Kapasitetstest batterier

Startet av ThomasR, juli 17, 2018, 10:29:43

ThomasR

Er det mange som har foretatt en fullsyklustest av batteriene sine? Jeg ser det er flere på baatplassen.no som anbefaler å gjøre det årlig. Faktisk står det også anbefalt i teknisk datablad for mine Concordebatterier. Altså at man setter på en kontinuerlig belastning som tilsvarer ladestrøm ved 20 timers utladning (5 ampere ved et 100At batteri) og lar denne stå på til polspenningen på batteriet er nede i 10,8V.

Jeg syns en slik test virker noe voldsom, og i overkant stor mishandling av batteriet. Men kanskje er det ok så lenge man lader raskt opp igjen..

Er det evt noen som har gjort noen forsøk med "halve sykluser"? Altså tappet ned til teoretisk 50% gjenværende kapasitet, koblet fra alt, ventet et par timer og lest av hvilespenningen. Har dere i såfall inntrykk av at en slik test er noenlunde pålitelig?

Jeg har programmert releet i min BMV-monitor til å lukke ved 50% SOC (slik at aggregatet starter), men jeg er usikker på om jeg tør stole på at batteriene har kapasiteten jeg har tatt utgangspunkt i når jeg programmerer. Det er derfor jeg vurderer en test.

Hvilken erfaring har dere forresten når det gjelder polspenning under belastning på AGM-batterier? Ved et strømtrekk på i underkant av 100 ampere faller ofte polspenningen ned mot 11,6-12 Volt selv med rundt 80% resterende SOC. Er dette innafor normalen, eller er det et tegn på at kapasiteten har gått noe ned? Jeg har ikke klart å finne hvor mange ohm den indre reistansen i nye Concordebatterier skal være, og klarer derfor ikke beregne en teoretisk verdi for friske batterier.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Jgytterdal@gmail.com

Jeg ville nok aldri utsette mine baterier for dette med mindre jeg hadde en klar mistanke om at et eller flere av batteriene virket å være dårlig.
At spenningen synker til under 12V ved så stor belastning er helt normalt, men man bør forvente at spenningen stiger igjen ganske fort etterpå.

JeG ser eksempelvis at når kaffemaskinen går (15-1600w),samt at pumpen går samtidig.
vil spenningen synke til ned mot 12v og kanskje under. Ikke noen dramatikk i det.
Se på dette skjemaet som jeg tror OS la ut for noen mnd siden.
Det beskriver ganske godt hva man kan forvente
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />40kwt lithium 30p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

ThomasR

Takk for svar, Ytterdal!

Jeg syns også den fullskalatesten er i drøyeste laget, selv om det selvsagt er den eneste måten å fullt ut vite kapasiteten. Men jeg tenker kanskje jeg skal ta en slik kontrollert, jevn nedtapping til 50% og kontrollere hvilespenning etter det.

Ja, hos meg er det også slik at spenningen fort går opp igjen når stor belastning slås av. Jeg får nok spenningsfall med mindre last enn det du beskriver, men det har jo med batteristørrelse å gjøre også.

Jeg har frem til nå (i fem år) hatt mine to Concordebatterier parallellkoblet og brukt en Multiplus 12/1200/50. Har nå nettopp kjøpt 24/3000/70 og endret til 24V-konfigurasjon, altså seriekoblet de samme batteriene. Det er i den forbindelse jeg tenkte å dykke litt dypere i hvordan kapasiteten på batteriene egentlig er nå.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Røilern

Jeg er enig med Ytterdal

Forøvrig gjorde jeg nøyaktig det samme som deg med å gå fra 12V til 24V - jeg gjorde ingen batterisjekk.

Litt usikker på hva du oppnår ved å teste batteriene på denne måten. BMV-monitoren er det beste verktøyet du har til å måle batteriene dine. Når den har nådd 50% kan du koble fra alt, la batteriene hvile i 6 timer, og deretter måle de individuelt. Så sammenligner du med spesifikasjonene til akkurat dine batterier. Ettersom batteriene dine er 5 år gamle må du forvente litt kapasitettap. Når du har funnet det, så korrigerer du kapasiteten i BMV'en. HAr du husket å forandre Ah - kapasiteten i BMV'en når du koblet om til 24V

Hvis du er engstelig for at batteriene ikke lenger er like kan du følge med på spenningen på hvert batteri oer tid nå som de er i serie. Den skal være lik.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

ThomasR

Ja, jeg har husket å forandre antall amperetimer etter omkobling til 24V :-) Har stilt den inn relativt konservativt. Satte den på 450Ah da de var i parallell, og på 225Ah nå etter omkobling til serie.

Da blir det nok å foreta en kontrollert nedtapping til 50% og deretter sjekke hvilespenningen. Tror aldri jeg har hatt batteriene under 70% SOC, så en liten snartur ned mot 50% er jo ikke akkurat skadelig  ;D
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Røilern

Sitat fra: ThomasR på juli 18, 2018, 00:38:48
Ja, jeg har husket å forandre antall amperetimer etter omkobling til 24V :-) Har stilt den inn relativt konservativt. Satte den på 450Ah da de var i parallell, og på 225Ah nå etter omkobling til serie.

Bra

Sitat fra: ThomasR på juli 18, 2018, 00:38:48
Da blir det nok å foreta en kontrollert nedtapping til 50% og deretter sjekke hvilespenningen. Tror aldri jeg har hatt batteriene under 70% SOC, så en liten snartur ned mot 50% er jo ikke akkurat skadelig  ;D

Du behøver jo ikke å gå så langt ned som 50%. Concorde dokumentasjonen gir helt sikker  spenning ved andre SOC også.

Lykke til

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Jeg gjorde det samme som deg og koblet om to Concorde fra parallell til serie etter noen år. Hos meg var det ene batteriet noen mnd eldre enn det andre. Da gikk det ikke lang tid før det ene batteriet ble ødelagt. Det som skjer er at det gode batteriet vil undertappe det dårlige siden de ikke er helt like. Er dine helt like vil det nok gå bra.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

jkirkebo

Sitat fra: OS på juli 18, 2018, 11:22:55
Jeg gjorde det samme som deg og koblet om to Concorde fra parallell til serie etter noen år. Hos meg var det ene batteriet noen mnd eldre enn det andre. Da gikk det ikke lang tid før det ene batteriet ble ødelagt. Det som skjer er at det gode batteriet vil undertappe det dårlige siden de ikke er helt like. Er dine helt like vil det nok gå bra.

Det er vel bare et problem om man tapper batteriene svært langt ned. Har det ene 100% restkapasitet og det andre bare 70% blir det problemer om man tapper for langt ned for da havner det dårlige på 0%.

I en seriekobling går det alltid identisk strøm i alle batteriene, og de blir balansert på topp. Derfor skaper det vanligvis mye mindre problemer enn parallellkobling, der det kan gå forskjellige strømmer i batteriene (avhengig av motstand i kabler og indre motstand i batteriene).

OS

Sitat fra: jkirkebo på juli 18, 2018, 14:29:27

Det er vel bare et problem om man tapper batteriene svært langt ned. Har det ene 100% restkapasitet og det andre bare 70% blir det problemer om man tapper for langt ned for da havner det dårlige på 0%.

I en seriekobling går det alltid identisk strøm i alle batteriene, og de blir balansert på topp. Derfor skaper det vanligvis mye mindre problemer enn parallellkobling, der det kan gå forskjellige strømmer i batteriene (avhengig av motstand i kabler og indre motstand i batteriene).

Det er nok motsatt! Seriekobling av ulike batterier vil gjøre mer skade enn parallellkobling. Jeg fikk forklaringen på e-mail fra Concorde en gang som jeg la ut her på forumet. Kan grave det frem igjen hvis det er interesse for det.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

jkirkebo

Sitat fra: OS på juli 18, 2018, 17:05:23
Sitat fra: jkirkebo på juli 18, 2018, 14:29:27

Det er vel bare et problem om man tapper batteriene svært langt ned. Har det ene 100% restkapasitet og det andre bare 70% blir det problemer om man tapper for langt ned for da havner det dårlige på 0%.

I en seriekobling går det alltid identisk strøm i alle batteriene, og de blir balansert på topp. Derfor skaper det vanligvis mye mindre problemer enn parallellkobling, der det kan gå forskjellige strømmer i batteriene (avhengig av motstand i kabler og indre motstand i batteriene).

Det er nok motsatt! Seriekobling av ulike batterier vil gjøre mer skade enn parallellkobling. Jeg fikk forklaringen på e-mail fra Concorde en gang som jeg la ut her på forumet. Kan grave det frem igjen hvis det er interesse for det.

Gjerne det, for jeg har alltid lest at det er motsatt. Fysikkens lover tilsier jo også at det MÅ gå samme strøm i alle batterier i en seriekobling, mens i en parallellkobling kan det blir ganske store forskjeller. Og store forskjeller er jo ikke spesielt bra ;)

OS

Når batteriene har forskjellig kapasitet skal det gå forskjellig strøm og det gjør det ved parallellkobling. Ved seriekobling går set samme strøm gjennom alle og det er ikke bra. Jeg skrev ovenfor at det dårlige batteriet blir ødelagt men det er mulig det er det gode som blir det.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

ThomasR

Jeg har også alltid lært at det er bedre å seriekoble barterier enn å parallellkoble dem. Å seriekoble batterier er jo egentlig bare å koble sammen flere 2V-celler, akkurat slik det allerede er gjort i hvert batteri.

Men ser poenget at det kan være noe utfordrende hvis cellene har ulik kapasitet i utgangspunktet når de kobles sammen...

En måte å sjekke dette er vel å følge med på spenningen over hvert av 12V-batteriene under utladning. Den bør jo være rimelig lik på begge hele veien hvis kapasiteten er lik.. Noen BMV-montorer har en egen alarm for såkalt midtspenningsavik. Avvikt tolereres da til maks 2% før alarmbusseren gir beskjed.

Vi som ikke har den funksjonen i mobitoren kan jo bare måle med voltmeter over polene på hvert av batteriene under utladning. Får man store forskjeller etter hvert, så er vel det et tegn på at ene batteriet har dårligere kapasitet..?? Litt som når vi ser på cellespenningsforskjeller i Leafspy.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

ThomasR

Da har jeg dessverre oppdaget at det ene batteriet er i elendig forfatning. Dette har på en måte vært skjult så lenge systemet var 12V og batteriene i parallell..

Men nå viser problemet seg. Testet fra 100% i kveld.  Alt ok i starten, rimelig lik spenning over begge batteriene. Kunne steke vafler uten at spenningen sank lenger enn til 24,2V, og den gikk raskt opp etter vaffelsteikinga.

Så etter at SOC var nede i ca 80%, så begynte plutselig spenninga å synke drastisk. Datt under 20V ved litt høy belastning...

Gikk ut og sjekket polspenning på begge batteriene. 12,6V på det ene, 11,2V på det andre...!!!

Det ene batteriet er altså redusert til et minibatteri...

Dette betyr vel egentlig at batteribanken må byttes ut... Men skal gjøre et forsøk: Concordebatterier tåler å overlade. Concorde anbefaler åtte timer med lading på 15,5V hvis batteriet er sulfater... Må iallfall forsøke. Et problem er at jeg jo ikke vet om det dårlige batteriet er sulfatert eller tørrkokt...!  Men jeg TROR det er mer sannsynlig med sulfatert enn tørkokt. At dette batteriet systematisk har fått mindre ladestrøm enn det andre i parallellkoblingen... Enige??
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Røilern

Sitat fra: ThomasR på juli 19, 2018, 00:23:44
Gikk ut og sjekket polspenning på begge batteriene. 12,6V på det ene, 11,2V på det andre...!!!

Det ene batteriet er altså redusert til et minibatteri...

Dette betyr vel egentlig at batteribanken må byttes ut... Men skal gjøre et forsøk: Concordebatterier tåler å overlade. Concorde anbefaler åtte timer med lading på 15,5V hvis batteriet er sulfater... Må iallfall forsøke. Et problem er at jeg jo ikke vet om det dårlige batteriet er sulfatert eller tørrkokt...!  Men jeg TROR det er mer sannsynlig med sulfatert enn tørkokt. At dette batteriet systematisk har fått mindre ladestrøm enn det andre i parallellkoblingen... Enige??

Batterier på "gravens rand" kan man jo godt misshandle litt i et forsøk på å forlenge levetiden.

Tørrkokte AGM batterier i paralell skjer vel kun hvis du har en regulator som gir for høy spenning. JEg ville uansett gjort et forsøk, Har du mulighet til bare å lade det ene er vel det best, Men uansett så tror jeg aldri de to batteriene blir så like at de vil kunne fungere i en seriell konfigurasjon.

Når jeg satte opp min 24V batteripakke som består av 12 stk 2V celler så hadde jeg mindre enn 0,4% (0,008V) avvik mellom batteriene.

Uansett - lykke til

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

ThomasR

Nå prøver jeg med en åttetimers ladeseanse på 15,5V på det dårlige batteriet. (Concorde anbefaler dette når kapasiteten har blitt dårlig). Så får vi se i hvilken grad det hjelper...

Hvis jeg ikke klarer å redde batteriene, så blir det nok lithiumionbatterier fra elbil i stedet. Jeg monterte det hos en bekjent tidligere i sommer. Virker jo å være en god løsning. Men selvsagt dyrere enn om jeg slipper å bytte....!
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

ThomasR

Batteribanken må byttes, men et spørsmål jeg selv finner interessant:

Oppfører et sulfatert og et uttørket batteri seg på samme måte??
Jeg kan kjøre god belastning (mellom 1 og 2 kW) i omlag en halvtime uten noe form for uvanlig spenningsfall på noe av batteriene. Så ved SOC omlag 85% faller plutselig spenningen over det ene batteriet til under 10V i løpet av et par minutter.

Hva tror dere? Sulfatert eller uttørket??

Ps!
Under opplading igjen stiger spenningen saktere over det dårlige batteriet enn det gode. Det undrer meg litt... Jeg ville tro et dårlig batteri har større indre motstand enn et frisk et. Og siden det MÅ gå like mye strøm gjennom, så burde vel U=R•I gi større spenning over det dårlige..?
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Jgytterdal@gmail.com

Som et utgangspunkt ville jeg satt penger på sulfatert.
Agm batterier er jo i teorien hermetisk lukket, og skal jo ikke fordampe væske egentlig.
De fleste har allikevel etter det jeg skjønner en sikkerhets ventil som skal slippe ut overtrykk.
Mao kan det jo også ha tørket ut.
Viktigste er jo at du har funnet problemet!!


Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />40kwt lithium 30p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod