Luftdistribusjon fra stue til soverom og bad - 12 volt

Startet av Eggedal, mars 03, 2018, 18:59:00

Eggedal

Jeg kommer til å installere et luftinntak fra bak innvendig stålpipe oppunder høyt stuetak (4 meter), med 12V vifte og flexirør ned til gulvnivå til to soverom og et bad. Tanken er at når vi ankommer og fyrer opp, så kan vi få distribuert varmluft ganske hurtig ut til hyttas kalde kroker. Har noen gjort noe lignende? En vifte med flere effekttrinn hadde vært en fordel, med tanke på mer kontinuerlig drift om vinteren. Har så langt ikke funnet noen slik vifte, så forslag mottas gjerne   :)

Offgrid

Hei!
Jeg har et slikt varmeflytter-system på hytta fra høyt oppe under det varme taket og ut til 2 stk soverom hvor varmen naturlig bruker lang tid å spre seg.

Jeg bruker inverter på min vifte, men har sett en motorromsvifte fra Biltema på 12v som kanskje kan funke. Bare husk på at det kan støye endel om du ikke setter på en lydfelle før og etter vifta. Evt kan du se etter PC-vifte som passer til rør-diameteren..

Røilern

Hei

Det finnes flere tråder på forumet om dette, fant denne fra 2012
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1106.0

Siden den gang har jeg byttet ut viften mellom stue og dette soverommet med en super silent PC vifte. Den kan gå kontinuerlig fordi den er så stille. Nå har jeg også ordnet det slik at den kan fjernstartes og bidra til å også gjøre dette rommet varmt før ankomst.

Til badet har jeg en 12V vifte fra Truma som jeg kjøpte sammen med min Trumatic gassovn til badet. Den har to trinn og flytter mye luft (designet for luftdistribusjon i campingvogn) Jeg fant ikke akkurat den modellen på nettet i farten, men det finnes helt sikkert tilsvarende modeller: https://www.google.no/search?q=truma+vifte&num=50&rlz=1CASMAK_enNO759NO759&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiBrKTOlNLZAhWBoiwKHRm7C_8Q_AUICigB&biw=1200&bih=653

Ulempen med denne viften er at den til tross for å være en trommelvifte så støyer den ganske mye.



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på mars 04, 2018, 16:56:59
Bruker du Truma for å varme opp baderom?

Yes - det er en løsning vi er skikkelig fornøyd med. Ovnen går på 30 gr gass i timen 300W  på min og leverer 3000W på max - helt perfekt for et lite baderom
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

ik@guard.no

Gammel tråd, men jeg har et spørsmål om samme emne.

Har en hytte hvor stua har skråtak med høyde ca 3.5-4m. Har målt at temp. i møne kan være opp mot 10 grader høyere enn i salongbord høyde.

Jeg har mulighet for å legge en kanal m/vifte fra møne med utløp i gulvhøyde i naborommet. Det er imidlertid en 2m2 åpning mellom stua og dette rommet. Kan evt. også få et utløp i gulvhøyde i stua også. Noen som har en formening om dette har noe for seg?

Røilern

Anbefales

Det er ikke sikkert at du må ned til gulv. Jeg hadde tidligere en slik løsning med "rør" helt ned til gulv i et tilstøtende gjesterom, idag har jeg bare en enkel "gjennomblåsning" av luften oppunder taket.  Jeg tror det er viktigere å sikre at luften får fri uhindret passasje, samtidig som du har tilstrekkelig støyfelle for viftestøy.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Eggedal

Liv i gamle tråden min gitt!  ;D

Nå har det blitt stor bank og inverter, så «alt» er tenkt å gå på 230V, inkl lufting til snurredassen.

Tips om gode vifter mottas gjerne.

Røilern

Sitat fra: Eggedal på februar 26, 2019, 20:12:08
Tips om gode vifter mottas gjerne.

Jeg har hatt en helt vanlig PC vifte gående som avtrekksvifte på snurredassen - den nærmer seg 15 års kontinuerlig drift 24-7
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod