Kombi lader/inv 1200W/2400W, Axpert MEX 1.5K-12, fra Sparelys, erfaring ?

Startet av Sæters, februar 06, 2018, 13:08:55

perg

Sitat fra: Sæters på februar 10, 2018, 10:56:54
Sitat fra: Toillball på februar 09, 2018, 17:18:55
Ladespenning kan reguleres i menyen. 👍

Ja, greit nok, men fremdeles er vel ikke dette bra nok om ikke regulator automatisk kompenserer for temperaturen batteriene står i? Som OS skriver, et AGM batteri skal typisk ha over 15 V ladespenning ved -15C, men en helt annen spenning ved -5C og igjen ved +5C. Da går det ikke bare å regulere spenningen i menyen, dette må jo regulatoren gjøre automatisk, ellers må en jo stå stand by og regulere spenning i forhold til temperatur?

Håper vi vi ikke snakker forbi hverandre, dette tror jeg er et meget viktig poeng for mang en hytteeier. Feil spenning ved lading av batterier har vært en gjenganger i årevis.

Bl.a. tyske biler var kjent for å ha for lav ladespenning og kostet bileiere mange ergrelser og kroner når vinteren kom og bilen ikke ville starte. Bosh, som jeg mistenker hadde eierinteresser i batterifabrikker var kjent for å ha regulatorer med manglende effekt, noe som gjorde at batteriene på biler de leverte elektronikk til, hadde langt lavere levetid enn f.eks japanske biler. Selvsagt et større problem i Norge enn på kontinentet, hvor det knapt er kuldegrader.

Jeg tviler på at du får noe særlig temperaturkompensering på disse "billige" inverterne, men hvorfor spør du ikke sparelys.
De pleier å yte god kundeservice og svare raskt og har rimelig grei peiling.


MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Sæters

Klart jeg kan spørre leverandør, men hadde håpet å få svar på spørsmålet her inne. Det bør være til manges fordel at slike ting kommer frem i dagens lys, det er noe av poenget med slike forum.

Toillball

Men utifra at mppt regulatoren får kritikk, samt jeg er ikke overbevist om pwm regulatoren i mitt kombiapperat er helt suveren,  så kan man vel si at apparatene først og fremst er gode invertere med litt middels regulatorer.
Så hvis trådstarter ikke er så avhengig av inverter så er vel en god regulator å foretrekke til oppgaven.
Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL

Sæters

Du har absolutt et poeng. Med kostbar batteripakke vil jeg mene at det er viktigst med optimal lading, jeg dropper heller inverteren hvis det ikke er optimalt med denne kombiløsningen.

Tottoa

Jeg kjøpte min PIP-MS 4048 via ebay direkte fra fabrikken i Taiwan, og hadde på forhånd spurt produsenten om temperatur kompensering. Svaret jeg fikk var at denne egenskapen ikke var tilgjengelig for gjeldende modeller, men at de jobbet med problemstillingen. Hva det nå enn måtte bety vet ikke jeg.

Uansett, jeg kjøpte min derfra og er godt fornøyd. Ladespenningen har jeg justert opp til 64 volt, men har i tillegg koblet på en Xantrex pwm regulator med temperatur kompensering og dump last. Til dumplast har jeg 2x1600w 48v vvb elementer som varmer en tank med kjøleveske som jeg kan gjøre nytte av på forskjellig vis.

På den måten er det ingen solenergi som går til spille, enten blir det strøm til batteriene eller så blir den brukt til varme.

perg

Sitat fra: Sæters på februar 12, 2018, 13:46:59
Klart jeg kan spørre leverandør, men hadde håpet å få svar på spørsmålet her inne. Det bør være til manges fordel at slike ting kommer frem i dagens lys, det er noe av poenget med slike forum.


Var på hytta nå i helga og avleste spenning på batteriene med det samme jeg kom opp og da var spenningen på 28,7 Volt, dvs nesten 2 volt høyere enn tidligere.
4 uker siden jeg var der sist.
Forskjellen nå er at jeg har brukt en MPPT tracer 2215RN som solcellelader og ikke startet Cami på forhånd, men jeg mener likevel at jeg kan konkludere med at MPP Solar sin MPPT lader leverer mye lavere spenning under samme forhold enn den burde uansett om det er pga feil eller at det er et dårligere produkt.



MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Toillball

Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL

perg

Sitat fra: Toillball på februar 19, 2018, 20:17:31
Og det er ikke pga at vårsola banker på døra? 😅

Det kan nok være litt av forklaringen, men ikke hele i og med at jeg har erfart at den gir lavere spenning tidligere også.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

mariust

Jeg lurte også på hvorfor jeg fikk så lav ladestrøm med paneler 2x265w seriekoblet til denne enheten. Displayet viste 1A med 61V inn fra panelet nå i helga med sola direkte inn på panelene.  Jeg husker dessverre ikke hvor stor spenningen på batteriene var, men jeg tror det var i størrelsesorden 27V.

Batteriene mine er fra et vera 12v solcelleanlegg og har funka fint tidligere, derfor ble jeg litt overrasket om de ikke tok lading, selv om de har vært veldig nedtappet i den siste tida, da vi har vært på hytta hver helg siden jul omtrent.

Etter å ha lest denne tråden har jeg researcha litt og finner jeg at når apparatet står på agm type, er ladespenningen 27v på float og 28,2 på bulk.
Det står ingenting om temperaturkompensasjon i manualen.

I manualen fra vera står det følgende om ladingen ved 25'C
Float 14,1v, boost 14,4v, -4mV/'K pr celle.

Dersom vi antar at vera sin regulator gjør riktig, skulle det vært 28,2 float og 28,8 bulk

Sønnak har sin anbefaling her: http://sonnak.com/batterikunskap/optimal-ladespenning/
Ved 25'C har de 14,4 v optimal ladespenning.
Det ser ut til å samsvare bra med Vera.

Da er det fristende å prøve å sette apparatet på user og stille inn tilsvarende verdier og se om det blir annen dans. Evt også kompensere noe for lav temperatur, 0'C gir ifølge sønnak 15,15V og da er vi jo på 30,3 og det er jo et stykke fra 27. Mistenker at apparatet har hoppet over i float veldig tidlig også. Tror jeg tvangskjører det til 2 timer.

Sæters

Tja. Hvis du leser tråden om lading og oppbevaring av batterier som jeg har startet, forstår du sikkert at det er en del spørsmål jeg ønsker svar på og dermed ikke er ekspert i dette, men dataene du refererer til samsvarer med hva Sparelys oppgir i databladet for AGM Solar 350 Ah batteri når det gjelder float, som skal ligge mellom 13,6 og 13,8 v.

Jeg synes forøvrig det opereres med så mange forskjellige terminologier at det skaper forvirring. Vet ikke om estvends ble noe klokere av tråden han startet i mars 2017, hvor han kun fikk ett svar og det 1/2 år senere, men dog fra en av leverandørene av solcelleanlegg.
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1996.msg12479#msg12479

Der opereres det med 3 forskjellige faser av lading. Bulk, boost og float, og dermed 3 forskjellige spenninger.

Jeg snakket med Sparelys, en av leverandørene av laderegulatoren/inverteren som tråden handler om, de visste rett og slett ikke om det var temperaturkompensering på denne. Da var det heller ingen vits i å spørre noe nærmere om ladespenninger, syntes jeg.

etsvends

Sitat fra: Sæters på februar 28, 2018, 10:46:24
Tja. Hvis du leser tråden om lading og oppbevaring av batterier som jeg har startet, forstår du sikkert at det er en del spørsmål jeg ønsker svar på og dermed ikke er ekspert i dette, men dataene du refererer til samsvarer med hva Sparelys oppgir i databladet for AGM Solar 350 Ah batteri når det gjelder float, som skal ligge mellom 13,6 og 13,8 v.

Jeg synes forøvrig det opereres med så mange forskjellige terminologier at det skaper forvirring. Vet ikke om estvends ble noe klokere av tråden han startet i mars 2017, hvor han kun fikk ett svar og det 1/2 år senere, men dog fra en av leverandørene av solcelleanlegg.
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1996.msg12479#msg12479

Der opereres det med 3 forskjellige faser av lading. Bulk, boost og float, og dermed 3 forskjellige spenninger.

Jeg snakket med Sparelys, en av leverandørene av laderegulatoren/inverteren som tråden handler om, de visste rett og slett ikke om det var temperaturkompensering på denne. Da var det heller ingen vits i å spørre noe nærmere om ladespenninger, syntes jeg.

Jeg fikk noen oppklaringer av svaret til 2 soler AS i min tråd. Sendte også en mail til sparelys og de ga jo litt sprikende svar. Først anbefalte de GEL (14,2V)innstilling (EP solar har ikke egen AGM) Jeg poengterte at databladet anbefalte lading til 14,4-14,9 og ba dem konkretisere. De ble vel enige med seg selv at jeg skulle stille inn 14,4 og tillate temperaturkompensasjon opp til 14,9.

2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod