BMS (Batteriovervåking) - Litium batterier

Startet av Røilern, mars 08, 2018, 06:25:32

Røilern

Jeg har tillatt meg å splitte det opprinnelige emne, og  etablert dette for å isolere  "BMS" diskusjonen

Sitat fra: jkirkebo på mars 07, 2018, 21:23:40
For 25.000,- får man et pent brukt Nissan Leaf batteri på 24kWh brutto. Regn med 16kWh netto etter degradering og lading til maks 80% SOC for lang levetid.

Bygger man et 16S batteri (maks spenning 64,8V, nominelt 52,5V) får man brukt alle modulene (det er 48 moduler i hver pakke, som igjen har 4 celler konfigurert som 2S2P). Bygger man 14S (som meg) får man enten brukt 42 moduler eller må anskaffe én ekstra.

Selv holder jeg på å bygge om batteriet (og batterirommet + resten av hytta nå), jeg øker til 16 moduler i parallell. Det gir 7*16=112 moduler, 56kWh brutto og 35kWh netto. Til sammen har jeg betalt 50.000,- for de 112 modulene.

Ny BMS er også på vei fra REC.

Hva koster denne BMS'en?

Er det overvåking av alle celler?
Overføringkapasitet mellom celler?
Hvor mange tempmåle er det?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Sitat fra: Røilern på mars 08, 2018, 06:25:32
Sitat fra: jkirkebo på mars 07, 2018, 21:23:40
Ny BMS er også på vei fra REC.

Hva koster denne BMS'en?

Er det overvåking av alle celler?
Overføringkapasitet mellom celler?
Hvor mange tempmåle er det?

315 euro + moms, pluss LCD kontrollpanel og PC-kabel om man ønsker det. Da havnet prisen på 500 euro. Har du ikke shunt fra før så trengs også det.

Det følger med én temperatursensor men man kan koble på ihvertfall to til.

Den overvåker alle celler ja. Vanlig balansering, ikke overføring.

Den kan også snakke med SMA og Victron-invertere over CAN-bus.

http://www.rec-bms.com/BMSSMA.html


Røilern

Hvor mange celler får man overvåket for denne prisen?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Sitat fra: Røilern på mars 08, 2018, 18:10:06
Hvor mange celler får man overvåket for denne prisen?

Inntil 16. Jeg har 14 i min batteripakke. Dvs. jeg har mange flere men det er 14 i serie ;)

Knerten

Sitat fra: jkirkebo på mars 09, 2018, 14:46:53
Sitat fra: Røilern på mars 08, 2018, 18:10:06
Hvor mange celler får man overvåket for denne prisen?

Inntil 16. Jeg har 14 i min batteripakke. Dvs. jeg har mange flere men det er 14 i serie ;)

Jeg anbefaler også kraft releer styrt av BMS'en, slik at disse kan koble fra batteripakken om det blir noe feil med henblikk på ladingen/ utlading.
Lithium tåler ikke like store variasjoner som blybatterier.
Muligen Victron har dette i konverteren?
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Røilern

Morningstar presiserte overfor meg at en BMS løsning ikke måtte koble fra batteriene, men "informere" MPPT via CAN bus om å slutte å lade. Dette skyldes at Tristar  må være tilkoblet batterier for å fungere

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Sitat fra: Knerten på mars 09, 2018, 15:13:48
Sitat fra: jkirkebo på mars 09, 2018, 14:46:53
Sitat fra: Røilern på mars 08, 2018, 18:10:06
Hvor mange celler får man overvåket for denne prisen?

Inntil 16. Jeg har 14 i min batteripakke. Dvs. jeg har mange flere men det er 14 i serie ;)

Jeg anbefaler også kraft releer styrt av BMS'en, slik at disse kan koble fra batteripakken om det blir noe feil med henblikk på ladingen/ utlading.
Lithium tåler ikke like store variasjoner som blybatterier.
Muligen Victron har dette i konverteren?

Jeg bruker et 100A "latching" rele for å kutte minuskabel fra paneler til regulator som sikkerhet på ladesiden (har aldri slått ut). På forbrukssiden har alt av utstyr remote on/on så jeg bruker bare et lite rele med 60V spolespenning for å slå av/på DC-DC og invertere.

Røilern

Sitat fra: jkirkebo på mars 09, 2018, 14:46:53

Inntil 16. Jeg har 14 i min batteripakke. Dvs. jeg har mange flere men det er 14 i serie
.......

...........Selv holder jeg på å bygge om batteriet (og batterirommet + resten av hytta nå), jeg øker til 16 moduler i parallell. Det gir 7*16=112 moduler........

...Ny BMS er også på vei fra REC.


Hvis jeg forstår deg rett har  du montert 7 celler i parallell som du overvåker ved hjelp av kun BMS som om det car en celle. Så har du 16 slike som du har tenkt til å overvåker med en REC som er laget for 16 celler. Korrekt?

Hvordan vil balansen mellom cellene i hver "7-parallell" celle overvåkes, trengs det ikke?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Sitat fra: Røilern på mars 11, 2018, 06:37:08
Sitat fra: jkirkebo på mars 09, 2018, 14:46:53

Inntil 16. Jeg har 14 i min batteripakke. Dvs. jeg har mange flere men det er 14 i serie
.......

...........Selv holder jeg på å bygge om batteriet (og batterirommet + resten av hytta nå), jeg øker til 16 moduler i parallell. Det gir 7*16=112 moduler........

...Ny BMS er også på vei fra REC.


Hvis jeg forstår deg rett har  du montert 7 celler i parallell som du overvåker ved hjelp av kun BMS som om det car en celle. Så har du 16 slike som du har tenkt til å overvåker med en REC som er laget for 16 celler. Korrekt?

Hvordan vil balansen mellom cellene i hver "7-parallell" celle overvåkes, trengs det ikke?

Jeg har 10 moduler (20 celler)  i parallell nå, snart 16 (32). Det er 14 i serie (7 moduler), og det skal det fortsatt være.

Man trenger ikke å overvåke hver celle i parallell. Det går da heller ikke. De er koblet sammen med 50mm2 kobberskinner, og vil pr. def. ha nøyaktig samme spenningsnivå.

Skal man overvåke alle enkeltceller må man koble en og en i serie slik at man får 14 i serie med en og en, deretter parallellkoble alle de strengene man da får. En meget tungtvint måte, og dessuten tvinges fortsatt alle strengene til å ha samme spenning. En svak streng vil lades opp av de andre, akkurat det som skjer med en svak celle i en pakke med 10 i parallell. Man vil da se på BMS at den ene parallell-pakken faller litt raskere i spenning enn de andre.

Amatøren

Sitat fra: jkirkebo på mars 10, 2018, 20:02:17Jeg bruker et 100A "latching" rele for å kutte minuskabel fra paneler til regulator som sikkerhet på ladesiden (har aldri slått ut).

Har du eksempel på relé og kobling?
Man lærer så lenge man lever.

Mska

Sitat fra: Amatøren på august 14, 2019, 08:18:41
Sitat fra: jkirkebo på mars 10, 2018, 20:02:17Jeg bruker et 100A "latching" rele for å kutte minuskabel fra paneler til regulator som sikkerhet på ladesiden (har aldri slått ut).

Har du eksempel på relé og kobling?

Skulle gjerne også sett eksempel på reelene som er brukt.🙏

Knerten

Her er eksempel på de releene REC-BMS bruker:
http://www.rec-bms.com/datasheet/Technical_datasheet_Kilovac.pdf

Har også en slik:
http://www.rec-bms.com/datasheet/UserManualPrecharge.pdf

Jeg har et som bryter pluss på batteri pakke, og et på pluss ifra solcelle panelene inn på regulator.
Dette for å beskytte regulator når evt batteri pakken kobles ifra.  Har ikke skjedd på de to årene anlegget har vært i drift.
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Mska

Sitat fra: Knerten på august 23, 2019, 20:19:39
Her er eksempel på de releene REC-BMS bruker:
http://www.rec-bms.com/datasheet/Technical_datasheet_Kilovac.pdf

Har også en slik:
http://www.rec-bms.com/datasheet/UserManualPrecharge.pdf

Jeg har et som bryter pluss på batteri pakke, og et på pluss ifra solcelle panelene inn på regulator.
Dette for å beskytte regulator når evt batteri pakken kobles ifra.  Har ikke skjedd på de to årene anlegget har vært i drift.

Jo, men dette er en kontaktor til over 2000kr.  Forstod at jkirkebo har brukt rimligere rele.

jkirkebo

Jeg husker ikke typebetegnelsen på mine, skal sjekke når jeg kommer opp på hytta neste gang :)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod