Hyttas gulv: type og pris

Startet av hyby, mars 27, 2009, 17:30:34

hyby

Hei.
Var forsåvidt inne på dette på tråden om pris og forhandlignsstrategi.

Det begynner å bli utrolig mye mer å velge i enn trauste furugulv.

Har selv blitt litt "hekta" på eik, som jo er et svært godt egnet gulvmateriale.

Det ultimate er vel ekte bred helplank.
Men med tanke på gulvvarme og vekslende temperaturer er det vel noe tryggere i forhold til oppsprekking, å velge feks. en 1-stavs parkett (med fasede kanter for utseendet).
For et års tid siden var det kun noen få som fristet, bla Kährs eik noveau, men dette koster imidlertid ca 900-1000,- pr m².
Men nå har det plutselig dukket opp masse lekre 1-stavs eikegulv helt ned i 500 kroners klassen  :D

Tradisjonelt velger vel de fleste fortsatt tilfarergulv med isolasjon, selv om hyttene bygges på støpt dekke.
Jeg har valg å bytte ut dette med flytende gulv, rett på dekket med varmekabler og god isolasjon under.
En slik løsning fordrer vel at man har muligheten til å "ringe hytta varm". Da det jo vil ta tid å varme opp betongen under, fra feks 10 grader.
På den annen side, benytter man seg først av varmekablene vil jo det flytende gulvet gi den lille "ekstra" luksusfølelsen som bare et oppvarmet gulv kan gi  :)

Har nedenfor plukket noen bilder av eikegulv til inspirasjon:

Selv heller jeg mot de litt røffe, mellombrune (bilde 2 eller 3), men antagelig er det vel like mange meninger som det finnes gulv.....

Og forresten......  i hvilken ende skal man begynne ?
- velge gulv etter veggfarge eller veggfarge etter gulv ??
Noen andre som har noen inspirerende innspill ?

Det første bildet er Kährs eik noveau bronce
De neste er "lånt" fra bygg-24: http://www.bygg24.no/produkter/1stavs-parkett/
Det aller siste er et helt "rått" gulv (sikkert helplank) jeg så i en annonse for en 15milloners hytte på Finn.

hyby

Noen som har noen års erfaring med oljet eik på hytta ?

Hvordan fungerer det på en hytte som ikke er gjevnlig i bruk.
Oljer dere ofte ?
Blir det mørkere der det blir slitasje og oftere oljet ?
Risikerer man større grad av uttørking eller svetting når temperaturen svinger mer enn i et bolighus ?

Spørsmålene er mange....


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod