Deformert parafintank til Wallas

Startet av OS, februar 03, 2018, 19:09:04

OS

I dag når vi kom til hytta så jeg at parafintanken til Wallas var skikkelig deformert. Den har stått under hytta i to år og har vært helt fin frem til nå. Jeg åpnet toppen for påfylling og det virket som det var vakuum i tanken og den rettet seg opp litt, men ikke helt. Muligens et luftehull eller noe som er tett. Noen som har vært borti tilsvarende?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Sæters

Væske og luft utvider seg jo ved varme, faktisk så mye at en varmtvannsbereder må ha sikkerhetsventil som slipper ut overtrykk for ikke å eksplodere, når kaldt vann blir oppvarmet. Tilsvarende blir det da med varm væske som blir kjølt ned, alternativt luft, den vil da krympe i volum. Er det helt tett, slik at ny luft ikke slipper inn, blir det vakuum som skaper slik effekt. Ikke eksplosjon, men nærmest en implosjon. Lufta bidrar nok mer en parafinen, hadde tanken vært hel full, hadde nok ikke dette skjedd.

Har tilsvarende tank, men av tykkere materiale og med åpning rundt parafinrøret, som tillater luft å passere. Hadde aldri trodd det kunne bli så tett at et slikt resultat skulle kunne oppstå. Har sett det samme når tomflasker med tett kork har blitt liggende i bilen om vinteren, ganske deformerte når jeg skal pante de, faktisk så mye at jeg enkelte ganger må skru opp korken og slippe inn litt luft for å få pantet.

OS

Fant feilen når jeg fikk sett under hytta i dagslys. Lufteslangen hadde frosset fast i bakken! Utrolig Wallas har fungert og greid å suge tanken så flat! Satser på at den retter seg opp igjen til våren. Det blir uansett en større tank etter hvert hvis jeg finner en som ikke koster skjorta :)
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod