Lading av GEL batteri fra netthandelen.

Startet av Arild81, august 01, 2018, 02:20:46

Arild81

Har nå koblet sammen 6stk 100ah Gel fritidsbatteri fra netthandelen på hytta.
Står på databladet max charging current 20A og på batteriet står det max initial current 30A
Trodde initial current og charging current var det samme?
Men når jeg har 6 batterier i parallel vil det fortsatt være maks 20A ladestrøm, eller kan jeg gange med 6?

Legger ved databladet jeg fikk av netthandelen.

Hva mener folket?

Ygnastølen

Hei

På mitt opplegg med 24V/700Ah batteribank lader jeg med 10% av total Ah, altså med 70Ah.
Så for ditt tilfelle vil jeg tenkt 60Ah.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Røilern

Sitat fra: Arild81 på august 01, 2018, 02:20:46
Står på databladet max charging current 20A og på batteriet står det max initial current 30A
Trodde initial current og charging current var det samme?
Men når jeg har 6 batterier i parallel vil det fortsatt være maks 20A ladestrøm, eller kan jeg gange med 6?

Jeg finner ikke noe om initial current, vet ikke hva det er heller. Men det står jo ganske tydelig at max charge current er 20Ah.

Når et batteri på 100Ah oppgis å kunne lades med 20A så er det et uttrykk for at batteriet kan lades med 20% av kapasitet. Det er forøvrig ganske lavt. Dette er 12V batterier og med 100Ah kapasitet  inneholder de 1200Wh energi. (12V x 100Ah = 1200Wh). Hvert batteri kan mao lades med 240W. Til sammenliogning tåler mine AGM batterier 100% lading.

For 6 batterier i parallel betyr det at du har 6 x 100Ah i kapasitet, og kan lade med 6 x 20A. Hvis de samme batteriene hadde vært satt i serie så er spenningen øket med 6x, mens kapasiteten i Ah er den samme, 100Ah, i et slikt tilfelle kan de bare lades med 20A.

Med fare for å gjøre deg usikker, GEL batterier er ikke førstevalget blant mange "off-grid" designere - lurer litt på hvorfor du har havnet på det valget. Likeledes er parallellkobling av 6 batterier ikke ideelt. Sjansen for at de blir belastet ulikt og ditto ladet ulikt er svært stor. Du må være svært nøye med hvordan du kobler de sammen. I praksis må motstanden fra hovedtilkoblingen og til hvert enkelt batteri vært helt lik, og det kan være litt kronglete å få til selvom det ikke er umulig.

Det finnes noen gamle tråder om dette tema å forumet.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Arild81

Ble disse batteriene fordi de er billige og har hatt de før i en båt noen år tilbake og var fornøyd den gangen.
Alle batteriene er helt like og produsert samme dato. Koblet alle i parallel med pluss til regulator i den ene enden av batteri rekka, og minus i den andre enden av batteri rekka.
alle står samlet på rekke koblet sammen med 70mm2 kabel på ca 15cm mellom polene.

Eneste jeg ser at indre motstand er litt høy. Men er vel slik med GEL batteri, samt derav lav ladestrøm?

Initial current står det på selve batteriet max 30A

Røilern

Ta en titt på dette innlegget så ser du hvordan det bør gjøres for å sikre lang levetid på batteripakken din:

http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2327.0
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Arild81

Sitat fra: Røilern på august 03, 2018, 08:25:00
Ta en titt på dette innlegget så ser du hvordan det bør gjøres for å sikre lang levetid på batteripakken din:

http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2327.0

Bruker metode 2.
Skal se om jeg får til metode 4 med 6stk batterier. Ville vært fint å slippe metode 3, selv om det er kanskje det beste med 6 batterier. Men tar litt mer plass.

Hvordan mener du det bør gjøres med 6 batterier? evnt tegning av metode 4 med 6stk batteri?

Røilern

Sitat fra: Arild81 på august 03, 2018, 21:40:48
Skal se om jeg får til metode 4 med 6stk batterier. Ville vært fint å slippe metode 3, selv om det er kanskje det beste med 6 batterier.
Hvordan mener du det bør gjøres med 6 batterier? evnt tegning av metode 4 med 6stk batteri?

Metode 4 er vel kanskje enklest å få til. En felles (+) tilkobling og en felles (-) tilkobling for alle batteriene. 6 like lange (+) kabler og 6 like lange (-) kabler  fra hvert batteri til disse to punktene.

Poenget med dette er å sikre at fra disse to felles hovedtilkoblingene er det nøyaktig like stor motstand frem til alle batteriene. Det får man til når kablene er like lange, og de har like mange skjøte/kontakt-punkter, og ikke minst når alt sammen er skrudd sammen skikkelig. Løse kabelsko, løse bolter og korrosjon er like ille som forskjellig  kabellengde.

Anbefaler investering i en skikkelig kabelsko-tang eller at du får noen til å produsere disse for deg.

Selv har jeg denne fra Biltema


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Arild81

Sitat fra: Røilern på august 03, 2018, 21:52:33
Sitat fra: Arild81 på august 03, 2018, 21:40:48
Skal se om jeg får til metode 4 med 6stk batterier. Ville vært fint å slippe metode 3, selv om det er kanskje det beste med 6 batterier.
Hvordan mener du det bør gjøres med 6 batterier? evnt tegning av metode 4 med 6stk batteri?

Metode 4 er vel kanskje enklest å få til. En felles (+) tilkobling og en felles (-) tilkobling for alle batteriene. 6 like lange (+) kabler og 6 like lange (-) kabler  fra hvert batteri til disse to punktene.

Poenget med dette er å sikre at fra disse to felles hovedtilkoblingene er det nøyaktig like stor motstand frem til alle batteriene. Det får man til når kablene er like lange, og de har like mange skjøte/kontakt-punkter, og ikke minst når alt sammen er skrudd sammen skikkelig. Løse kabelsko, løse bolter og korrosjon er like ille som forskjellig  kabellengde.

Anbefaler investering i en skikkelig kabelsko-tang eller at du får noen til å produsere disse for deg.

Selv har jeg denne fra Biltema




Metode #3 du refererer til nå sant, med felles pluss og felles minus?

Hvordan kobler man metode #4 ved 6 stk batterier?

Bruker denhttps://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/ovrig-verktoy/kabelskopresse-2000019420 fra biltema, syns den er helt ok opptil 70mm2
Men klart den du viser til er nok best og dyrest.

Røilern

Jeg mente #4

Her må du ha 2 separate tilkoblingspunkter som du fester "på veggen".
Fra hver av disse har du 6 like kabler til hvert batteri.

Mao solpanel regulatoren din og der du kobler til forbruket ditt (typisk et sikringspanel av noe slag) er på disse 2 punktene, og ikke på noen av batteriene.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Arild81

Perfekt balansert lading med 6stk i parallell


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod