Hvor stor septiktank

Startet av eisvin, mars 11, 2018, 20:27:27

eisvin

Hei godtfolk.

Jeg forsøker å regne litt på hva behovet for septiktank er. Jeg planlegger enten Aqua Green eller Jets, og tenker å kjøre både gråvann og svartvann i samme tank. Blir tømt 2 ganger i året i området.

Men hvor stor tank trenger man egentlig? Jeg vet selvfølgelig at det mest åpenbare er «størst mulig» men det handler jo både om plass og kostnader.

Finnes det noen formel for hvor mye vann man bruker på en hytte, som hverkene har strøm eller innlagt vann tilgjengelig? Altså hvor mange liter må man beregne av «avfallsvann» for en person pr døgn?

jkirkebo

Sitat fra: eisvin på mars 11, 2018, 20:27:27
Hei godtfolk.

Jeg forsøker å regne litt på hva behovet for septiktank er. Jeg planlegger enten Aqua Green eller Jets, og tenker å kjøre både gråvann og svartvann i samme tank. Blir tømt 2 ganger i året i området.

Men hvor stor tank trenger man egentlig? Jeg vet selvfølgelig at det mest åpenbare er «størst mulig» men det handler jo både om plass og kostnader.

Finnes det noen formel for hvor mye vann man bruker på en hytte, som hverkene har strøm eller innlagt vann tilgjengelig? Altså hvor mange liter må man beregne av «avfallsvann» for en person pr døgn?

Jeg regnet ut ca. hva vi kom til å bruke i året og kom til 3 kubikk (har også tett tank både for svartvannm og gråvann). I området her tømmes det en gang pr. år. Jeg doblet derfor estimatet og gikk for 2x3 kubikk sammenkoblet (hadde ikke plass til en 6-kubikker). Det viste seg å stemme bra, ved første tømming var tankene ca. halvfulle. Så da har vi ihvertfall nok å gå på.

Med tømming 2 ganger pr. år skal det godt gjøres å trenge noe mer enn 6 kubikk ihvertfall, så sant man ikke har et helt ekstremt vannforbruk. Vi regnet med 200 persondøgn pr. år og 15 liter vann pr. person pr. dag.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod