Hvilken trykkpumpe har dere?

Startet av OS, mars 05, 2018, 11:47:34

OS

Jeg har den rimeligste fra Jula.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Sæters

Vi har denne "trykkpumpen" fra Leijon, løft - trykk - løft - trykk - løft.......
;D


OS

Må visst presisere. Tenker på 230V trykkpumpe :)
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Jeg har denne fra Jula, 795,- for 6 år siden.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

perg

Sitat fra: OS på mars 05, 2018, 11:47:34
Jeg har den rimeligste fra Jula.

Bruker du vanlige vannrør beregnet for fullt trykk med denne pumpa eller bruker du plastrør ala Vera vannsystem (pex?). Syns de rørene så ut som det som leveres med sånne Vannsystemer som hyttetorget selger?




MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

OS

Sitat fra: perg på mars 06, 2018, 13:30:26

Bruker du vanlige vannrør beregnet for fullt trykk med denne pumpa eller bruker du plastrør ala Vera vannsystem (pex?). Syns de rørene så ut som det som leveres med sånne Vannsystemer som hyttetorget selger?
Ja det er Sunwind sin variant av plastrør. Jeg planlegger bytte de ut med metallrør til sommeren da jeg har begynt å blåse ut vannet av rørene med trykkluft og det er ikke så stor far for frostspreng.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

jkirkebo

Jeg bruker DAB e.Sybox mini kjøpt hos VVParts. Meget stillegående, pen og effektiv sak. Henges enkelt på veggen med veggfeste.

OS

Sitat fra: jkirkebo på mars 06, 2018, 20:13:41
Jeg bruker DAB e.Sybox mini kjøpt hos VVParts. Meget stillegående, pen og effektiv sak. Henges enkelt på veggen med veggfeste.
Ja den så fin ut! Er det lett å tømme den for vann for å hindre frostspreng?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

perg

Sitat fra: OS på mars 06, 2018, 14:32:34
Sitat fra: perg på mars 06, 2018, 13:30:26

Bruker du vanlige vannrør beregnet for fullt trykk med denne pumpa eller bruker du plastrør ala Vera vannsystem (pex?). Syns de rørene så ut som det som leveres med sånne Vannsystemer som hyttetorget selger?
Ja det er Sunwind sin variant av plastrør. Jeg planlegger bytte de ut med metallrør til sommeren da jeg har begynt å blåse ut vannet av rørene med trykkluft og det er ikke så stor far for frostspreng.

Jeg skal bygge bad til sommeren og tenker litt på om jeg skal ha trykkpumpe eller bare helt ordinær pumpe som følger med disse vannpakkene fra hyttetorget.
Hva er fordeler og ulemper mener du med trykktank / pumpe vs vanlig pumpe ?

MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

OS

Sitat fra: perg på mars 07, 2018, 08:27:31
Jeg skal bygge bad til sommeren og tenker litt på om jeg skal ha trykkpumpe eller bare helt ordinær pumpe som følger med disse vannpakkene fra hyttetorget.
Hva er fordeler og ulemper mener du med trykktank / pumpe vs vanlig pumpe ?

Vet ikke hva du mener med vanlig pumpe men fordelen med trykktank er at pumpen ikke starter hele tiden. F.eks med den jeg har med 19l trykktank, kan to personer fint vaske seg og pusse tennene om kvelden uten at pumpa starter.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

arctic421

Har denne:

https://www.rk-smia.no/produkt/vannpumpe-flojet-230-volt-12-5-liter/

Starter automatisk når jeg åpner kranene, skyller ned doet, eller dusjer. Hatt den i 2 år. Ikke hatt noen problemer med den enda. Har den under vasken på kjøkkenet. Litt lyd når den går, men tenker å isolere den litt i en kasse i skapet.

jkirkebo

Sitat fra: OS på mars 06, 2018, 20:23:46
Sitat fra: jkirkebo på mars 06, 2018, 20:13:41
Jeg bruker DAB e.Sybox mini kjøpt hos VVParts. Meget stillegående, pen og effektiv sak. Henges enkelt på veggen med veggfeste.
Ja den så fin ut! Er det lett å tømme den for vann for å hindre frostspreng?

Ja, om man bruker tilkoblingene i bunnen er det bare å åpne kraner + luftingen på toppen av den så renner alt ut av seg selv. Forutsatt at pumpa er høyeste punkt da (noe som er lett å fikse når man har veggfeste).

perg

Sitat fra: OS på mars 07, 2018, 08:39:30
Sitat fra: perg på mars 07, 2018, 08:27:31
Jeg skal bygge bad til sommeren og tenker litt på om jeg skal ha trykkpumpe eller bare helt ordinær pumpe som følger med disse vannpakkene fra hyttetorget.
Hva er fordeler og ulemper mener du med trykktank / pumpe vs vanlig pumpe ?

Vet ikke hva du mener med vanlig pumpe men fordelen med trykktank er at pumpen ikke starter hele tiden. F.eks med den jeg har med 19l trykktank, kan to personer fint vaske seg og pusse tennene om kvelden uten at pumpa starter.

Det var egentlig trykktank jeg tenkte på.

Jeg har litt dårlig erfaring med pex rør som er lagt utendørs til en utekran i huset mitt og etter å ha drenert det på høsten så hadde det blitt en liten dupp på røret og vips så sprakk røret på vinteren pga vann som hadde blitt stående der.
Derfor har jeg litt mere tro på stive kobberrør som legges med fall så vannet renner ut av seg selv ihvertfall hvis man skal trekke rør til kjøkken som ligger litt unna.

Er det like enkelt å tømme et system med trykktank når man drar fra hytta ?






MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

OS

Sitat fra: perg på mars 08, 2018, 08:18:58

Det var egentlig trykktank jeg tenkte på.

Jeg har litt dårlig erfaring med pex rør som er lagt utendørs til en utekran i huset mitt og etter å ha drenert det på høsten så hadde det blitt en liten dupp på røret og vips så sprakk røret på vinteren pga vann som hadde blitt stående der.
Derfor har jeg litt mere tro på stive kobberrør som legges med fall så vannet renner ut av seg selv ihvertfall hvis man skal trekke rør til kjøkken som ligger litt unna.

Er det like enkelt å tømme et system med trykktank når man drar fra hytta ?

Jeg har hatt tre forskjellige trykktanker på hytta ila de 11 siste årene og har ikke hatt problemer med selve tanken. Tror en trykktank tåler frost da den har en "ballong" som kan utvide seg. Å tømme rørene fungerer på samme måte men det er best å ha en stengekran mellom trykktank/pumpe og rørsystemet.

Jeg har hatt frostspreng tre ganger og da har det vært blandebatteri på dusj (en gang) og kranen på vasken på badet (to ganger) som har sprukket. Etter jeg gikk over til ettgreps blandebatteri og kraner som jeg setter i midtstilling når jeg forlater hytta har det ikke sprukket flere ganger.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

EG

Sitat fra: jkirkebo på mars 07, 2018, 18:20:37
Ja, om man bruker tilkoblingene i bunnen er det bare å åpne kraner + luftingen på toppen av den så renner alt ut av seg selv. Forutsatt at pumpa er høyeste punkt da (noe som er lett å fikse når man har veggfeste).
Jeg vurderer E.sybox mini eller Grundfos Scale 2 i ei ny hytte, usikker på hvem som er enklest å få drenert ved avreise på vinteren. Må E.sybox mini stå lavere enn vanntanken for å unngå tørrkjøring et lite øyeblikk ved oppstart, eller kan den stå høyere enn vanntanken? Og bruker du uttakene på undersiden når du har pumpa veggmontert, for å få drenert tilstrekkelig ved avreise på vinteren? Har du montert en kuleventil på trykksida som du åpner når du skal tømme anlegget?
3x300W solceller
Blue Solar MPPT 150/35
48V Litiumbatteri, 16kWt tilgjengelig
MultiPlus 48/5000
BMV-700
230V kjøleskap, tv, stekeovn, platetopp, Jets, borebrønn mm.

jkirkebo

Sitat fra: EG på mars 08, 2018, 19:56:24
Sitat fra: jkirkebo på mars 07, 2018, 18:20:37
Ja, om man bruker tilkoblingene i bunnen er det bare å åpne kraner + luftingen på toppen av den så renner alt ut av seg selv. Forutsatt at pumpa er høyeste punkt da (noe som er lett å fikse når man har veggfeste).
Jeg vurderer E.sybox mini eller Grundfos Scale 2 i ei ny hytte, usikker på hvem som er enklest å få drenert ved avreise på vinteren. Må E.sybox mini stå lavere enn vanntanken for å unngå tørrkjøring et lite øyeblikk ved oppstart, eller kan den stå høyere enn vanntanken? Og bruker du uttakene på undersiden når du har pumpa veggmontert, for å få drenert tilstrekkelig ved avreise på vinteren? Har du montert en kuleventil på trykksida som du åpner når du skal tømme anlegget?

Min står lavere enn toppen av tanken, men høyere enn bunnen. Tror den må stå slik at den fylles av vann når du fyller på tanken. Jeg løsner da lufteskruen på toppen og venter til vann kommer opp der. Da er den ferdig fylt opp.

Jeg bruker uttakene på undersiden ja. Har ventiler for å la vannet dreneres ut fra den og fra tanken, etter at det har rent ut av seg selv stenger jeg kuleventil mot trykksiden og åpner for trykkluft der for å blåse ut resten av vannet i rørsystemet (lar det som kan renne ut av seg selv der også gjøre det før jeg stenger ventilen).

Geiri

Jeg har dab easybox mini. Du kan plassere den hvor du vil. Den har skrulokk for førpriming. Skru opp toppa og fyll på en skvett så er den i gang. Husker ikke suge og løftehøyde i farta men det er langt over hva man trenger å bekymre seg for ved hyttebruk hvor man har tank inne. Alt er automatisk og pumpen stopper og sier ifra om du må helle på mer vann i førprimingen. Pumpa er ikke stille. Men langt stillere en shurflow og jula pumpa jeg hadde før.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod