Havarert batteri??

Startet av Arctic1827, februar 03, 2018, 19:33:47

Arctic1827

Batteribanken som fulgte med hytta byttet jeg ut i dag, da jeg har oppdaget at den er blitt betydelig dårligere den siste tiden.

Etter å ha vært i kontakt med selgeren har jeg fått følgende opplysninger om den opprinnelige batteribanken:

Startet med komplett pakke bestående av et 260AH Sundwind AGM batteri ca 2010.
Etter litt bruk ble dette batteriet "forsterket" i ca 2012 med tre stk 110 AH "lett brukte" batterier parallellkoblet med det første.  Disse tre er fra mai 2007.
Fordi det opprinnelig bare var lading fra et panel på 80W tror jeg batteriene tidvis har vært tappet langt ned.

Ut fra disse opplysningene kan jeg da være rimelig sikker på at sammenblandingen av svært forskjellige batterier brukt sammen har havarert det opprinnelige Sunwindbatteriet?
Eller, kan det være verd å sjekke dette nærmere for å finne ut om det fortsatt kan være i orden brukt alene til f eks elektrisk båtmotor?

Røilern

Sitat fra: Arctic1827 på februar 03, 2018, 19:33:47

Startet med komplett pakke bestående av et 260AH Sundwind AGM batteri ca 2010.
Etter litt bruk ble dette batteriet "forsterket" i ca 2012 med tre stk 110 AH "lett brukte" batterier parallellkoblet med det første.  Disse tre er fra mai 2007.
Fordi det opprinnelig bare var lading fra et panel på 80W tror jeg batteriene tidvis har vært tappet langt ned.

Recipe for Disaster

Ingen grunn til å bruke mye tid på disse batteriene.

Kjøp nye - sorry

--------------

men som alltid - lag et energiforbruksbudsjett først

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

februar 09, 2018, 05:33:43 #2 sist endret: februar 09, 2018, 06:39:18 by OS
Enig med Røilern. Kjøp nytt!
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Sæters

Disse 3 stk. 110 Ah batterier, er det AGM batterier det også, eller er det vanlige bly-syre batterier? Er det 2 forskjellige typer batterier er det enda en grunn til å anta at de er ødelagt, da de eventuelt er beregnet for forskjellig ladespenning.

Arctic1827

Takk for svar!

Ja alle batteriene er AGM, men av to forskjellig fabrikat.
Jeg var ganske sikker på at de tre 110 AH batteriene hadde ødelagt det opprinnelige og nyeste batteriet, slik at det hadde "tilpasset" seg de små, og således hadde omtrent samme effekt som disse, inntil 110 AH, dvs teoretisk effekt 4 x 110 AH.

Men så leste jeg inne på båtforumet, og forsåvidt også andre steder at flere mente det gikk helt fint å parallellkoble forskjellige batterier, også i alder, såfremst det var samme type, og at en da fikk den oppinnelige kapasieten som hvert av batteriene til sammen og at ikke det dårligste påvirket de øvrige.

Nå har jeg allerede byttet ut batteripakken med 2 stk nye batterier parallellkoblet, så der er det nå bra.  Hvis teorien fra båtforumet er riktig, kunne det bety at 260 AH batteriet fra 2010 fortsatt er bra, og kansje bruke det til en elektrisk båtmotor, selv om det egentlig er for stort og tungt til det.

Røilern

Sitat fra: Arctic1827 på februar 09, 2018, 17:12:24
Men så leste jeg inne på båtforumet, og forsåvidt også andre steder at flere mente det gikk helt fint å parallellkoble forskjellige batterier, også i alder, såfremst det var samme type, og at en da fikk den oppinnelige kapasieten som hvert av batteriene til sammen og at ikke det dårligste påvirket de øvrige.

Beklager men båtfolket tar feil, i tillegg er bruk av batterier i båt annerledes enn saktelading av batterier ved hjelp av solpaneler.

Ofte så skiller man batterier i båt med manuelle eller automatiske brytere, og i tillegg lades de som hovedregel ganske heftig med  laderen fra motoren.

Jeg tror ikke du finne en off-grid solpanel ekspert som sier annet enn at du skal aldri  blande forskjellige batterier. Selv ikke like batterier av forskjellig alder skal man blande.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Arctic1827

Da går hele pakken til resirk med god samvittighet!  ;D

Tusen takk for gode bidrag!

Offgrid

Sitat fra: Røilern på februar 09, 2018, 20:13:25
Sitat fra: Arctic1827 på februar 09, 2018, 17:12:24
Men så leste jeg inne på båtforumet, og forsåvidt også andre steder at flere mente det gikk helt fint å parallellkoble forskjellige batterier, også i alder, såfremst det var samme type, og at en da fikk den oppinnelige kapasieten som hvert av batteriene til sammen og at ikke det dårligste påvirket de øvrige.

Beklager men båtfolket tar feil, i tillegg er bruk av batterier i båt annerledes enn saktelading av batterier ved hjelp av solpaneler.

Ofte så skiller man batterier i båt med manuelle eller automatiske brytere, og i tillegg lades de som hovedregel ganske heftig med  laderen fra motoren.

Jeg tror ikke du finne en off-grid solpanel ekspert som sier annet enn at du skal aldri  blande forskjellige batterier. Selv ikke like batterier av forskjellig alder skal man blande.

Hva vil en Battery Balancer gjøre i slike tilfeller om man har 2 forskjellige "friske" batterier m samme spenning? Er denne til for at man kan "løse et problem" om man vil utvide batteribanken?
https://www.victronenergy.com/battery-monitors/battery-balancer



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod