Valg av peisovn i hytte uten strøm

Startet av eisvin, august 07, 2018, 18:54:51

eisvin

Hei godtfolk! Som nevnt her et par ganger før, jeg er altså i ferd med å bygge meg hytte et sted uten strøm.

Nå sitter jeg å ser på valg av peisovn. Standard i Familiehytta er en relativt enkel ovn. Det jeg lurer på er om det ville lønne seg å velge en varmelagrende ovn med kleberstein. Oppvarmingen vil kanskje være noe tregere, men til gjengjeld vil den kanskje klare å holde varmen lenger utover natten?

Jeg skal ha en Wallas i tillegg for å få opp varmen litt på forhånd, så hytta er forhåpentligvis ikke iskald når jeg setter igang fyringen.

Noen som har noen tanker eller erfaringer? Det er jo relativt mye dyrere med en varmelagrende ovn. 20k vs 60k.. Er det verd det? Eller er det bare tull?

Røilern

Det er mye man kan bruke 40' til.

Vi har en gammel hytte, og holder varmen gjennom natten ved å kjøre vår Cami ovn 24/7.

Jeg ville brukt pengene på solpanel, inverter, batteribank

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Det går fint å kjøre Wallasen om natta de kaldeste dagene. Vi gjorde det ofte før.

Jgytterdal@gmail.com

Slutter meg til rådene fra herrene her.
Wallas /cami er trygge oppvarmings kilder som kan kjøres dag og natt. Eksos går ut i pipa /vegg og øker ikke co2 nivå i hytta

Vi kjører wallas hele døgnet i påsken feks

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Ygnastølen

Hei

Så absolutt enig med de over, kjører også Cami 24/7 i de kalde periodene i gammel tømmerhytte.
Har etterisolert og foret ut, skiftet golv i de siste år, og da er det ikke nødvendig med Cami om natten om det ikke synker under -10-15.

Og hytta er deilig og varm når en kommer opp i kuldegrader og snøfokk ;D
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

eisvin

Høres ut som om dette var enstemmig. :-) Flott, tusen takk for tilbakemeldinger. Da er det en ting mindre jeg trenger å tenke på.

etsvends

Hvis man liker å fyre for kosens skyld har jeg hørt at kleber ikke er helt tingen. Blir alt for varmt inne og den varmer i et døgn etter at man slutter å fyre. Mer kontroll på varmen når effekten avtar raskere etter fyring. Kjør Wallas på natta.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod