Stativ for vindmølle - muligheter for senking?

Startet av fatso83, mars 06, 2018, 17:01:58

fatso83

Jeg har gjort mye research på komplettering av mitt nåværende solcelleanlegg med en vindturbin, og etter mye om og men har valget falt på Rutland 910 (mye på grunn av dette blogginnlegget). Den skal tåle julingen den får på høyfjellet der jeg har hytte (høstorkaner med over 30m/s) godt ved å krenge i sterk vind, samtidig med at den er veldig stille.

Det jeg ikke blir klok på er selve stanga den skal stå på. I bloggen over mekker han en slags vippbar anordning, a la flaggstang, men jeg blir ikke helt klok på konstruksjonen, så tenkte å høre hva andre har gjort eller kjenner til.

Jeg skal montere på fjellgrunn langt unna hytta. Finnes det noen gode ferdige løsninger som både lar meg senke/heve stange med vindmølle.

For de som har vindmølle allerede; hva gjør dere? Står stanga faststøpt og bardunert, eller har dere noen fine Petter Smart-løsninger som kan kopieres?

glamsland

Jeg hadde en lysmast i stål på 9 meter. Den var fastmontert på fot i fjell med 3 barduner i 6m høyde. Bardunene var helt avgjørende for stabiliteten.Jeg ser i ettertid at hvis jeg lager en ny, så blir det ala flaggstangstativ boltet i fjell, men med en patent med båtwinch nederst slik at den kan sveives kontrollert ned og opp. Jeg brukte trinser og tau og 6mann for å få min opp og ned. Himla styr..
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

fatso83

Jeg har styrt sykt mye med dette i det siste, med eposter sendt ut i øst og vest om rørdimensjoner, hengslede fotplater, etc, før jeg plutselig kom over at vannhandel.no solgte ferdige mastmonteringskit for LE-300. Etter litt relatert research på nett kom jeg over en side som viste tilsvarende for Rutland, og til slutt endte jeg opp på webshopen til de som lager Rutland, og de selger til Norge!

Alle fester, samt 3x2,1m rør i riktig dimensjon, kom på 3000kr inkludert frakt (pluss toll). Det er med vippbart feste og alt av utstyr som skal fungere sammen. Alt i alt kommer vindgeneratoren, regulator og mastmonteringskit på rundt tolv tusen. Det er mindre enn prisen for mange av de andre aktuelle vindgeneratorene alene (uten montering)! Venter i spenning, men tror dette skal gjøre biffen.

Tottoa

Jeg fikk tak i masteelementer med 3 meters lengder, som kan stå fritt uten barduner. Brukte to elementer + betongsokkel og rørfeste. Endte med litt over 7 m over bakken og mer enn dobbelt av mønehøyden på uthuset. Det fungerer greit. Fordelen er at jeg kan klatre opp i masten for service og vedlikehold. Vindgeneratoren på bildet er en gammel Air-X som er tunet opp til å avgi 550-600 w på max, med fjernstyrt start og stopp funksjon.

Neste prosjekt er Ista-breeze på 2000w 48v, den blir montert på en tilsvarende mast på 12m +, med barduner. Fortsatt med med mulighet for å klatre opp i masta.

Et alternativ dersom man ønsker en nedfellbar mast med barduner er å få tak i en brukt flaggstang. Med barduner er en gammel flaggstang i alu eller stål en grei løsning for en 100-400w vindgenerator.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod