Størrelse på batteribank?

Startet av Eggedal, juli 07, 2018, 10:00:26

Eggedal

Har bestilt Victron EasySolar 12/50/70 og tilsammen 600w solcellepaneler. Må få litt hjelp til å vurdere hva som er en god størrelse på batteribanken til dette oppsettet.

Det følger av at EasySolar kan avgi 1100w kontinuerlig, og 3000w når aggregatet er i gang. Men fobruket er litt mere vrient å stipulere.

Vi velger å legge opp 230V fra inverterdelen i hele hytta, og vurderer å droppe alle forbrukere på 12V for heller å bruke standard husholdningsartikler på 230V. Herunder:

Avtrekk fra toalett*
Vannpumpe (Etterhvert også fra borrevann, men kun til heving opp i sisterne)
Belysning
Radio/stereo (TV, kaaaanskje...)
Varmedistribusjon ved ankomst
Avtrekksvifte på kjøkkenet
Støvsuger

Det er altså ingen storforbrukere som krever noe mere effektuttak oftere enn at vi kan fyre opp aggregatet til sagverktøy, vedkløyver etc. "Til daglig" vil de tilgjengelige 1100w dekke behovet, og snittforbruk til avtrekk og belysing blir fint lite.
Men siden vi har valgt såpass mye effekt på solcellepanel, for å kunne utnytte tilgjengelig sol også om vinteren, så må vi definere hva som er adekvat størrelse på batteribank til dette.

Vurderer feks 3 eller 4 stk 290Ah (står 350Ah på de, fra Sparelys...), men åpen for andre sammensetninger. LiFePå4 er nok ikke aktuelt, mest fordi hytta står kald om vinteren.


Jgytterdal@gmail.com

For meg høres 4x 290ah fornuftig, i realiteten er jo dette snakk om hvor mye du vil kjøre aggregat.

Jeg har 800w solpaneler samt Multiplus 12-3000-120 og kjører aldri aggregat fra midten an feb til nov.
Har 900 ah Batteribank
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Beregning av forbruk og nødvendig batteribank er ikke så enkelt.

Jeg har laget en standard som vi har brukt litt her på Byggehytte.no
Du står fritt til å bruke denne så lenge du lar den ligge i "skyen" og deler tankene dine den med oss andre

Du har fått en PM med link
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Ygnastølen

Hei

Kan bekrefte Røilern innlegg, har selv brukt hans regneark, og det er kjempe fint.

Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Eggedal

http://greenbow.no/?page_id=267

Har fundert på en løsning med 4 slike. De er oppgitt til 350Ah ved 100 timer/250Ah ved 10 timer. Må innrømme at det går litt over hue på meg, disse tallene...

Dette er vel samme batteri som Sparelys leverer. Samme data i hvertfall. Totalpris blir 18.000,- + frakt.

LiFePo4 har jeg så langt slått fra meg da jeg selv ikke kjenner egenskaper i kulde, og har latt meg fortelle at det kan være problematisk. Videre vil de jo bli stående fulladet i perioder når tilkoplet solcelleanlegg på 600w.

Hvis det likevel skulle bli aktuelt, hvor stor LiFePo4 bank tilsvarer en AGM-bank som den jeg har skissert her? Hva er merkost på «beste leverandør» i dag?

jkirkebo

Sitat fra: Eggedal på juli 13, 2018, 01:35:41
http://greenbow.no/?page_id=267

Har fundert på en løsning med 4 slike. De er oppgitt til 350Ah ved 100 timer/250Ah ved 10 timer. Må innrømme at det går litt over hue på meg, disse tallene...

Hyttenaboen min har 4 slike, eller tilsvarende. Du har da ca. 10kWh tilgjengelig som du kan bruke.

4 batterier er kjekt, da står du fritt til å koble de som 12V, 24V eller 48V. Hos hyttenaboen min står de i 48V konfigurasjon, de forsyner en 3000W inverter og en DC-DC som leverer 30A 12V.

Eggedal

Den inverteren vi har bestilt er 12 volt, og noe videre opp har nok ingen kosteffektiv hensikt for oss, da vi sjelden vil ha behov for mer enn 1100w forbruk.
Nå har jeg konferert med selger, og enheten med 50A solcelleregulator håndterer 3 stk 295w paneler så lenge disse er seriekoplet. Med 4, eller kanskje 5 stk 350A (250A ved 10 timer) er vi godt i mål mot minst mulig generatorbruk, til en svært overkommelig pris.

Røilern

Det finnes noen flere gamle tråder om batterier. Anbefaler at du titter på disse.
Jeg så ingen datablad på batteriene - det er et absolutt minium. Det er en ganske streng sammenheng mellom batterikapasitet og vekt. Mine 2V batterier har en kapasitet på 2000Wh ved (10 timer utladning), at et 73Kg batteri skal kunne lagre nær det dobbelt anser jeg som mindre sannsynlig. Det står litt om dette i de andre trådene.

Har du satt opp energiregnskapet - det gir ganske gode svar på endel ting.



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Eggedal

Sitat fra: Røilern på juli 13, 2018, 19:34:27
Det finnes noen flere gamle tråder om batterier. Anbefaler at du titter på disse.
Jeg så ingen datablad på batteriene - det er et absolutt minium. Det er en ganske streng sammenheng mellom batterikapasitet og vekt. Mine 2V batterier har en kapasitet på 2000Wh ved (10 timer utladning), at et 73Kg batteri skal kunne lagre nær det dobbelt anser jeg som mindre sannsynlig. Det står litt om dette i de andre trådene.

Har du satt opp energiregnskapet - det gir ganske gode svar på endel ting.


Jeg er fullstendig klar over at data kan «misbrukes» i markedsføring. Men med 4-5 av disse vil jeg vel uansett få en viss kapasitet, selv om tallene er litt i det blå? Spørsmålet jeg sitter med er om det kan finnes andre løsninger I SAMME PRISKLASSE som gir mere for pengene?


Røilern

Sitat fra: Eggedal på juli 13, 2018, 19:41:38

Spørsmålet jeg sitter med er om det kan finnes andre løsninger I SAMME PRISKLASSE som gir mere for pengene?


Det er 1000,- kroners spørsmålet

Pris pr kwh, levetid, faktisk kapasitet i forhold til pålydende osv osv

Det er vanskelig å gjøre en vurdering av batterier som ikke er fra en anerkjent produsent.  Som er minimum må det kunne fremlegges et produktdatablad med inngående beskrivelse og dokumentasjon på batteriets egenskaper. Jeg ville først bedt om å få dette.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Eggedal

Sitat fra: Røilern på juli 13, 2018, 19:54:28
Sitat fra: Eggedal på juli 13, 2018, 19:41:38

Spørsmålet jeg sitter med er om det kan finnes andre løsninger I SAMME PRISKLASSE som gir mere for pengene?


Det er 1000,- kroners spørsmålet

Pris pr kwh, levetid, faktisk kapasitet i forhold til pålydende osv osv

Det er vanskelig å gjøre en vurdering av batterier som ikke fra en anerkjent produsent.  Som er minimum må det kunne fremlegges et produktdatablad med inngående beskrivelse og dokumentasjon på batteriets egenskaper. Jeg ville først bedt om å få dette.


Det er nok identisk til AGM 350 Solar fra Sparelys, uten at databladet derfra sier meg så mye...

https://www.sparelys.no/filer/Agmsolar350.pdf

Ygnastølen

Hei

Jeg har 4 stk av AGM Solar 350 Ah fra Sparelys som er i 24V konfigurasjon, jeg er veldig fornøyd med de. Har fungert i 6 år nå:-)
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod