Aqua Green erfaringer

Startet av eisvin, juni 07, 2018, 18:52:56

eisvin

Hei.

Er det noen her som har erfaring med Aqua Green ennå? Jeg har googlet og lett her på forumet, men det virker som alle trådene som omhandler denne bare sporer av til alt annet. Jeg lurer på om det er noen som har testet denne, og kan si noe om bruk og kvalitet? Aqua Green virker jo tiltalende i sin enkelhet og pris.. Negativt er at jeg sitter med en litt «billig plast» følelse; men det betyr jo ikke at det ikke fungerer som snus.

Noen som har denne som kan dele noen tanker?

rolfm

Hei,

Me installerte Aqua green for ca halvannan månad sidan. Men er framleis litt spent. Hadde samme erfaring som deg når det gjaldt undersøkelse i forkant. Vanskelig å finne info om det. Eg hadde i grunnen tenkt Jets, men landa på Aqua Green pga prisen. Tenkte at då prøve eg denne først, så går det an å gå over til Jets om det ikkje fungerer.

Erfaringane så langt er stort sett gode. Men du har rett i den litt "billige plastfølelsen". Heile doen er av plast. Litt knirkete når du set deg på den. Setet er av plast og ikkje utbyttbart. Ikkje softclose, slik at det blir litt smell med dolokket når ein er vane med noko anna. Eg føler heller ikkje at eg har fått festa det godt noko i golvet. Føler at det vipper litt, spesielt når du skal trykka ned pedalen etter dobesøket. Er jo heller ingen vannlås på Aqua green, slik at når du opnar med pedalen, ser du rett ned i røyren. Har ikkje opplevd lukt derifrå ennå. Så lenge pedalen ikkje er tråkka ned er doen tett.

Installasjonen var ganske grei, men litt klønete å komma til skruene som festar den i golvet. Er i utgangspunktet festa med bare to medfølgande skruer. Ser ut til å vera hol til eit par til, noko som eg vurderer jmf vippinga nemnt over. Men veldig trangt å komma til.

Som do fungerer det veldig bra! Kona og ungane er veldig fornøgde! Doen fungerer slik at når du trykker pedalen litt ned opnar vannkranen og doen fylles med vatn. (Eg har ikkje innlagt vatn, men har ein vannbeholder med ei 12v pumpe). Trykker du pedalen heilt ned opnar botn i doen og avfallet fell/blir spylt ned.
Renn også litt vatn etter at du har sluppe pedalen, slik at det står litt vatn i botn til neste besøk. Ellers er det nok ein fordel å gi pedalen eit lite trykk før "omfattande" dobesøk. Då blir overflata i doen blaut og lettare å halde rein.

Fekk også tak i ein billig 3m3 tank som eg har gravd ned som avfallet renn ned i. Er nok viktig at den tanken ligg nokså nær doen + at det er greitt med fall på røyren ned i tanken. Er litt spent på denne løysinga om det kan bli lukt frå tanken sidan denne ligg så nær hytta (like utanfor hytteveggen).

fjellhytte

Vi har hatt Aqua Green med fordamping og beholderne til Vera 90 i ett år nå.

Vi er veldig fornøyd med komforten inne i hytta, ingen lukt inne og det oppleves som et vannklosett.

De problemene vi har hatt er:
Lukt ute: Ved stor fordamping og lite vind kan det bli nedslag av stygg lukt utenfor hytten. Det er lite trivelig å grille i den lukten....vi har nå løst det med å slå av viften under slike forhold, de timene vi sitter ute. Vi bruker også litt Green Viking-væske i doen annenhver dag.

Kapasitet på væske: Om vinteren er fordampingen betydelig redusert, og da er tanken til overskuddsvæske liten. Vår hytte ligger på fjellet og vi bruker den mye, men med vår erfaring ville vi kanskje ikke anbefalt fordampingsløsning til fjellhytter, en kan risikere at det blir for mye væske i systemet i kalde perioder. Men om sommeren fungerer det bra.

Vi ser at med vår bruk trenger vi en stor kompostdunk for etterkompostering, så en snurredass-løsning under hytten med enda større kapasitet hadde nok vært enda bedre for oss, men det er det vanskelig å få inn i kjelleren vår.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod