Lite solcellepanel med høyest mulig effekt?

Startet av Sæters, februar 07, 2018, 14:24:20

Sæters

Har idag 2 stk. 60 w solcellepaneler av eldre årgang stående på en stolpe festet til hytteveggen, men som rekker godt over hyttetaket. Ønsker å bytte ut disse med 2 paneler med så stor effekt som mulig, men vil helst ikke gå så veldig opp i størrelse grunnet vindfanget på fjellet.

Ser at Sparelys har Sunenergy 100 watt 54 x 105 cm, mens 140 og 150 watt panelene måler nesten 70 x 150 cm. Førstnevnte med fine mål har litt liten kapasitet i forhold til de eksisterende, sistnevnte er litt store i mål i forhold til kapasitet, synes jeg.

Ser på forskjellige nettsider og synes mildt sagt det er elendige greier, veldig vanskelig å få god oversikt over spesifikasjonene. Ser ut som de fleste tar salg av solcelleutstyr veldig stemoderlig (unnskyld uttrykket, dere som er steforeldre) Sparelys ligger  i mine øyne et lysår foran flere andre konkurrenter.

Noen med tips til høyeffektive paneler med rimelige mål?

etsvends

Jeg mener å ha hørt at dette panelet er det med størst effektivitet og derfor flest watt/arial. 100x160cm. Litt større enn du ønsker, men kanskje ett på høykant?
https://us.sunpower.com/sites/sunpower/files/media-library/data-sheets/ds-e20-series-327-320-residential-ac-modules.pdf
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Knerten

Det du også må sjekke er spenningen utifra panelene før du bestemmer deg for(VOC).
Dette for at det er kompatibelt med regulator og batteribank.
Jeg har selv paneler på 99x166cm på 250w disse har VOC på 37,6V
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Sæters

@estvends: Problemet med en slik størrelse er vindfanget. Jeg tror bestemt at vindfanget blir mindre når en slik flate blir delt opp med spalte mellom. Panelet i seg selv er spennende, mye effekt.

Å ha det på høykant er nok en god idé, men stolpens noe manglende høyde gjør det litt vanskelig med så stort panel på høykant, snødybde på taket kan lett skygge for nedre del av panelet. Muligheten er tilstede for at jeg kan forlenge litt, men jeg ser for meg at det vil bli en ganske dominerende sak som stikker over mønet på taket. Allikevel, absolutt såpass interessant at jeg vil vurdere løsningen.

Kjenner du til leverandører i Norge eller Sverige?

@Knerten: Ja, jeg vil nok sjekke panel og regulator mot hverandre, men hva kan bli problemet overfor batteribanken?

Sæters

Her er eksisterende løsning.

etsvends

Sitat fra: Sæters på februar 07, 2018, 19:53:45
@estvends: Problemet med en slik størrelse er vindfanget. Jeg tror bestemt at vindfanget blir mindre når en slik flate blir delt opp med spalte mellom. Panelet i seg selv er spennende, mye effekt.

Å ha det på høykant er nok en god idé, men stolpens noe manglende høyde gjør det litt vanskelig med så stort panel på høykant, snødybde på taket kan lett skygge for nedre del av panelet. Muligheten er tilstede for at jeg kan forlenge litt, men jeg ser for meg at det vil bli en ganske dominerende sak som stikker over mønet på taket. Allikevel, absolutt såpass interessant at jeg vil vurdere løsningen.

Kjenner du til leverandører i Norge eller Sverige?


[/quoudte]

Tror det er paneler @jkirkebo har snakket varmt om. Han vet sikkert
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Sæters

Kirkebo har ikke vært aktiv på forumet siden juli 2017. Flere av oss har etterlyst informasjon i en annen tråd uten reaksjon.    :-[

http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1797.0

etsvends

Sitat fra: Sæters på februar 08, 2018, 09:49:04
Kirkebo har ikke vært aktiv på forumet siden juli 2017. Flere av oss har etterlyst informasjon i en annen tråd uten reaksjon.    :-[

http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1797.0

Går kanskje å kontakte han via firma hans. http://www.ladespesialisten.no
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Knerten

@Knerten: Ja, jeg vil nok sjekke panel og regulator mot hverandre, men hva kan bli problemet overfor batteribanken?

At panelene og regulator er kompatibel med spenningen du har i batteribanken.
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Sæters

@knerten: Ja, ser den, men tar det nesten som en selvfølge at man tar hensyn til om det skal være 12, 24 eller 48 volts anlegg. En MPPT regulator, som du vel må ha med dine 37,6 volt fra panelene, vil vel gjerne ha mulighet for å brukes både på 12 og 24 V batteribanker og vil vel da regulere spenningen så den står i forhold til disse? Ser at flere automatisk kjenner igjen og justerer for batterispenning.

Lurte derfor på om det var enda noe jeg må ta hensyn til, bortsett fra selvfølgelig innstilling for type batteri, bly/syre, AGM m.m.




jkirkebo

Sitat fra: Sæters på februar 08, 2018, 09:49:04
Kirkebo har ikke vært aktiv på forumet siden juli 2017. Flere av oss har etterlyst informasjon i en annen tråd uten reaksjon.    :-[

http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1797.0

Beklager det, hytta er under totalrehabilitering så jeg har litt å gjøre for tiden med det + firmaet ;)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod