Lithium batterier

Startet av OS, april 08, 2018, 20:15:07

OS

Dere som har byttet fra AGM til Lithium, har Lithium levd opp til forventningene? Jeg er litt skeptisk men driver og vurderer Lithium. Syns fremdeles det er veldig dyrt å kjøpe fra hyttebutikkene.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

EG

Jeg holder på å bygge ny hytte. Fikk tak i en lithium batteripakke på 20 kWt (brukte elbilbatterier) som jeg installerte like etter jul kombinert med 900W solcelle og 5kW Multiplus. Har i alle fall svart til forventningene så langt, har ikke kjørt aggregat et sekund i byggeperioden. Under halv pris hvis du kjøper ombygde elbilbatterier. Håper å ha så mye kapasitet at jeg klarer meg kun med solenergi (har aggregat i reserve ved mye besøk på hytta i november/desember).
3x300W solceller
Blue Solar MPPT 150/35
48V Litiumbatteri, 16kWt tilgjengelig
MultiPlus 48/5000
BMV-700
230V kjøleskap, tv, stekeovn, platetopp, Jets, borebrønn mm.

BJ

Jeg har gått til anskaffelse av en Lithium batteripakke på 690AH i 12V. Jeg har imidlertid ikke fått montert den opp enda da hytta fortsatt er under bygging. I tilknytning til denne tråden lurer jeg på om noen kan gi innspill på hvordan lithium batterier fungerer sammen med solceller. Slik jeg har forstått det gir lithium batterier relativt konstant spenning helt til man begynner å tappe batteriene helt ned (80-100%?). I motsetning til AGM batterier hvor spenningen går "raskere" nedover etter hvert som man tapper batteriene. Hvordan fungerer dette i praksis med lading via laderegulator. Laderegulatoren er vel stilt inn til å kun lade dersom spenningen er under et visst nivå (si 14,4 V). Vil dette si at den ikke vil lade batteriene før en har brukt rundt 80% av kapasiteten? Og hvordan får den da ladet opp batteriene helt dersom den når 14,4V allerede etter at batteriene er rundt 30% ladet? Jeg er ingen ekspert på området så håper noen med større kunnskap kan bidra til å oppklare dette.

etsvends

Sitat fra: BJ på april 11, 2018, 06:31:57
Jeg har gått til anskaffelse av en Lithium batteripakke på 690AH i 12V. Jeg har imidlertid ikke fått montert den opp enda da hytta fortsatt er under bygging. I tilknytning til denne tråden lurer jeg på om noen kan gi innspill på hvordan lithium batterier fungerer sammen med solceller. Slik jeg har forstått det gir lithium batterier relativt konstant spenning helt til man begynner å tappe batteriene helt ned (80-100%?). I motsetning til AGM batterier hvor spenningen går "raskere" nedover etter hvert som man tapper batteriene. Hvordan fungerer dette i praksis med lading via laderegulator. Laderegulatoren er vel stilt inn til å kun lade dersom spenningen er under et visst nivå (si 14,4 V). Vil dette si at den ikke vil lade batteriene før en har brukt rundt 80% av kapasiteten? Og hvordan får den da ladet opp batteriene helt dersom den når 14,4V allerede etter at batteriene er rundt 30% ladet? Jeg er ingen ekspert på området så håper noen med større kunnskap kan bidra til å oppklare dette.

For detførste er det ikke sikkert 14,4v er riktig. Se i databladet som fulgte med hvilke spenning som du bør lade med. Spenningen faller nok raskt til nominel spenning rundt 12,8v. Da vil regulatoren jobbe for å nå 14,x V
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

BJ

Jeg har fått bekreftet at 14,4V er riktig spenning for min batteripakke. Ok, takk for svar. Er det dermed korrekt å si at den nominelle spenningen i batteriet (lithium) vil falle etter hvert som den tappes ned (omtrent på samme måte som et AGM batteri), og at dermed regulatoren vil lade batteriet på samme måte som et AGM batteri, men at et lithium batteri vil klare å levere rundt 12V under tungt forbruk (noe et AGM batteri ikke i like stor grad vil være i stand til dersom jeg ikke har misforstått). Forsøker kun å forstå den sammenhengen med at en lithium batteri i større grad enn et AGM batteri vil gi samme spenning etter hvert som det blir ladet ut. Se for øvrig vedlagte bilder fra Victron sine hjemmesider.

OS

@BJ: Jeg har ikke erfaring med Lithium men kurvene der viser jo helt klart at spenningen holder seg bedre med Lithium. Antar at det med C'en i kurvene menes strøm i forhold til kapasitet (1C = 100A på et 100Ah batteri)

Litt rart kurvene for lithium går over 100%. Kan du gi oss lenke til der du fant kurvene på Victron?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

BJ


BJ

Altså prosenten tror jeg er relatert til temp. C er som du sier strøm i forhold til kapasitet.

OS

Sitat fra: BJ på april 11, 2018, 13:51:50
Altså prosenten tror jeg er relatert til temp. C er som du sier strøm i forhold til kapasitet.
Leste artikkelen og det er som jeg antok. C er strømmen og prosenten er kapasiteten i batteriet ved den aktuelle strømmen.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

dybis

Min forståelse er:
* Lithium spenningen er mindre avhengig av temperatur sammenlignet med AGM
* Lithium batterier tåler dårligere lading ved lave temperaturer
* Lithium trenger ikke lagres full-ladet slik som AGM
* Hvordan spenningen faller under last og hvor mye strøm man kan ta ut avhenger av batteriet (det er store forskjeller)
* Lithium har lengre levetid, men taper en del prosenter det første året
* Det er mange typer lithium-batterier
* Lithium batteri er lettere
* Lithium batteri er dyrere
* Lading av lithium batteri er ikke så ulikt AGM, men kan oppleves raskere, man trenger ikke full-lade slik som AGM batterier liker

Har jeg misforstått noe?

Jokke

Jeg har begynt å bygge et 52 volt, 68 Ah batteri basert på li-ion 18650 celler. Regner med at det kommer på ca 8 000,- for 3.5 kWh. I en hyttebutikk får man under halvparten av denne kapasiteten for samme pris. Jeg bygger batteriet på samme måte som dyi elsyklister gjør det, bare med flere celler enn de fleste. Består av 240 x Panasonic NCR 18650B celler koblet som 14s20p med nikkelbånd og en 60 A bms. Det skal ligge i en Pelicase type plastkoffert som jeg kan ta med til og fra hytten. Spenningen fra et 14s (14x3.7 volt) passer ganske bra med de fleste 48 volt invertere. Skal ikke lagre batteriet i hytten siden hjemmelagete li-ion batterier kan være skumle saker.

OS

Sitat fra: Jokke på april 11, 2018, 19:16:04
Jeg har begynt å bygge et 52 volt, 68 Ah batteri basert på li-ion 18650 celler. Regner med at det kommer på ca 8 000,- for 3.5 kWh. I en hyttebutikk får man under halvparten av denne kapasiteten for samme pris. Jeg bygger batteriet på samme måte som dyi elsyklister gjør det, bare med flere celler enn de fleste. Består av 240 x Panasonic NCR 18650B celler koblet som 14s20p med nikkelbånd og en 60 A bms. Det skal ligge i en Pelicase type plastkoffert som jeg kan ta med til og fra hytten. Spenningen fra et 14s (14x3.7 volt) passer ganske bra med de fleste 48 volt invertere. Skal ikke lagre batteriet i hytten siden hjemmelagete li-ion batterier kan være skumle saker.
Ja dette høres skummelt ut! Hvor kjøper du batteriene? Sjekket eBay nå og det rimeligste jeg fant var ca kr. 44/stk ved kjøp av 10 stk. Det blir over 10k for 240 batterier.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jokke

 ru.nkon.nl er visst mye brukt av DYI elsylister og har et bra rykte. F.eks Panasonic NCR 18650PF koster $2.99 pr stk. Jeg gikk for en selger på aliexpress betalte ca. $2.50 for NCR 18650B.

Har tidligere bygget et elsykkelbatteri på samme måte uten at det har gått opp i flammer ennå. Mange raringer på Youtube som legger ut info om bygging. Jeg har hentet mest info fra Youtube kanalen til Ebikeschool.com og lest en del på endless-sphere.com.

OS

Sitat fra: Jokke på april 11, 2018, 20:06:20
ru.nkon.nl er visst mye brukt av DYI elsylister og har et bra rykte. F.eks Panasonic NCR 18650PF koster $2.99 pr stk. Jeg gikk for en selger på aliexpress betalte ca. $2.50 for NCR 18650B.

Har tidligere bygget et elsykkelbatteri på samme måte uten at det har gått opp i flammer ennå. Mange raringer på Youtube som legger ut info om bygging. Jeg har hentet mest info fra Youtube kanalen til Ebikeschool.com og lest en del på endless-sphere.com.
Hvorfor går du ikke for LiFePO4 batterier? De har spenning som går bedre opp med 12V, 24V og 48V. Skal være sikrere også etter det jeg har lest.

Sjekk HBPowerwall på youtube også:
https://www.youtube.com/channel/UC0pBauLp63yzf6sVdEOIUbA
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

jkirkebo

Sitat fra: Jokke på april 11, 2018, 19:16:04
Jeg har begynt å bygge et 52 volt, 68 Ah batteri basert på li-ion 18650 celler. Regner med at det kommer på ca 8 000,- for 3.5 kWh. I en hyttebutikk får man under halvparten av denne kapasiteten for samme pris. Jeg bygger batteriet på samme måte som dyi elsyklister gjør det, bare med flere celler enn de fleste. Består av 240 x Panasonic NCR 18650B celler koblet som 14s20p med nikkelbånd og en 60 A bms. Det skal ligge i en Pelicase type plastkoffert som jeg kan ta med til og fra hytten. Spenningen fra et 14s (14x3.7 volt) passer ganske bra med de fleste 48 volt invertere. Skal ikke lagre batteriet i hytten siden hjemmelagete li-ion batterier kan være skumle saker.

Du hadde fått tak i 7 stk. Leaf-moduler for halve prisen. Ekstremt mye lettere å koble sammen, og samme totale kapasitet (minus litt degradasjon). 7 Leaf-moduler stacket sammen er ca. 330x230x25cm og veier snaue 27kg.

jkirkebo

Sitat fra: OS på april 11, 2018, 21:00:16
Hvorfor går du ikke for LiFePO4 batterier? De har spenning som går bedre opp med 12V, 24V og 48V. Skal være sikrere også etter det jeg har lest.

14S lithium går meget bra til 48V. Det gir en nominell spenning på 51,8V og en maksspenning på 58,8V. Det tilsvarer for 12V nominell på 12,95V og maks på 14,7V.

LiFePO4 er dyrere og har dårligere energitetthet. Skal man bygge 12V er det et godt valg, men unødvendig for 24V og 48V (48V=14S lithium, 24V=7S og da går det jo ikke med 12V).

Amatøren

Sitat fra: EG på april 09, 2018, 19:50:48
Fikk tak i en lithium batteripakke på 20 kWt (brukte elbilbatterier) som jeg installerte like etter jul kombinert med 900W solcelle og 5kW Multiplus.

Kunne vi fått en beskrivelse av "ompakking" av batteripakken (hvor mange moduler i serie og drifsspenningen på pakken) samt type og oppsett av BMS og solcelleregulator?

Gjerne hvor BMS ble kjøpt fra også.
Man lærer så lenge man lever.

EG

Sitat fra: Amatøren på april 13, 2018, 06:42:49
Sitat fra: EG på april 09, 2018, 19:50:48
Fikk tak i en lithium batteripakke på 20 kWt (brukte elbilbatterier) som jeg installerte like etter jul kombinert med 900W solcelle og 5kW Multiplus.

Kunne vi fått en beskrivelse av "ompakking" av batteripakken (hvor mange moduler i serie og drifsspenningen på pakken) samt type og oppsett av BMS og solcelleregulator?

Gjerne hvor BMS ble kjøpt fra også.

Kjøpte to batterier av alternativenergi.no, hver på 10 kWt 24V 400Ah, satt i serie til 48V. Vet ikke hvilken type BMS og hvor mange moduler det er. Batteriene kom levert i metallboks. Victron blue solar mppt 150/35 solcelleregulator, tre paneler med 300W hver, totalt 900W (seriekoblet).
3x300W solceller
Blue Solar MPPT 150/35
48V Litiumbatteri, 16kWt tilgjengelig
MultiPlus 48/5000
BMV-700
230V kjøleskap, tv, stekeovn, platetopp, Jets, borebrønn mm.

etsvends

Sitat fra: EG på april 15, 2018, 19:24:53
Sitat fra: Amatøren på april 13, 2018, 06:42:49
Sitat fra: EG på april 09, 2018, 19:50:48
Fikk tak i en lithium batteripakke på 20 kWt (brukte elbilbatterier) som jeg installerte like etter jul kombinert med 900W solcelle og 5kW Multiplus.

Kunne vi fått en beskrivelse av "ompakking" av batteripakken (hvor mange moduler i serie og drifsspenningen på pakken) samt type og oppsett av BMS og solcelleregulator?

Gjerne hvor BMS ble kjøpt fra også.

Kjøpte to batterier av alternativenergi.no, hver på 10 kWt 24V 400Ah, satt i serie til 48V. Vet ikke hvilken type BMS og hvor mange moduler det er. Batteriene kom levert i metallboks. Victron blue solar mppt 150/35 solcelleregulator, tre paneler med 300W hver, totalt 900W (seriekoblet).

Får jeg spørre hva du betalte for batteriene?
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

EG

Sitat fra: etsvends på april 16, 2018, 03:59:07
Sitat fra: EG på april 15, 2018, 19:24:53
Sitat fra: Amatøren på april 13, 2018, 06:42:49
Sitat fra: EG på april 09, 2018, 19:50:48
Fikk tak i en lithium batteripakke på 20 kWt (brukte elbilbatterier) som jeg installerte like etter jul kombinert med 900W solcelle og 5kW Multiplus.

Kunne vi fått en beskrivelse av "ompakking" av batteripakken (hvor mange moduler i serie og drifsspenningen på pakken) samt type og oppsett av BMS og solcelleregulator?

Gjerne hvor BMS ble kjøpt fra også.

Kjøpte to batterier av alternativenergi.no, hver på 10 kWt 24V 400Ah, satt i serie til 48V. Vet ikke hvilken type BMS og hvor mange moduler det er. Batteriene kom levert i metallboks. Victron blue solar mppt 150/35 solcelleregulator, tre paneler med 300W hver, totalt 900W (seriekoblet).

Får jeg spørre hva du betalte for batteriene?
Totalt for begge batteriene ble det vel ca. 50'.
3x300W solceller
Blue Solar MPPT 150/35
48V Litiumbatteri, 16kWt tilgjengelig
MultiPlus 48/5000
BMV-700
230V kjøleskap, tv, stekeovn, platetopp, Jets, borebrønn mm.

OS

Jeg sendte e-mail til alternativenergi om desse batteriene i går og her er deler av svaret jeg fikk:
Sitat
De siste vi har bygd har vært på 8kWh. Det tilsvarer ca 290Ah v 27,2Volt. De kommer på kr 23000,-

Batteripakken er bygd inn i en kraftig stålkasse på 80x40x30cm.

En jeg kjenner har nettopp kjøpt 48V/400Ah batteripakke bestående av 16 celler av merket Winston. Ganske heftige saker!
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Jeg har skaffet med en pakke bestående av 315 stk 3.3V 19.5Ah fra A123 basert på deres " patented Nanophosphate technology" hva nå enn det måtte være for noe.

Jobber litt med å få de sammenkoblet til et fornuftig 24V batteri. Valget står mellom 8 eller 9 celler i serie.

Synspunkter?


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Sitat fra: Røilern på april 17, 2018, 17:43:43
Jeg har skaffet med en pakke bestående av 315 stk 3.3V 19.5Ah fra A123 basert på deres " patented Nanophosphate technology" hva nå enn det måtte være for noe.

Jobber litt med å få de sammenkoblet til et fornuftig 24V batteri. Valget står mellom 8 eller 9 celler i serie.

Synspunkter?

7 eller 8 i serie mener du vel? Jeg ville valgt 8.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

perg

Du vil vel fort få problemer med bare 7....?

Tenker på laveste spenning som inverter skal operere under ved laveste spenning osv...
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

jkirkebo

Sitat fra: perg på april 18, 2018, 12:51:53
Du vil vel fort få problemer med bare 7....?

Tenker på laveste spenning som inverter skal operere under ved laveste spenning osv...

Ja, for LiFePO4 bør man velge 8S. For vanlig 3,7V lithium er det 7S som gjelder.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod