Vannbåren gulvarme uten strøm

Startet av eisvin, februar 10, 2018, 08:28:05

eisvin

Hei igjen.

Jeg forsøker å lese meg opp på alt jeg finner om vannbåren gulvvarme når man ikke har innlagt strøm og vann, men det er jammen ikke lett å finne god informasjon der ute. Slik jeg har skjønt det er det tre muligheter for oppvarming

Pellets: relativt dyre og kompliserte ovner som bruker strøm under drift. Fordel er jevn forbrenning, kan brenne gjennom natten, kan fjernstyres?

Ved: enkelt i bruk, men krever mer «manuell» jobb med fyring.

Gass: enkelt i bruk, kan fjernstyres, men har den høyeste prisen for drift.

Finnes det flere? Jeg har jo dieselvarmer i båten, finnes det noe slikt for hytte også?

Videre må man ha en akkumulatortank, som gjerne skal være så stor som mulig? Fordelen er at denne kan gjerne brukes som varmtvannsbereder også.

Pumpe(r) for å få sirkulasjon. Har har jeg knapt funnet noe informasjon i det hele tatt, hvor mye strøm må man regne med i forbruk?

Videre har jeg lest at det ikke bare er fordeler med gulvvarme, har man tregulv er det fare for at dette kan sprekke opp ettersom det blir store varmeforskjeller. Jeg leste noe inne i en tråd her på forumet også om at man kunne «snu luftstrømmen» på snurredassen (har ikke de vifte?).

Er det noen som har lyst til å fortelle litt om hva dere har gjort, og hva deres erfaringer er. Er det verd investeringen, kontra å bare ha et godt isolert tilfarergulv?


Sæters

februar 10, 2018, 09:04:27 #1 sist endret: februar 10, 2018, 10:18:08 by Sæters
Solfangere er også en mulighet. Problemet på en hytte er antagelig at de ofte snør grundig igjen og gir minst effekt når du trenger mest. http://aventa.no/solenergi/

Pumpe til drift av gulvvarme vil også trekke en del strøm, så tror du må ha en god strømkilde ved siden av.

Står mye om dette emnet i byggebolig.no

Doof

Jeg bruker webasto st 90 vannvarmer til varme i radiator, gulv og varmtvann. Trekker en del strøm. Bruker gammele solcellepane 85watt x2 med to 290 amp batteri. Dette holder til 4-5 dager uten lading fra solcellepanel.
Består av to varmekretser en på 85 c og en lav temperatur til gulvvarme.


eisvin

Jeg snakket med en hytteprodusent i går om gulvvarme, og han ville egentlig ikke anbefale det siden det ble mye termisk bevegelse i gulvet og det var stor fare for sprekker og glipper. Han mente også at det var unødvendig når man hadde isolert tilfarergulv, ettersom det ble varmt ganske fort. Tanker?

Røilern

Vannbåren varme gir stille og jevn varme og det er fint, men er rent tregulv har åpenbart utfordringer med dette. Alternativer er radiatorer, men det er jo ikke spesielt lekkert.

Jeg gjorde en ganske grundig studie for noen år siden og gav opp i hovedsak pga manglende veggplass for radiatorer og høyt strømforbruk for å sirkulere vann.

Jeg varmer opp et gjesterom med dårlig isolert nordvegg ved hjelp av super silent vifte som henter varme fra oppunder taket i stua. Jeg tror at dette er en akseptabel løsning iallefall i eksisterende hytter



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Jeg kjenner en som har vannbåren varme på hytte uten strøm. Bruker fyrkjele som bruker pellets. Kjelen har mulighet for elektrisk kolbe også. Fyrkjelen har automatisk mating av pellets. Fungerer meget bra. Han kjøpte kjele osv hos Arne Bergli AS.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

McNisse

Hei
Jeg bygde hytte i fjor og la ned rør for vannbåren varme. Har ikke fått jobbet så mye med løsninger ennå, men har et håp om å bruke en Webasto top temp C som bukes mye i båter, evt en Eberspaecher. Har også sett på Webasto tll lastebiler. Begge har mulighet til sim kort og ring varm.
Har så smått også sett på styring av temperatur i kretsene.
Foreløpig ser jeg at det er noen utfordringer:
1. Styring av temperatur med gulvføler- må ha ett eller annet manuelt evt 12 volt. Parkett krever god kontroll på temperatur
2. Såvidt jeg forstår stopper Eberspaecher etter ca en halv time (Webasto er jeg usikker på)? Har pratet med Eberspaecher om dette, med de har foreløpig ikke noen løsning
3. Strømforbruk for sirkulasjonspumpe og Webasto. Top temp c med innebygd pumpe ser ut til å være forholdsvis brukbar på strøm men uansett høyt.

Skal se nærmere på dette til sommeren, men hadde vært interesangt å hørt om noen andre har fått til en løsning evt tanker runtd dette.

Doof kunne du forklart litt mer hvordan du bruker st90 til gulvvarme spesielt temperaturregulering?


Doof

Bruker plate varmeveksler med egen pumpe mot gulv. Reguleres av Danfoss TVM-H 1" Termisk blandeventil. Helt stabil temperatur på tur vann. Har samlestokk men regulerer bare varmen med blandeventilen manuelt. Har kun gulv varme i gang og bad.  Hadde tenkt til termostater på hver kurs men har ikke sett så mye på det. Finnes billige 12v termostater på ebay som kan operere varmkursene. Bør lages en liten logikk i dette systemet som setter i gang pumpe og setter på webastoen
Jeg har varmtvannsbereder beregnet til båt med varmesløyfe. Er på 75 liter og varmest ganske raskt opp. Ingen problem at flere dusjer.

Min webasto 90st kan gå uavbrutt og regulerer seg trinnløst fra 7.6 kw til 1.8 kw. 9.1 kw på boost max 30min Mangen mindre varmere er faste trinn på effekt. Problemet oppstår når varmebehohovet er mindre en avgitt varme.

McNisse

Hei Doof og takker. Skal sjekke st90 nærmere til min installasjon. Håper å kunne koble Webastoen direkte på samlestokken uten å bruke en varmeveksler.
Mener den også kan leveres med intergrert sirkulasjonspumpe som forhåpentligvis er sterk nok. Men mulig jeg må bruke en shunt for å kunne få lav nok temperatur til parkett. Er redd st90 mulig er i kraftigste laget for bare gulvvarme?
Får bli sommerprosjektet dette.

Røilern

Sitat fra: Doof på februar 13, 2018, 07:22:13
Min webasto 90st kan gå uavbrutt og regulerer seg trinnløst fra 7.6 kw til 1.8 kw. 9.1 kw på boost max 30min Mangen mindre varmere er faste trinn på effekt. Problemet oppstår når varmebehohovet er mindre en avgitt varme.

Fristende med så mye power. Litt synd at alle disse ovnene basert på diesel typisk har minimum 20% kapasitet på "min".

Jeg ser strømforbruket ligger mellom 37W og 90W. Pr kwh produsert varme er det betydelig høyere enn f.eks Cami.



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Slyboy

Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

steinis

Sitat fra: Slyboy på februar 14, 2018, 06:21:53
Se link :)

http://www.hytteavisen.no/denne-quot12-volts-hyttaquot-faar-gulvvarme-fra-vedovnen.5115719.html

Vi tok utgangspunkt i denne artikkelen når vi planla vannbåren varme i vår hytte uten strøm. VI legger rør i isoporplater i hele 1 etasje uten bad hvor vi støper ned rør. Primær kilde vil være vedovn med vannkappe og akkumaltortank på 500l med innebygd vvb på 110l til forbruksvann. KOmmer også til å bruke en gassvannvarmer for å "toppe".
Etterhvert parallellkobles solfangere for litt høyere temp i tanken, dette kan gå når vi ikke er tilstede.
Har bestilt meg glykol nå så er ikke veldig lenge til anlegget idriftsettes. I løpet av 2018 er målet ;D
Hytta (offgrid):
- 8x305Wp solcellepaneler 4s2p
- Victron Smart Solar MPPT 250/85 Tr
- Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50
- Honda EM 5500 CXS
- 24kWh Lithium fra Nissan Leaf / REC
- Vannbåren v

Knerten

Sitat fra: steinis på februar 14, 2018, 11:04:15
Sitat fra: Slyboy på februar 14, 2018, 06:21:53
Se link :)

http://www.hytteavisen.no/denne-quot12-volts-hyttaquot-faar-gulvvarme-fra-vedovnen.5115719.html

Vi tok utgangspunkt i denne artikkelen når vi planla vannbåren varme i vår hytte uten strøm. VI legger rør i isoporplater i hele 1 etasje uten bad hvor vi støper ned rør. Primær kilde vil være vedovn med vannkappe og akkumaltortank på 500l med innebygd vvb på 110l til forbruksvann. KOmmer også til å bruke en gassvannvarmer for å "toppe".
Etterhvert parallellkobles solfangere for litt høyere temp i tanken, dette kan gå når vi ikke er tilstede.
Har bestilt meg glykol nå så er ikke veldig lenge til anlegget idriftsettes. I løpet av 2018 er målet ;D
Dette så interessant ut.
Et par spørsmål.
Hvor effektiv vil ovnen være som direkte oppvarmings kilde?
Hvor stor kraftpakke har dere for å drive dette anlegget, regner med at pumpene går, men de trekker vel ikke så mye?
Hva gjør dere med vannet i anlegget ved lengre fravær, tenker på vann i bereder osv?
Glykol utslipp er ikke bra, hvordan sikrer dere mot det?
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Tottoa

De vanligste pumpene til formålet, fra Danfoss og Wilo, trekker 25-60w for anlegg med 4-5 kurser.

Googl «turbodym» så får du opp et røykrør som kan bidra med varme til anlegget uten å investere i en dyr ovn med vannkappe.

steinis

Sitat fra: Knerten på februar 14, 2018, 14:28:12
Sitat fra: steinis på februar 14, 2018, 11:04:15
Sitat fra: Slyboy på februar 14, 2018, 06:21:53
Se link :)

http://www.hytteavisen.no/denne-quot12-volts-hyttaquot-faar-gulvvarme-fra-vedovnen.5115719.html

Vi tok utgangspunkt i denne artikkelen når vi planla vannbåren varme i vår hytte uten strøm. VI legger rør i isoporplater i hele 1 etasje uten bad hvor vi støper ned rør. Primær kilde vil være vedovn med vannkappe og akkumaltortank på 500l med innebygd vvb på 110l til forbruksvann. KOmmer også til å bruke en gassvannvarmer for å "toppe".
Etterhvert parallellkobles solfangere for litt høyere temp i tanken, dette kan gå når vi ikke er tilstede.
Har bestilt meg glykol nå så er ikke veldig lenge til anlegget idriftsettes. I løpet av 2018 er målet ;D
Dette så interessant ut.
Et par spørsmål.
Hvor effektiv vil ovnen være som direkte oppvarmings kilde?
Hvor stor kraftpakke har dere for å drive dette anlegget, regner med at pumpene går, men de trekker vel ikke så mye?
Hva gjør dere med vannet i anlegget ved lengre fravær, tenker på vann i bereder osv?
Glykol utslipp er ikke bra, hvordan sikrer dere mot det?

1. Ovnen er oppgitt til 10,5kW til vann og 3kW til luft. Var ut etter mest mulig til vann men allikevel ikke for stor ovn da også akkumulatortanken blir større. I tillegg var relativt kjapt anlegg en fordel, noe jeg håper å oppnå. Med vannbåren varme er det bare å pøse på med andre energikilder om ikke vedovnen gjør jobben, veldig fleksibelt sånn. https://www.lanordica-extraflame.com/en/products/wood-stoves/termorossella-plus-forno-dsa


2. Har ikke kommet så langt med innkjøp av kraftpakken enda, men fått tilbud fra alternativenergi.no. Mine krav der er at det skal være utvidbart mhp solpaneler, lithiumbatteri, kun 230V ut fra kraftpakken, min 3kW helst 5kW inverter og styring/overvåking via app/mobil.

Fått tilbud på dette:
6stk 260Watt solcellepanel           
6sett enkle festeører                             
1stk Blue Solar MPPT 100/50             
1stk MultiPlus 24/3000/70-16 eller 5kW +10k kr         
1stk litium batt 24V-8kWh brukt   
1stk BMV-700 batterimeter               
1stk Venus GX                                         
Nødvendig kabling tekn, rom

3. Målet er at anlegget kan være online hele året/overvåkes via internett. Sirk.pumper går bare når vi er tilstede, så tenker ikke så mye på forbruket her.

4. Vann i bereder var den største utfordringen og ønsket egentlig en bereder som kan dreneres. Men på den type bereder jeg ville ha var ikke det mulig. Det løses ved å bruke trykkluft, kom frem til at jeg uansett kommer til å gardere meg med å blåse gjennom anlegget på vinters tid. Alt vil ha fall til sluk, men greit å bruke trykkluft i tillegg for å være sikker. Tømmer også beredertanken på den måten.
http://www.boroe.com/LinkClick.aspx?fileticket=oJmA_qU_dn0%3d&tabid=1185       

5. Finnes to typer glykol etter hva jeg har lest, etylenglykol og propylenglykol. Begge kan brukes i varmeanlegg. En av de er giftig, husker ikke hvilken.
       
Hytta (offgrid):
- 8x305Wp solcellepaneler 4s2p
- Victron Smart Solar MPPT 250/85 Tr
- Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50
- Honda EM 5500 CXS
- 24kWh Lithium fra Nissan Leaf / REC
- Vannbåren v

Jgytterdal@gmail.com

Hei . ser ut som ei kraftig pakke dette, men det ser ut til at laderegulatoren er for lavt dimensjonert.
Et kjapt regnestykke tilsier at du kommer langt over 50A ladestrøm fra panelene i et 24 V oppsett. 6X260W paneler tilser maks 1560W. Strømmen fra paneler inn til kontroller vil teoretisk være 65A ved maks lading.
Med mindre du tenker t panelene skal peke i forskjellig retning da selvfølgelig.
Jeg ville uansett gått for en kraftigere ladekontroller, alternativt vurdert 48V batteri oppsett.

opdatering:
Så litt nærmere på modellen til Victron og de har vek strengt tatt ikke en 50A men 60A lade regulator , så da holder det akkurat .
Ville uansett vurdere å overdimensjonere denne litt til ev senere utvidelser!

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Sæters

Er en tråd om samme ovn her, kanskje noen tips å ta med seg? Mulig det er her du har hentet inspirasjon? Uansett, et spennende prosjekt jeg muligens hadde kopiert hvis jeg var yngre. Man bør bare ta med i betraktning at det går med mye ved og det går også med mye tid til å mate ovnen.

http://byggebolig.no/tekniske-losninger/vedovn-mvannkappe-lv-varmepumpe-i-samme-system?all=all


Brusebua

Mulig å bruke Refleks båtovn med varmesløyfe?

https://static1.squarespace.com/static/51fa62cfe4b01febfdeea593/t/552504a0e4b0d5d2f3353f7f/1428489376573/Varm+B%C3%A5t.pdf

"67 MS (7200 W) Større ovn for båter og fritidshus. Har kobberspiral for vanngjennomstrømming. Ovnen bør monteres i det største rommet.
Total ytelse ca. 7200 watt, hvorav hele 4900 watt for radiatorsløyfe. For godt isolerte rom blir totalytelse på ca. 105 m³, fordelt på 35 m³ for ovn og 70 m³ for radiatorsløyfen"


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod