Ospekledning - har noen erfaring?

Startet av Eggedal, februar 18, 2018, 16:23:23

Eggedal

Jeg er i den situasjonen at jeg har fått billig osp og kan skjære kledning og høvle panel selv. Det blir dessverre kort tid mtp tørking før justering og høvling, og jeg er usikker på hvor mye det kan slå ut.

Den beste metoden med osp er å gjennomskjære stokken og la tørke med spenn, for deretter å skjære bord med dobbeltkanta sag. Men med byggestart i mai, og antatt kledning og innredning i juni/juli, så har jeg rett og slett ikke tid. Jeg har felt ca 10 kbm av god kvalitet, og har begynt å skjære 3 og 4 tommers bord på ca 23-25 mm tykkelse for høvling til panel, samt 4 og 5 tommers i ca 28-30 mm tykkelse til kledning. Enn så lenge har jeg lagt det luftig og tørt, godt fastspent med 5 spennbånd pr pakke.

Jeg vurderer å justere kledningsbordene allerede nå, og så legge de til tørk igjen, fastspent til jeg skal sette de opp i sommer. Det skal gå greit.

Jeg er dog usikker på å høvle panel nå, men om det er forsvarlig så sparer det meg for mye tid senere. De er tenkt høvlet til slettpanel med not og fjær, men med tanke på mulig høvling utørket er det kanskje bedre å velge en annen profil???

Når det gjelder ospekledning så vil hvert bord ha luftespalte rundt om, og ligge på LELI-knotter, skrudd med syrefaste skruer. Hadde opprinnelig tenkt stående låvekledning med luftespalte (uten lysåpning). Men disse bordene er kraftige, og med tanke på spenn har jeg vurdert det som kanskje enklere å håndtere hvis jeg legger de liggende. I så fall ser jeg for meg å skjære sidene i 45 grader, slik at de får dryppkant og avrenning, samt at det neppe kan trenge inn snø. Jeg vurderer det som enklere å rette skeive bord hvis de ligger vannrett. Men er ikke låst til denne løsningen. Forslag??


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod