Solventilator - Skal - Skal ikke?

Startet av Amatøren, mars 14, 2018, 13:44:26

Amatøren

Har gammel hytte fra 1905 i håndlaftet tømmer.

Foreldrene mine tettet den for at den ikke skulle være for kald og kunne brukes på vinteren.

Den er derfor FOR TETT.

Kvier meg for å ta hull i vegger, men noe må gjøres synes jeg (må jo ha gløtt på vindu ved fyring for å få nok luft).

Anbefalinger for montering av ventiler og solventilator ønskes.

Hytten har gamle vinduer uten ventiler. Hytten "ligger i skog", men stort og åpent tun rundt hytten gir gode solforhold oppe på 900 m.o.h. og vinden tar veldig godt på vinteren.

I tillegg så ligger hytten nord-syd retning så jeg har ikke sydvegg for ventilator. Der er det inngangsdør med veranda foran. Taket er vanlig saltak som da også går i nord-syd retning sammenhengende i hele hyttens retning. Veranda har også saltak som er litt lavere enn hyttetaket (går inn under).

Østveggen er den med mest sol, men også den siden som været står mest på fra.

Også en god del sol på vestveggen, men der forsvinner solen bak en ås utpå ettermiddag/kveld (selvfølgelig avhengig av årstid......).
Man lærer så lenge man lever.

Indremedisiner

Hvis du har mulighet vil jeg sterkt anbefale det men det er mulig det holder med 2-3 ventiler evnt 1 i hvert rom strategi avhengig av hvordan hytten er formet. Jeg hadde problem med svært mye fukt som akkumulerte gjennom året, satte inn flere ventiler, dog ikke i alle rom i hytta det hjalp mye og ble egentlig nesten helt fint men etter at ventilatoren ble montert er nærmest brannfarlig inne, knusk tørt. Ventilatoren trenger ikke være stor, det er nok ikke så mye som skal til. Jeg kjøpte riktignok en litt stor pga dette med mulig varmeeffekt og det hjelper der også men det som man merker absolutt mest hos meg er at inneluften er så god. Det renner aldri av vinduer mer. Du trenger ikke ha en vegg med sol halve døgnet, holder med 1-2t per dag vil jeg tro. Du kan se på den andre solventilatorposten for mer utfyllende. Jeg kan hvertfall anbefale ventilator, og har vært veldig fornøyd med solarventi, dog er det kanskje litt dyrere enn andre(?) men uansett svært fornøyd.

Amatøren

Tusen takk for svar!

Hvordan er det med muse tetting?

Ser de kommer med plastrør som skal gjennom veggen og på reisverksvegg med panel så er det forholdsvis enkelt med musetetting langs kantene mens på en tømmervegg så skal det mye arbeid til å få det tett i laftingen så mus ikke kommer inn bak panelet og kan gnage seg inn i plastrøret. Mus er helt rå på å komme seg inn hvis de vil.....
Man lærer så lenge man lever.

EG

Du kan jo kjøre på med Tec7 rundt røret for å få det tett. Solarventi har flexikanal av aluminium i veggjennomføringen.
3x300W solceller
Blue Solar MPPT 150/35
48V Litiumbatteri, 16kWt tilgjengelig
MultiPlus 48/5000
BMV-700
230V kjøleskap, tv, stekeovn, platetopp, Jets, borebrønn mm.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod