Seriekoble samletanker?

Startet av eisvin, april 17, 2018, 18:31:06

eisvin

På grunn av skrinn tomt lurer jeg på å legge septiktank under terrasse, jeg ser på Cipax/Jets 2100 liter samletank som er beregnet for dette. Men jeg syntes 2100 liter er litt snaut, er det mulig å seriekoble disse på noen måte? Hvordan blir det da med tømming, kan man tømme ut av et uttak - eller må man tømme de hver for seg?

KjellG

Hva mener du med «septiktank»? Slamavskiller til infiltrasjon eller tett tank?

eisvin

Jeg tenker på tett tank. Slik som denne:

Tikken

Her ville jeg tatt en tlf til kommunen for å få svar. Utslipp i tett tank er søknadspliktig, og da vil de kunne svare på spørsmålet.
Vi har lagt samme tank under terasse til jets toalettet, men har ikke koblet den til ennå.
Multiplus 24/5000/120
BlueSolar MPPT 150/70
Solcellepanel Max Power 6x160W
Rolls Batterieri 4KS21P
Victron Color Control GX
Batterimonitor BMV 700
Honda EU 65 IS
Styringsboks autonom start

KjellG

Litt på siden:

Gitt godkjent tett tank for svartvann, gråvann til infiltrasjon. Hva med tømming, etter bestilling etter fast rutine fra kommunen?

Ved bestilling og at en ellers synes det er akseptabelt: hva med å rigge en 500l varehenger og ta med svartvann hjem? I mange tilfeller ville en kunne holde den tette tanken nær tom. Med Jets særlig enkelt, fleksibel slange og rett i tilhengeren til denne er full.

jkirkebo

Vi har to tanker, 2 stk. 3000L lavtbyggende fra Jets. Disse tar imot både svartvann og gråvann fra hytta, og tømmes en gang pr. år (krav her). Vi har avløp av svartvann til den ene og gråvann i den andre. De er koblet sammen nesten ved toppen, så om den ene blir full flyter det over i den andre. Begge må tømmes, men de regnes som én tank av kommunen og vi betaler derfor bare standard tømmegebyr for inntil 6000L tank (3950,- pr. år).

Siden vi har gråvann dit og utslippstillatelse til tett tank har vi også lov å legge inn vann i hytta.

KjellG

I Ål ønsker helst ikke avløp til tett tank http://www.aal.kommune.no/siteassets/aal/teknisk-eiendom-og-naring/tett-tank.pdf

I tillegg krav om helårsvei, det er ikke mulig hos oss. Mao, kravene kan variere.

eisvin

Reguleringsplanen i kommunen syntes tett tank er helt ok, men den skal være minimum 3000 liter. Obligatorisk tømming to ganger i året.

Jeg prøver altså å finne en løsning som kan plasseres under terrasse, gjerne på 4000 liter +.

Akkurat hvor mye høyde jeg har tilgjengelig vet jeg ikke ennå, for jeg har ikke sett tomta uten halvannen meter snø..


jkirkebo

Sitat fra: eisvin på april 19, 2018, 18:06:16
Reguleringsplanen i kommunen syntes tett tank er helt ok, men den skal være minimum 3000 liter. Obligatorisk tømming to ganger i året.

Jeg prøver altså å finne en løsning som kan plasseres under terrasse, gjerne på 4000 liter +.

Akkurat hvor mye høyde jeg har tilgjengelig vet jeg ikke ennå, for jeg har ikke sett tomta uten halvannen meter snø..

2 ganger i året var mye. Vi har 6000L og tømming en gang pr. år. Første gang var tankene halvfulle og da hadde hytta hatt ca. 200 gjestedøgn. Dvs. 15L per døgn per person i gråvann+svartvann.

eisvin

Hmm... Spennende regnestykke. Jeg tror neppe vi kommer over 250 gjestedøgn/år. Og 15 liter pr gjestedøgn høres rimelig ut. Det blir vel rundt 4000 liter/år, og med to tømminger årlig blir det ikke rare skvetten de henter hver gang.

Så en 3000 liter bør holde greit, og det er jo også kravet fra kommunen.

Er det noen som har erfaringer med å få støpt tank på mål? Utfordringen min går jo i at den må være svært lav, men jeg kan ha ganske mye bredde og lengde.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod