Temperaturkompensasjon på Victron MPPT

Startet av Zappa, april 20, 2018, 18:04:37

Zappa

Dette er kanskje gammelt nytt for noen, men etter flere år med dialog med Victron la de endelig til tempereaturkompensasjon under +6C for sine MPPT regulatorer tidligere i vinter.  Dessverre for oss med modellene med VE.Can port er dette kun for modellene med VE.Direct port.

Jeg har nå funnet detaljert info på sidene til Victron:

v1.30 – 19 February 2018
Remote battery sense (voltage and temperature when using VE.Smart Networking in combination with a BMV or Smart Dongle)
-   The new temperature compensation curve compensates the charge voltage below 6 °C when using a remote temperature sensor; the internal temperature estimate does not compensate the charge voltage below 6 °C. The compensation curve is shown for 12V systems and a temperature compensation setting of -16mV/C.

-   LiFePO4 batteries will not be charged below 5 °C (rotary switch position 7). When creating a user defined battery type this behavior is optional. Note that this feature is disabled if the charger is controlled by a BMS; in that case the charger relies on the BMS to halt the process if the battery is too cold.
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

ThomasR

Jeg har nettopp montert Smart Battery Sense nå etter at Victron lanserte denne og gjorde firmwareoppdateringen i MPPT-regulatorene. Denne kommuniserer med MPPT regulatoren via Bluetooth, og det ser ut til å fungere meget bra. Batteriene min er vanligvis noen grader kaldere enn regulatoren, så nå blir ladespenningen mer optimal.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

kristianh

Har også lest litt på denne. Jeg har en MPPT med VE.direct uten bluetooth, en BMV-700 og en CCGX. Såvidt jeg kan forstå kunne jeg montert en Ve.direct til Bluetooth på laderegulatoren og fått temperaturkompensering. Men da kan jeg ikke beholde koblingen mellom MPPT og CCGX? Eller fins det en løsning for å få til begge deler?



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod