Hvordan unngå "badstue" på hemsen?

Startet av Amorine, februar 28, 2018, 20:06:01

Amorine

Vi har åpen hems med tre sengeplasser. Problemet er jo bare at all varme stiger opp, - på hemsen. Åpnes vinduet for å lufte, så synker jo den kalde lufta ned til stua og det er fortsatt like varmt på hemsen..... Jeg har sydd et forheng, som jeg henger opp med kroker. Det funker til dels.
Har noen gode tips å dele? Kan det funke med en vifte som presser den varme lufta dit vi vil ha den? (stua)
Eller er eneste løsning å bygge inn hemsen?

Sæters

Jeg tror dere gjør klokest i å skille av med vegger, først som sist. Å flytte varme fra topp til bunn over et stort areale, vil kreve ganske mye av en vifte og dertil strømforbruk. En stor takhengt propellvifte vil selvsagt hjelpe en del, men jeg vet ikke om jeg hadde likt en slik luftstrøm over hodet hele tiden.

Jeg har 2 hemseavdelinger på hytta, delt med et lite rom i midten hvor trappen/stigen kommer opp. Her har jeg satt en liten dør inn til hver avdeling, noe som gjør at vi kan avgrense varmedistribusjonen når hemsen ikke er i bruk, samtidig som vi kan temperere rommene etter hvor mye vi åpner dørene. 

Amorine

Takk for svar :) Ja, du har nok rett. Liker så godt at det er åpent ned, det skaper en mer "luftig" løsning. Kanskje vi prøver å dele av med glassvegger der det er rekkverk, og en dør. Vi får se. Takk for innspill :)

OS

Vet du hvilken type panel er dere har i taket?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Amorine

Jepp, vi har hvitlasert glattpanel fra Moelven  :).
(Er du på Instagram, kan du se flere bilder på "hytteprofilen" min @hyttapaskauen )

frodemikal

Vi har en 3 bladers vifte i taket som fordeler varmen veldig bra. Før kunne det være 20 grader nede og 40 oppe, nå er forskjellen 20 og 25 grader. Vi har sofa rett under viften og opplever ikke noe plagsom trekk. Det fungerer veldig bra. En annen hyttenabo valgte å kjøpe plexiglass på Biltema som han stenger varmen ute fra loftet med. Han kan løfte det av når det trengs, og det fungerer også.

Vi kjøpte denne vifta. Den er helt stillegående og bruker lite strøm: https://lampemagasinet.no/produkt/jet-1-takvifte/

skien83

Hei. Så flott hytte (kikket på Instagram). Hva slags løsning har dere på strøm? Kjører dere 12 V på det meste? Jeg driver å bygger en hytte, og sjekker litt hva slags løsning vi skal velge. Det som er det største spørsmålet er egentlig om jeg skal kjøre 12 V på vannpumpe eller om jeg skal kjøre med en inverter og 230 V på noe mer.

frodemikal

Takk for det.  :)
Vi har lagt opp til 230 volt i hele hytta og har kraftpakke fra Sparelys med solcellepaneler og 4 stk 12 V batterier som er seriekoblet til 48 volt. Kjøleskap, tv, vannpumpe, lys og annet småelektrisk går på vanlig 230 V strøm fra kraftpakken. Dette fungerer bra. Varmtvann og komfyr går på gass. Vi har et Hondaaggregat i tillegg som er koblet sammen med systemet og kan lage batteriene om vinteren, og som jeg starter når jeg skal støvsuge (for ikke å belaste batteriene altfor mye). Hvis du vurdere kraftpakke vil jeg sterkt råde til å kjøpe Lithiumbatterier til kraftpakken. Irriterer meg veldig at jeg sparte penger på å kjøpe AGM batterier. De fungerer dårlig om vinteren når det er lite sol. De tar lading mye dårligere enn Lithiumbatterier og faller fort i spenning. Holdbarheten er også mye dårligere enn Lithium.

skien83

Det høres bra ut, og jeg ender nok opp med en slik løsning (med Lithium).
Takk for svar :)

Amorine

Sitat fra: skien83 på oktober 15, 2018, 06:43:29
Hei. Så flott hytte (kikket på Instagram). Hva slags løsning har dere på strøm? Kjører dere 12 V på det meste? Jeg driver å bygger en hytte, og sjekker litt hva slags løsning vi skal velge. Det som er det største spørsmålet er egentlig om jeg skal kjøre 12 V på vannpumpe eller om jeg skal kjøre med en inverter og 230 V på noe mer.

Hei og takk for hyggelig tilbakemelding om hytta vår :)
Vi kjører faktisk 230 V på alt bortsett fra Wallasovnen. Det er i dag så godt utvalg i produkter som har svært lavt energiforbruk, så ved å velge ledpærer og AA+-produkter, kompenserer det for at vi har en inverter som også trekker strøm. I tillegg til kjøleskap (som nok er den størtste "energityven"), har  vi også vannpumpe på badet som går på strøm, samt en vifte i Separettdoen som går konstant. Ellers er alt av belysning i led, og alle kontakter er "vanlige" og funker til lading av pc og mobil. Vi bruker også støvsuger og har vifte over gasskomfyren. Alt i alt veldig fornøyd med å unngå 12 V.

Amorine

Sitat fra: frodemikal på mars 22, 2018, 14:10:15
Vi har en 3 bladers vifte i taket som fordeler varmen veldig bra. Før kunne det være 20 grader nede og 40 oppe, nå er forskjellen 20 og 25 grader. Vi har sofa rett under viften og opplever ikke noe plagsom trekk. Det fungerer veldig bra. En annen hyttenabo valgte å kjøpe plexiglass på Biltema som han stenger varmen ute fra loftet med. Han kan løfte det av når det trengs, og det fungerer også.

Vi kjøpte denne vifta. Den er helt stillegående og bruker lite strøm: https://lampemagasinet.no/produkt/jet-1-takvifte/

Hei :) Lenge siden jeg har vært inne på denne tråden ser jeg. Hadde ikke fått med meg svaret ditt i vår.... Linken til vifta fungerte ikke lengre, men fant andre takvifter der. Vil vurdere det, men ser at pga skråtaket vi har, så er det vel ikke så lett med en takvifte, da bladene fort vil komme borti taket/veggen.  Skal sjekke ut det med plexiglass også.
Varmen på hemsen har jo ikke vært noe problem nå på sommeren, men den starter nå som vi begynner å fyre med ved i stua.
Takk for svar og innspill!


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod