Ospehytte i Sigdal

Startet av Eggedal, mai 11, 2018, 11:12:16

Eggedal

Vi selvbygger ei ganske enkel hytte i Sigdal. Satser på å få godkjent 70 kvm i tiltaksklasse 1 uten for mye støy. Tomt er kjøpt og utstikning av grenser hver dag som helst. Og vi har avtale om innledende byggesøknadsmøte med kommunen om halvannen uke. -Imens venter vi på at snøen skal forsvinne. Det var skiføre der for en uke siden...

Selve søknadsprosessen er det som har kostet litt stress, men har tro på at det skal gå i orden uten problemer da man har en del byggeerfaring (uten ansvar) fra før. Så får vi se om kommunen godtar egne tegninger i 1:50, eller om vi må hyre en dataarkitekt. Satser på det første  ;D

I vinter har jeg hugget og skjært materialer som ligger til tørk. Det blir ospekledning, liggende villmark montert med Le-Li Knotter. Inne blir det også osp, slettpanel, bare avbrutt av veggene i stua hvor vi har ordnet oss selvskåret kirsebærpanel. Ospekledningen skal stå ubehandlet, bare preparert med jernvitrol for jevnere gråning. Vinduer og antakelig dører kjøper vi fra Sparevinduer.

Vedovn i hytta skal ha frisklufttilførsel gjennom gulv, da hytta vi stå på 20 pilarer på fjellgrunn. Solcellepaneler på 2-3 x 200 watt og inverter + strømaggregat i boden bør gjøre livet relativt komfortabelt. Solfanger blir det også, på sørveggen. og 2 anneks, hvor et blir et lite snekkerverksted, og det andre blir en skikkelig vedfyrt sauna.

I går var vi i Oslo og handlet takskifer, brukt, pent behandlet og sortert. ca 100,- pr kvm antar vi ikke er så verst, selv om det antakelig ikke er Altaskifer(?).




jkirkebo

Sitat fra: Eggedal på mai 11, 2018, 11:12:16
Vedovn i hytta skal ha frisklufttilførsel gjennom gulv, da hytta vi stå på 20 pilarer på fjellgrunn. Solcellepaneler på 2-3 x 200 watt og inverter + strømaggregat i boden bør gjøre livet relativt komfortabelt.

Jeg ville satset på standardpaneler i ca. 270W størrelse. Disse er langt rimeligere pr. watt enn mindre paneler. Tipper du får 2x270W til halve prisen av 3x200W. Sparelys.no tar ihvertfall 2285,- for 200W og 1649,- for 270W...

Sørg for å få en MPPT-regulator som klarer 150V om du skal ha 3 paneler, da kan du koble alle 3 i serie noe som gir mye enklere kabling. Med 2 stk. holder det med en som klarer 100V.

24V eller 48V anlegg er å anbefale om du skal ha inverter av noenlunde størrelse (2kW og oppover).

Eggedal

Har visst glemt av denne tråden...  ;D

Vel, nå er vi godt i gang! Leide gravemaskin i sommer og fikk laget solid p-plass med steinfylling + gravd ut hele byggeplassen ned til fjell. Tidlig i høst tikket byggetillatelse inn som selvbygger. Sigdal Kommune laget ingen problemer for oss, annet enn at de klarte å etterspørre dokumentasjon på kompetanse både på rørlegger- og el.arbeid på hytte uten strøm og vann. Vi sendte søknad elektronisk, og i det man haker av som selvbygger så blankes felt for gjennomføringsplan ut. Kommunen forlangte dette likevel, men etter en telefon kom tillatelsen før vi rakk å gjøre noe mer...

Her er bilder fra i sommer

Eggedal

desember 21, 2018, 07:14:40 #3 sist endret: desember 21, 2018, 08:40:12 by Eggedal
Jeg er ikke arkitekt, og ikke spesielt god i tegning da jeg er med i blyantskyverforeningen (venstrehendt). Forsøkte en runde med enkle dataprogrammer, men syns ikke jeg fikk noe greie på det, så jeg sendte inn skissene som PDF og håpet det beste. Det skal sies at saksbehandler og fikk sett detaljerte konstruksjonstegninger, som vel så mere overbevisende ut... Søknaden gikk gjennom i hvertfall, så ingen grunn til å blåse 30.000,- på arkitekt på en så enkel hytte.
Kledning i villmark, osp. Tak av dråpeskifer. Vinduer og dører fra Sparevinduer til smått fantastisk billige 48.000,-, bestilt på Black Friday.

Hytta står på 20 støpte pilarer (20cm) på fjell. Taket bæres av to dragere som hver understøttes av to pilarer rett ned på gulvdragere og gulvpilarer + endevegger, så lengste spenn blir kun 480 cm over stua. Taksperrer i 1,5x9 tommer.


Eggedal

Høsten kom og gikk fort. Det er tungt å holde på med støping alene, men det gikk greit. Pythagoras hjalp til med å få pilarene på riktig plass, og jeg kunne etterhvert felle inn bjelkelaget mellom gulvdragere uten justering. Det ble et fullstendig rett rektangel. Ikke verst, med laser som kun var synlig i mørket, loddsnor, vater og godt øyemål!

Eggedal


Eggedal

Har lagt 18mm asfalt stubbloftplater, limt og stiftet med klemlist. De er stive og solide. Ingen grunn til å bruke 12mm for prisen var den samme.
Bjelkelaget er i 2x6 tommer, med 2x2 krysslagt oppå og banket sammen med 125mm spiker, så tilsammen 20cm Glava34 + asfaltplate som isolasjon i gulvplata. Gulvplater er type fuktbestandige.

Eggedal

Jeg har også fått opp solcellepanel på 3x295W. Dette skal i hop med innkjøpt Victron EasySolar, så det blir 230V «light» i hytta til lys og vifter. Fikk kjøpt billig batteribank på 1600Ah/C10. Der blir det litt mye kabling, ikke optimalt, men det er det vi ramlet over til pris langt under det vi ellers måtte ha droppet pga kostnader.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod