Ønsker 12V LED prismelyskroner

Startet av Eggedal, februar 17, 2018, 11:48:33

Eggedal

Har lett etter 12V LED prismelyskroner av noe slag, men ikke funnet noe så langt. Har dog funnet LED som forsynes med 230V, uten at jeg har klart å finne ut om det er noen omformer til for eksempel 12V med i bildet. Er dette vanlig? Har bla funnet kjøkkenskaplys hvor enheten faktisk kan kjøres på 12V, bare ved å utelate omformer.

jkirkebo

Sitat fra: Eggedal på februar 17, 2018, 11:48:33
Har lett etter 12V LED prismelyskroner av noe slag, men ikke funnet noe så langt. Har dog funnet LED som forsynes med 230V, uten at jeg har klart å finne ut om det er noen omformer til for eksempel 12V med i bildet. Er dette vanlig? Har bla funnet kjøkkenskaplys hvor enheten faktisk kan kjøres på 12V, bare ved å utelate omformer.

Generelt sparer man seg for mye trøbbel ved å heller kjøre lys via en liten 230V inverter. Da kan man bruke lyspærer som fås overalt og det er uproblematisk å dimme ned. Samme inverter kan drive ting som f.eks TV som også er noe upraktisk å kjøre på 12V.

Sæters

Sitat fra: jkirkebo på februar 17, 2018, 12:56:11
Sitat fra: Eggedal på februar 17, 2018, 11:48:33
Har lett etter 12V LED prismelyskroner av noe slag, men ikke funnet noe så langt. Har dog funnet LED som forsynes med 230V, uten at jeg har klart å finne ut om det er noen omformer til for eksempel 12V med i bildet. Er dette vanlig? Har bla funnet kjøkkenskaplys hvor enheten faktisk kan kjøres på 12V, bare ved å utelate omformer.

Samme inverter kan drive ting som f.eks TV som også er noe upraktisk å kjøre på 12V.
Nå ble jeg nysgjerrig. Skal antagelig kjøpe ny TV til hytta og tenkte egentlig omvendt, at man kanskje sparte ett, muligens to strømkrevende omformerledd ved å kjøpe en TV som gikk på 12 volt. F.eks Finlux 32 tommer, som kun krever 14 watt?

Hva mener du er upraktisk ved det? Er det med tanke på magert utvalg?

Eggedal

Sitat fra: jkirkebo på februar 17, 2018, 12:56:11

Generelt sparer man seg for mye trøbbel ved å heller kjøre lys via en liten 230V inverter. Da kan man bruke lyspærer som fås overalt og det er uproblematisk å dimme ned. Samme inverter kan drive ting som f.eks TV som også er noe upraktisk å kjøre på 12V.


Tja og nei... En del lyssystemer har faktisk integrert en omformer 230V->12V, hvor lyskilden får og driver på 12V. Kommer man over et slikt system kan man enkelt kutte ut omformeren og kople lyskilden direkte på ditt 12V el.nett. Dette har jeg blant annet gjort i båt.

For andre produkter er ikke dette like opplagt. Man får for eksempel tak i kjøkkenvifte som går på 12V, men utvalget er svært begrenset, og har man ønsker om design, ytelse etc så bør man nok kjøre via omformer. Jeg aner ikke om slike omformere tar ekstra forbruk. Det gjør i allefall den enkle varianten til Biltema som jeg har i båten. Når forbruker står på konstant, så bør man vel heller se på løsninger som drives direkte på 12V?

jkirkebo

Sitat fra: Sæters på februar 17, 2018, 13:41:10
Sitat fra: jkirkebo på februar 17, 2018, 12:56:11
Sitat fra: Eggedal på februar 17, 2018, 11:48:33
Har lett etter 12V LED prismelyskroner av noe slag, men ikke funnet noe så langt. Har dog funnet LED som forsynes med 230V, uten at jeg har klart å finne ut om det er noen omformer til for eksempel 12V med i bildet. Er dette vanlig? Har bla funnet kjøkkenskaplys hvor enheten faktisk kan kjøres på 12V, bare ved å utelate omformer.

Samme inverter kan drive ting som f.eks TV som også er noe upraktisk å kjøre på 12V.
Nå ble jeg nysgjerrig. Skal antagelig kjøpe ny TV til hytta og tenkte egentlig omvendt, at man kanskje sparte ett, muligens to strømkrevende omformerledd ved å kjøpe en TV som gikk på 12 volt. F.eks Finlux 32 tommer, som kun krever 14 watt?

Hva mener du er upraktisk ved det? Er det med tanke på magert utvalg?

Magert utvalg ja, både i merker og størrelser. Og dyrt eller dårlig.

jkirkebo

Sitat fra: Eggedal på februar 17, 2018, 16:51:26
For andre produkter er ikke dette like opplagt. Man får for eksempel tak i kjøkkenvifte som går på 12V, men utvalget er svært begrenset, og har man ønsker om design, ytelse etc så bør man nok kjøre via omformer. Jeg aner ikke om slike omformere tar ekstra forbruk. Det gjør i allefall den enkle varianten til Biltema som jeg har i båten. Når forbruker står på konstant, så bør man vel heller se på løsninger som drives direkte på 12V?

Begrenset utvalg ja. Og på lys sliter man med dimming. Hva bruker mest strøm, å kjøre lysene på fullt på 12V eller dimme de litt ned på 230V som leveres via en inverter med 7% tap? Jeg tipper på førstnevnte.

Konstante forbrukere duger fint på 230V. Se f.eks på kjøleskap. Man får 12V kompressorkjøleskap, men skal man ha A++ merking eller bedre er det 230V som gjelder. Jeg har forøvrig 12V skap selv men det byttes med 230V i løpet av året. Trenger noe større og fortrinnsvis integrert...

Wim_Runar

Min erfaring er at du kan bruke 230V lamper koblet til 12V uten problemer.  12V lyspærer er generelt polaritets-uavhengige og kan dermed brukes i lamper opprinnelig designet for 230V. Jeg har brukt både E14 og E27 pærer i 230V lamper uten problemer.

Mulig det kan bli krøll med dimmer, det har jeg ikke prøvd.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod