Multiplus 12/3000/120 problemer ved komibinert bruk av aggregat og inverter.

Startet av McNisse, februar 05, 2018, 18:05:30

McNisse

Har en multiplus 12/3000/120, Honda eu3000is aggregat og stekeovn 2000w
Har et problem jeg ikke finner ut av og håper at noen har et tips
Ved full batteribank (12,8v) har jeg ingen store problemer å bruke stekeovn kun på multiplussen (uten aggregat i drift).
Ved batteribank ca halvfull (12,4 v) får jeg problemer med at multiplus slår ut på lav batterispenning . Ønsker da å kjøre aggregat samtidig med håp om at aggregat drifter stekeovn og kan lade samtidig.
Det som da skjer er at multiplus slår inn og ut aggregat med ca 20 -30 s mellomrom. Hva som egentlig skjer er jeg litt usikker på, men det kan virke som den bruker batteri ca 30 sek så aggregat noen sekunder så tilbake. Klikker i reeler og jobber hardt. Enden er at aggregat slår ut på overlast og multiplussen slår ut på lav batterispenning.
Ampere shore er satt til 12 amp og jeg bruker 100 m2 batterikabel. Programmerer med bus.
Noen som har noen ide på hva dette kan komme av?


Jgytterdal@gmail.com

Har du enablet power assist,? Denne funksjonen gjør at multiplus og aggregat jobber sammen ved stor belastning.
Hva slags low voltage verdi har multiplus ved utkobling.
Hvor stor batteribank har du?
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Det er en del innstillinger du kan prøve. Først power assist som Ytterdal anbefaler. Så kan du forsøke å skru på "Dynamic current limiter", av/på UPS funksjon, og "weak AC" av/på. Se også denne websiden:
https://www.victronenergy.com/live/multiplus_faq
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

McNisse

Hei
Takker masse for innspill :)
Har en batteribank på 4x 295 amp (AGM). Koblet sammen med 35m2 kort kabel (lik lengde) fra hver batteripol til felles 100m2 kabel til inverter.
Mener jeg har kobet inn power assist. Low voltage mener jeg er default på rundt 11,?? volt.

Skal teste forslagene dine OS neste gang jeg drar opp på hytta. Har justert så mye rart at jeg ikke husker alt som er testet ut.

OS

Har du fire batteri i parallell bør du koble de slik som vist i bildet nedenfor. Da får alle batteriene lik "belastningsmotstand". Du kan bruke stjernekobling men det er mer komplisert og ikke så lett å få symmetrisk.

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

McNisse

Hei
Har i utgangspunktet koblet i stjerne med samme lengde (30cm) og tykkelse kabel (35 mm2) fra hver pol til felles punkt der det går videre i en 100 mm2 kabel til inverter. Finner ikke noe skisse på denne i farta. Så vidt jeg har lest meg opp på skal dette være den beste måten å paralellkoble flere batterier.
Kobler forsåvidt raskt over til løsningen din OS så kan jeg teste om jeg opplever noe endring.
Ser også på linken til OS at jeg kansje har noe høyt tall på input current limit. 12 amp i dag men Victron regner det til ca 9,5 amp (Honda EU30is)

Røilern

Dette fremstår for meg som overbelastning av aggregatet.

Husk at Multiplus'en sakte øker belastningen av aggregatet samtidig som den overvåker både spenning og frekvens. Hvis Multiplus'en ikke er konfigurert til å trekke mindre strøm fra aggregatet  enn hva aggregatet kan levere, vil den gjøre akkurat det du beskriver.

Jeg tror jeg har begrenset min til 20A på mitt 5500W Honda aggregat. Det er fordi selv for dette ganske proffe aggregatet så er konstant effekt ikke mer enn 4500W

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Knerten

Sitat fra: Røilern på februar 08, 2018, 23:51:07
Dette fremstår for meg som overbelastning av aggregatet.

Husk at Multiplus'en sakte øker belastningen av aggregatet samtidig som den overvåker både spenning og frekvens. Hvis Multiplus'en ikke er konfigurert til å trekke mindre strøm fra aggregatet  enn hva aggregatet kan levere, vil den gjøre akkurat det du beskriver.

Jeg tror jeg har begrenset min til 20A på mitt 5500W Honda aggregat. Det er fordi selv for dette ganske proffe aggregatet så er konstant effekt ikke mer enn 4500W



Jeg har gjort samme erfaring med min SMA, utifra eksprimentering har jeg kommet fra til at 15A gir best effekt angående lading og drivstoff forbruk.
Forøvrig avgir SMA'en en del varme ved for lange ladesykluser med aggregat, så for å unngå at denne kommer med HiTemp alarm, er derfor og strømmen begrenset.
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

McNisse

Takker igjen for svar.
Tror jeg i første omgang senker input current limit til rundt 9 amp og sjekker at jeg har tikket av for power assist. Forhåpentigvis løser det problemet.

McNisse

Hei igjen
En liten oppdatering etter vinterferien.
Måtte justere ned shore curent/input current til ca 7 amp for å få stabil drift. Fungerer fint da.
Synes forøvrig 7 amp er noe lavt for et eu30 aggregat men når det fungerte er det vel ok.

Noe usikker på hvordan shore current instilling egentlig virker gjennom inverteren. Ovnen trekker 2000 W ca 8,7 amp. Med 7 amp innstilling på mutiplussen kan jeg kjøre både ovn og lader batteri.



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod