Victron Blue Solar trøbbel

Startet av ThomasR, august 13, 2018, 17:34:26

Knerten

Sitat fra: ThomasR på september 14, 2018, 18:20:06
Javel folkens!
Jeg har nå sjekket ut såpass mye at jeg tor jeg med rimelig stor grad kan konkludere med hvordan en Victron Blue Solar MPPT-regulator virker, og hvilke konsekvenser det får i bruk sammen med store litiumpakker. Så med dette "konkluderer" jeg på mange måte denne tråden:

Fra manualen:
* Man kan stille inn maksimal absorpsjonstid fra 1 minutt og opp til 24 timer på regulatoren
* Reell maksimal absorpsjonstid avhenger av batterispenning ved daggry, og er et multippel av innstilt maksimalverdi. Hvis batterispenning ved daggry er over 25,2V, så er reell absorpsjonstid 1/6 av innstilt maksverdi. Hvis man f eks har satt maksimal absorpsjonstid til 12 timer, så blir den i praksis 12/6 = 2 timer hvis batterispenning er over 25,2V ved daggry

Basert på erfaring/observasjon:
* Regulatoren svitsjer fra bulk til absorpsjon omlag 0,4V under innstilt absorpsjonsspenning i en 24V-konfigurasjon og omlag 0,2V under i en 12V-konfigurasjon
* Etter å ha svitsjet til absorpsjon fortsetter spenningen å stige helt til den når innstilt absorpsjonsspenning, men fra det øyeblikket den svitsjer begynner tiden å telle ned
* Når absorpsjonstiden er ute, så svitsjer regulatoren til float


Min vurdering:
* Hvis man bruker AGM-batterier, så vil ladespenningen (avhengig av effekt fra solcellepanelene) stige de siste 0,4V i løpet av alt fra noen sekunder til noen få minutter
 - Man vil med andre ord sjelden eller aldri oppdage at den svitsjer litt tidlig, og det er heller ingen problemer knyttet til det.

* Hvis man bruker ei stor litiumpakke, så kan det ta timer å øke spenningen de siste 0,4V. Siden absorpsjonstiden bare varer ei viss tid, så vil man (med mindre man har svært mange watt installert solcelleeffekt) ikke nå innstilt absorpsjonsspenning før regulatoren svitsjer til float....


For egen del har jeg egentlig hele tiden vært skeptisk til å lade helt opp til 4,1V/celle, men jeg har altså forsøkt å få det til siden min batterileverandør anbefaler det av hensyn til balansering.

Jeg har nå bestemt meg for å i stedet gjøre som følger:

- På det jevne ha regulatoren innstilt med både absorpsjons- og floatspenning på 28,35V (4,05V/celle)
- Ca en gang per måned manuelt stille opp både absorpsjons og float til 28,7V (4,1V/celle) for å balansere cellene. Dette må da gjøres mens jeg er på hytta, slik at jeg kan stille tilbake etter at batterispenningen har vært 28,7V et par tre timer. (Alternativt kan jeg gjøre denne balanseringen ved å lade til 28,7V med aggregatet og Multiplusen)



Jeg håper etter hvert noen lager laderegulatorer tilpasset litium, der man på det jevne kan ha en fast ladeinstilling (på f eks 28,35V), men at det med et definert intervall (f eks hver 30. dag) lades kortvarig opp til en høyere spenning (f eks 28,7V)

Kan du ikke justere parameterene på bms'en til å balansere batteriene på lavere spenning enn 4,1V?
På min bms ifra Rec-bms kan dette justeres både når balansering skal begynne og når den skal slutte.
I vår setting begynner balansering på 3,95V og avsluttes på 4,05V, så når TS-MPPT-45 regulatoren når max spenning på 56,7V før den går over i absorbation og float på 56,4V etter 60min er batteriene topp balansert.
Dette har virket upåklagelig siden jeg kjørte anlegget igang for 18mnd siden.
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

ThomasR

Sitat fra: Knerten på september 14, 2018, 20:09:26

Kan du ikke justere parameterene på bms'en til å balansere batteriene på lavere spenning enn 4,1V?
På min bms ifra Rec-bms kan dette justeres både når balansering skal begynne og når den skal slutte.
I vår setting begynner balansering på 3,95V og avsluttes på 4,05V, så når TS-MPPT-45 regulatoren når max spenning på 56,7V før den går over i absorbation og float på 56,4V etter 60min er batteriene topp balansert.
Dette har virket upåklagelig siden jeg kjørte anlegget igang for 18mnd siden.

Jo, kanskje lar det seg gjøre! Jeg kjenner til at REC-BMSene greit lar seg programmere. Og andre typer også. Men det er ulempen med at jeg ikke bygde pakka selv: Jeg vet ikke helt hva slags programmeringsmuligheter den BMSen som er brukt har, eller hva slags grensesnitt/program som i tilfelle må benyttes.
Men ja, jeg skal åpne pakka og studere BMSen litt nærmere. Håper jeg kan finne ut av type og tilkoblingsmuligheter. Så kan jeg nok få søkt opp i hvilken grad den lar seg programmere.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Røilern

Sitat fra: ThomasR på september 14, 2018, 18:20:06

Basert på erfaring/observasjon:
* Regulatoren svitsjer fra bulk til absorpsjon omlag 0,4V under innstilt absorpsjonsspenning i en 24V-konfigurasjon og omlag 0,2V under i en 12V-konfigurasjon
* Etter å ha svitsjet til absorpsjon fortsetter spenningen å stige helt til den når innstilt absorpsjonsspenning, men fra det øyeblikket den svitsjer begynner tiden å telle ned
* Når absorpsjonstiden er ute, så svitsjer regulatoren til float


Hvis spenningen fortsetter å stige så betyr dette at du fortsatt er i bulk, og at du får den bulk ladingen du ønsker.

Er det i realiteten et problem om absorbsjonsklokka starter å tikke?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

ThomasR

Sitat fra: Røilern på september 15, 2018, 06:48:27
Sitat fra: ThomasR på september 14, 2018, 18:20:06

Basert på erfaring/observasjon:
* Regulatoren svitsjer fra bulk til absorpsjon omlag 0,4V under innstilt absorpsjonsspenning i en 24V-konfigurasjon og omlag 0,2V under i en 12V-konfigurasjon
* Etter å ha svitsjet til absorpsjon fortsetter spenningen å stige helt til den når innstilt absorpsjonsspenning, men fra det øyeblikket den svitsjer begynner tiden å telle ned
* Når absorpsjonstiden er ute, så svitsjer regulatoren til float




Hvis spenningen fortsetter å stige så betyr dette at du fortsatt er i bulk, og at du får den bulk ladingen du ønsker.

Er det i realiteten et problem om absorbsjonsklokka starter å tikke?

Hei :-)
Jeg er enig med deg i at den i realiteten er i bulk, i den forstand at den fortsatt lader som i bulk (konstant strøm, stigende spenning).
Men ja, hvis målet er å nå innstilt spenning, så er det et problem at klokka tikker... Selv om man stiller inn maksimal absorpsjonstid (24 timer), så får man som nevnt reelt maks 4 timer i absorpsjon (siden batteripakka alltid er over 25,2V ved daggry). Dermed rekker ikke panelene å lade opp til ønsket spenning før absorpsjonstidsklokka "tikker ut".

Men som konkludert i mitt forrige innlegg: Jeg lever greit med å ha den på 28,35V til vanlig, og "manuelt" stille opp både absorpsjon og float kortvarig til 28,7V fra tid til annen.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod