Mer miljøvennlig kan det vel ikke bli - el-bil lading rett fra sola

Startet av Røilern, juni 03, 2018, 06:53:47

Røilern

Vi er så heldige å ha en av disse Opel Ampera-e'ene med diger batteripakke. Det gjør det uproblematisk å bruke den som hyttebil.

Igår kjørte vi den til hytta med intensjon om å lade ved hjelp av sola selv om det teknisk sett ikke er nødvendig for å komme hjem igjen. 50 meter kabel gjorde det mulig.

Igår ladet jeg litt forsiktig med 6A (man kan velge mellom 6A og 10A) og fikk ca 6Kwh inn på tanken før solen forsvant fra panelene.

Idag tenkte jeg å skru opp til 10A så snart jeg har full effekt på panelene. Pt kjører jeg på 6A - Belastningen på anlegget er 1400W, 500W kommer rett fra sola, resten fra batteribanken.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Jeg gjør det samme :) Har en Tesla Model X som jeg fyller opp batteriet på i løpet av ca. 4 dager med god sol. Lar den stå og lade på 12-13A når sola skinner, det er ca. så mye som de panelene jeg har montert nå gir. Så lar jeg den stå på litt ekstra på kvelden og tapper ned batteriene litt så ikke morgensola er bortkastet. Siste dag tapper jeg gjerne ned batteriene en del mer om ikke bilen er fulladet allerede.

Pga. dette trenger jeg ikke å hurtiglade så mye på vei opp som tidligere og kan som regel kjøre alle de 283km hjem igjen uten å lade i det hele tatt. Ihvertfall i perioden mars-oktober eller deromkring.

Når trackeren kommer opp (skal støpe fundament til helgen) kommer de siste 4 panelene også opp og jeg regner med å øke produksjonen kraftig. Da bør det gå å fylle opp igjen på 2 strålende soldager på denne tiden av året :)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod