Victron /Honda Eu20

Startet av Liverpool, juli 24, 2018, 20:23:14

Liverpool

Er Honda EU20i tilstrekkelig for å drive
Batterilader Victron Centaur 100 amp lader forutsatt at jeg ikke har noe annet 220v forbruk?

Ygnastølen

Den leverer vel 2000W kontinuerlig, da burde det holde for 12V, men blir for knapp for 24V.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Sæters

Honda EU 20 i leverer 1600 watt kontinuerlig, ikke 2000 watt.

jkirkebo

Sitat fra: Sæters på juli 25, 2018, 06:11:31
Honda EU 20 i leverer 1600 watt kontinuerlig, ikke 2000 watt.

Det stemmer, men det er fortsatt nok for 100A 12V lading som på det meste kan komme opp i strømtrekk på omkring de 1600W (100A*14,4V*90% effektivitet eller så).

EU20i har forøvrig gått ut, den er erstattet av EU22i som gir 1800W kontinuerlig.

For 24V blir selv en EU30iS snaut, med sine 2600W. Da må nok laderen nedjusteres litt.

Sæters

Ville bare påpeke de 400 watt i forskjell på kontinuerlig belastning. Mange prosent feil og dumt om det blir stående som en slags fasit 😉

Av en eller annen grunn opplyser Sparelys på sine sider at selv en 30 A lader bør ha et aggregat med over 2000 watt kontinuerlig effekt og ren sinus.  Skulle gjerne visst hva de legger i det. Ingen forskjell i opplysningene uansett om det er ladestrøm på 30 eller 100 A.  Synd de ikke tar seg bryet med å være tilstede på dette forumet, mange misforståelser kunne vært unngått da..

dybis

Jeg kjørte et kina-aggregat på 1800w kontinuerlig på en 60amp 12v lader. Det var en dyr lader beregnet for dårlig strøm (90-260v 40-70 Hz eller noe sånt) og maritimt miljø. Det fungerte en stund, helt til det sa pofff. Da var den dyre laderen død. Det var nok råtten strøm fra aggregatet (ingen sinus) som hadde blitt misbrukt mye på store sager, men den klarte å dra lasten. Det stod vel i manualen at levetid ble kortere ved aggregat bruk.

Jeg kjøpte meg et nytt 900w kontinuerlig sinus aggregat som lader en ny 30 amp lader. Det har ikke vært noe krøll med. Aggregatet har "smart throttle" som kan skrus av, noe som gjør at man kan tvinge opp turtallet litt slik at den lettere kan håndtere en brå stor last.

Røilern

Enkle aggregater har pr definisjon en perfekt sinuskurve fordi kurven er et resultat av den roterende generatoren. Det er inverter aggregater som kan slite med dette fordi kurven her lages "syntetisk" 

AC strøm har 2 elementer ved seg, spenning og frekvens. Ved manglende effekt på aggregatet kan en eller begge av disse utfordres. 50Hz frekvens kommer fra det faktum av aggergatet snummer rundt på 3000omdreininger pr min - det gir 3000/60 = 50Hz Amerikanske aggregater må kjøre på 3600 for å oppnå 60Hz. Dette er en av hovedårsakene til at vanlige små motorer har 3600o/min som sin cruising speed.

Lav spenning eller frekvens er ikke bra for noe utstyr, men noe tåler det bedre enn annet
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

dybis

Her er en fyr som har sett på spenningskurver for noen aggregater. http://www.jkovach.net/projects/powerquality/

Billige aggregater ser ikke spesielt bra ut uten at jeg vet hvorfor. Drillen ville ikke lade på aggregatet.

Sæters

Sitat fra: Røilern på juli 25, 2018, 20:47:07
Enkle aggregater har pr definisjon en perfekt sinuskurve fordi kurven er et resultat av den roterende generatoren. Det er inverter aggregater som kan slite med dette fordi kurven her lages "syntetisk" 

AC strøm har 2 elementer ved seg, spenning og frekvens. Ved manglende effekt på aggregatet kan en eller begge av disse utfordres. 50Hz frekvens kommer fra det faktum av aggergatet snummer rundt på 3000omdreininger pr min - det gir 3000/60 = 50Hz Amerikanske aggregater må kjøre på 3600 for å oppnå 60Hz. Dette er en av hovedårsakene til at vanlige små motorer har 3600o/min som sin cruising speed.

Lav spenning eller frekvens er ikke bra for noe utstyr, men noe tåler det bedre enn annet
OK, man lærer stadig noe nytt. Er da kun fordelen med et inverteraggregat den at det sparer drivstoff, og har lavere lydbilde ved at det kan kjøre på lavere turtall med "syntetisk" sinus ved lavere belastning, mens et vanlig aggregat må gå med samme turtall og dermed omtrent samme forbruk uansett om det skal fore lav eller høy last?

I følge linken dybis har lagt ut, kommer et vanlig aggregat ut med dårlig resultat når det gjelder sinuskurven, men det er kanskje store forskjeller der. Ser at det Hondaaggregatet du benytter, EM 5500 CXS har en form for turtall og spenningskontroll, vil det si at dette er den beste formen for aggregat med god og stabil sinuskurve, bedre enn Honda sine kostbare invertere?

Det som forundrer meg om vanlige aggregater har ren sinus er at det ikke markedsføres f.eks av Honda/Berema, annet enn at de sier at EM 5500 CXS også kan brukes til batteriladere og annet følsomt elektronisk utstyr, ikke et ord om ren sinus.

OS

Jeg er enig med Røilern men har en kommentar. Med "enkel" mener han vel enkel konstruksjon men det er ikke det samme som billig.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Sitat fra: OS på juli 30, 2018, 12:41:56
Jeg er enig med Røilern men har en kommentar. Med "enkel" mener han vel enkel konstruksjon men det er ikke det samme som billig.
[/quote

Korrekt
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod