 kjøleskap. 1 kombiskap og 1 fryser som står på. Samt 1kw Beha panelovn på 10` stående å gå på badet.
Før vi fikk varmepumpen hadde vi vel regninger på 300-400,- i mnd. Så varmepumpen koster ikke mye i drift. Og med mulighet for app styring og det hele så er det for vår del verd det.
Før brukte vi rundt 2 favn ved i året, nå holder det å kjøpe 5 sekker for 199 på Coop i året. Fyrer nå for kos og ikke for å overleve.

Slyboy

Har du strøm og bruker hytta mer enn ei helg i måneden finnes det bare ett svar, og det er varmepumpe. Den holder hytta tørr, varmer raskt opp og bruker minimalt med strøm. Hvis du ser for deg forbruket av ved og må kjøpe den, så skal du opp i bare 8-10 sekker før du er oppe i det totale strømforbruket en slik pumpe har iløpet av en mnd.
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod