Kontinuerlig inverterdrift

Startet av ThomasR, juli 11, 2018, 11:51:53

ThomasR

Vi har frem til nå alltid slått av vår Victron Multiplus 12/1200-50 ved avreise fra hytta. Vinterstid slår vi den på via fjernstart for å starte parafinovnen, ellers slås den på manuelt ved ankomst. Den har altså alltid vært avslått når vi ikke er der.

Men i disse dager setter vi inn elektrisk kjøleskap. I den forbindelse tenker jeg det kan være naturlig i sommermånedene (med mye sol på Sørlandet) at inverter står på kontinuerlig, slik at kjøleskapet kan stå på kontinuerlig.

Så til spørsmålet mitt:
Slik det er nå står solcelleregulatoren (Victron blue solar MPPT-regulator) i float-modus det meste av tiden når vi ikke er der om sommeren. Ved kontinuerlig strømtrekk ser jeg for meg at regulatoren mye oftere vil stå i bulk og absorbsjon, altså holde batteriet med høyere spenning over lenger tid.
  - Er dette uproblematisk? Eller øker det faren for uttørking av AGM-batteriene?
[/b](Concorde - ganske robuste batterier egentlig)
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Jgytterdal@gmail.com

Jeg har alltid min MultiPlus på 24/7 fra sent i feb til ut november mnd, og har aldri hatt noen problemer.
I sommer mnd vil det være overdlod av strøm,som du selv påpeker.
Hvis du har en oppgående regulator vil dette regulere seg selv.
Panelene vil i praksis gi strøm til to ting: direkte forbruk ,samt lading av batterier

regulatoren vil aldri levere ut mer strøm en å dekke disse to forbruksområadene. Dermed vil i teorien batteriene ha like god dager som før.
unntaket er hvis du opplever lange perioder med overskyet vær, da vil selvølgelig mer av driftsstrømmen måtte komme fra batteriene. Men det vel derfor vi har batteribanken ikke sant! :-). Slik sett kan man vel teoretisk sett si at du belaster batteriene noe mere, men samtidig tenker jeg også at batteriene har godt av å bli belastet litt med jevne mellomrom.

Nå vet jeg litt lite om ditt opplegg , men jeg ser på historikken denne sommeren på mitt eget anlegg med kjøleskap m/fryser kontinuerlig i drift samt litt andre små ting.
Jeg ser mange Float timer allikevel!
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Ygnastølen

Hei

Må si meg enig, her står det også på 24/7 på sommer, og det er overflod. Stekte faktisk kalkun her om dagen på sol strøm i 5timer, fantastisk....
Som sees på bilde fikk paneler endelig brukt seg, som de er ment for.....
Veldig moro for far i hytta:-)
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

ThomasR

Tusen takk for svar, både til JGYtterdal og Ygnastølen!

I går ettermiddag satte jeg kjøleskapet i drift. Alt ser ut til å fungere normalt. Startstrømmen er (for så vidt som forventet) ganske stor. Min Multiplus 12/1200 blinker rødt et par sekund (prealarm høy belastning), noe som tyder på at det trekkes over 1200W et par øyeblikk.

Multiplusen er dog dimensjonert for kortvarige effektuttak på det dobbelte av merkeverdien, så det er nok relativt uproblematisk.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod