Nye Agm batterier dårlig ytelse

Startet av Jgytterdal@gmail.com, mars 01, 2018, 19:12:28

Jgytterdal@gmail.com

Jeg kjøpte nye batterier for ca 2 år siden,
Fullriver 460ah 6v 4stk, totalt 920 ah i et 12v oppsett

Jeg har vært meget påpasselig med å holde soc på et høyt nivå og heller kjørt aggregat oftere heller sjeldnere gjennom vinteren.

Jeg opplever allikevel nå at spenningen ved normalt forbruk
(5-10a belastning), så synker spenningen ned mot 12,25v relativt fort.
Dette er etter dag hvor jeg har hatt float i 180m.
Bare lurer på om Mppt60 har fått litt hikke og lader med riktig spenning men begrenser strømmen (A) for mye

Batteri temp er Ca 1gr c.

Lurer på om et av batteriene har tatt kvelden?

Noen innspill?

Jeg vet selvfølgelig at spenning ikke skall legges altfor stor vekt på men allikevel....
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Legger ved en tabell jeg har brukt ofte. Han som har skrevet den (Ralph Hiesey) er en av guruene på batterimonitorer og han sier tallene stemmer ganske bra på AGM også.

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

Interessant dette, kan jo tyde på at jeg bekymrer meg uten grunn!!
Eneste som ER et problem er at Wallas blir ustabil under 12,3v
Har bestilt en sp stabilisator som holder V på 12,5v uansett.

Opplever jo egentlig aldri noen problemer.
(annet en Wallas)

Helt sikker noen andre som også har opplevd /engstet seg for dette i løpet av de mørke månedene!
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Tror nok du har bekymret deg uten grunn ja! Da jeg vurderer å kjøpe Fullriver selv sendte jeg en e-mail til importøren med peker til denne diskusjonen og her er svaret jeg fikk:

Sitat
Hei Ole,

og takk for tilbakemelding.

Som du sikkert vet så er batterier ofte et komplisert felt da det finnes mange variabler som kan påvirke både ytelse og status.

En av de viktige faktorene her er likevel temperatur og om regulatoren har temp-sensor som kompanserer / regulerer seg etter forholdene.

Som du ser på grafene i dataarket så vil en temp på rundt 1c. redusere kapasiteten med ca. 20%, utover det kommer andre faktorer som pv-oppsett, egetforbruk på enheter (multiplus og tristar), lengde kabelstrekk og kabeltverrsnitt. En annen viktig detalje er at amperetimene på 460 er basert på spesifikasjonen C100, altså et lavere strømuttak over 100 timer, C20 = 400 Ah.

Dersom batteriene har stått med lave nivåer over lengre periode trenger ikke det nødvendigvis være et problem, da disse AGM batteriene er relativt motstandsdyktige med tanke på potensiell sufaltering. Man kan eventuelt freshe opp batterier og øke kapasitet ved hjelp av en lader med vedlikeholdsprogram.

Tabellen i forumtråden stemmer bra med en referansetabell som vi ofte bruker. For et mest korrekt bilde bør spenningsnivået måles i frakoblet tilstand i romtemperatur 25c. Så med mindre et av batteriene er vesentlig lavere på spenningen en de andre batteriene så kan jeg ikke se at batteriene har redusert kapasitet. Men igjen blir det vanskelig å vurdere dette uten å fysisk sjekke anlegget.

En viktig faktor som vi kommer over av og til, og som er greit å nevne i slike serier er at all belastning gjøres balasert over alle batterier, og ikke fra en side av serien. En balansert batteribank reduserer skade på batterier og forlenger levetid og kapasistet. Jeg legger ved dataarket for batteriet.

Håper dette er til hjelp,
og ta gjerne kontakt om du har andre spørsmål.

Produktside:
http://www.fullriverbattery.com/product/batteries/DC400-6
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

Bra å høre dette, og takk for tilbakemelding.

Jeg kjøpte Fullriver fordi de ser ut til å være noe av det bedre på markedet, med høy egenvekt og ikke minst grundig og seriøs dokumentasjon.

Greit å få en kommentar av importør.

Tristar MPPT 60 og Victron Multiplus skulle vel tilsi at ladingen er så optimal som mulig både på aggregat og solcellelading.

Med balansert belastning mener han vel at alle batterier er koblet sammen og det til enhver tid belastes samlet over batteribanken regner jeg med..

Har du tenkt å kjøpe 460 6V utgaven?




Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på mars 02, 2018, 19:18:34
Bra å høre dette, og takk for tilbakemelding.

Jeg kjøpte Fullriver fordi de ser ut til å være noe av det bedre på markedet, med høy egenvekt og ikke minst grundig og seriøs dokumentasjon.

Greit å få en kommentar av importør.

Tristar MPPT 60 og Victron Multiplus skulle vel tilsi at ladingen er så optimal som mulig både på aggregat og solcellelading.

Med balansert belastning mener han vel at alle batterier er koblet sammen og det til enhver tid belastes samlet over batteribanken regner jeg med..

Har du tenkt å kjøpe 460 6V utgaven?
Det er litt frem i tid så jeg har ikke tenkt på det enda. Jeg vurderte de for et par år siden men da ble det litt for dyrt med 8stk til 24V (to parallelle "strenger").
I dag har jeg 12stk Fuli 6V/200Ah som gir 600Ah ved 24V (tilsvarer 1200Ah ved 12V). De fungerer enda men kunne tenkt meg enda større bank.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

Har forøvrig veldig god erfaring med K K Strømberg. Jeg har kjøpt mine IBC polysol paneler der og batteriene. Fikk bla med på kjøpet koblingskabler til batteriene da jeg hentet de!

Vuderer forøvrig å selge min 12v Multiplus og "konvertere" til enten 24V eller 48 opplegg.

Men det er nok litt fram i tid.
Neste på programmet nå er å utrede enten vind eller vann som en alternativ kilde til energi.


Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Har kjøpt to solcellepanel fra dem men har ikke montert de enda. Var i kontakt med de for noen år siden ang Fullriver men fikke ikke noen god pris fra de og valgte en annen leverandør. Fullriver er ganske dyre (kilopris) i forhold til mange andre men er de så mye bedre?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod