Ønsker hjelp til valg av energi og varme til drømmeprosjektet

Startet av Gussi, august 27, 2018, 17:00:59

Gussi

Hei

Vi er i en langvarig planleggingsfase av noe vi håper kan bli hyttedrømmen. Vi trenger hjelp, tips og generelt info rundt dette temaet, både oppvarming, lys, solcelle styringsystemer, matlaging og oppbevaring. Alt fra Leverandører, inspirasjon, lignende prosjektet, tekniske løsninger og dimensjonering, til div råd som er verdt å huske på oppe i en slik prosjekt, både før, under og etter bygging.

Først litt  litt om prosjektet. Tidligere Gårdbygning/driftsbygning. Tre etg. Kjeller, første og andre etg. Grunnflate ca 29kvm. Kjeller blir mest trolig teknisk rom, do, annet. Første blir oppholdsrom, kjøkken, toppetasjen blir soverom. Mest sannsynlig blir det ikke tilkomst via kjeller til første etg.

Det blir ikke mulighet for tilknytting av strømnett og kloakk, noe som vi faktisk ikke ønsker heller.

Bygget ligger kun 5 meter fra sjøen, ved Mørekysten. Det er OK solforhold, ingen bilvei, men tilkomst muligheter med ATV. Taket er av type pulttak. Bølgeblekk. Bygget er trolig fra 1940. Den kommer mest sannsynlig til å bli revet ned og bygget opp, men bygget må trolig beholde sin fasong og størrelse. Under oppbyggingen blir det lagt vekt på ting som material-kvalitet, gode smarte og spennende energiløsninger. Godt isolert og mest mulig vedlikeholdsfri. Det blir gjort klart for innlagt vann. Men pr i dag, blir det trolig ikke innlagt vann med det første.  Et frittstående, nøkternt badstuehus type"torv-iglo" med dusj/vaskemuligheter ligger også innbakt i drømmen"

Jeg har allerede gjort meg opp noen tanker og meninger rundt forskjellige løsninger, men for å ikke bli for "låst" (Har en tendens til å forelske meg i spennende løsninger), ønsker jeg heller å få høre hva dere synes først :)

Andre nøkkelord. Helårshytte, men blir mest brukt utenom vinter. Mindre enn 1t. kjøring fra nåværende boplass. Det er også viktig at hytten skal blende inn med omgivelsene.

Det vil finnes en annen tråd til dette prosjektet som omfatter det meste, men valgte å skille ut energi biten til en egen tråd, da den er av ekstra interesse, og for ryddighetens skyld Da mye av dette blir info jeg forhåpentlig vis får bruk for.

Her har dere muligheten til å bli med på å planlegge en potensielt spennende prosjekt.  hva ville du ha gjort ? Fyr løs!

Røilern

Hei

Og velkommen til oss

En god start kan være å lese seg opp på endel av de eksisterende trådene rundt forskjellige temaer, her vil dere finne mange gode tips

En "stor tråd" som skal omfavne alle temaer kan lett bli litt rotere.

Lykke til
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

ivanJensen

Litt erfaringer fra egen "oppstart" av hytte prosjekt. Kjøpte i fjor en hytte uten vann, strøm og bilvei, 1,2 km gang. (Krav fra meg tidligere var minst: bilvei og enten vann eller strøm);D

Med en gang vi hadde signert kontrakt ble der søkt rundt på nett. Komplett vannsystem ble kjøpt, type whale 12 V, med gass vannvarmer slikt vi kunne få vann på kjøkken og det badet vi hadde i tankene. Propan kjøleskap ble kjøpt inn og 300 W panel og 290 x 2 Ah batteripakke i 12V

Nå står vi så her et år senere og har solgt kjøleskap med tab. Kjøper 230 V i stedet. Vannvarmer trenger vi ikke da vi hellere koker det vannet vi trenger til oppvask for å slippe for gassflaske til både komfyr og vannvarmer og ekstra rør på kjøkkenet. Så den skal vi også se om vi kan selge. Bad blir i stedet utendørs i første omgang med en løsning som denne. https://www.harald-nyborg.dk/p5386/gasvandvarmer Tar ikke så mye plass som den løsningen vi har kjøpt og kan enkelt flyttes rundt.

Kjøpet ring hytten varm løsning, liten parafin ovn men har ikke brukt den enda grunnet vinteren i fjor. Og vet ikke om den kommer i bruk heller:-/

Så dersom hytten kan brukes som den er vil jeg evt vente et års tid med å gjøre de store invisteringer. Man finner ut av at man muligens klarer seg med mindre:-) Blir også rimeligere å kjøpe mer enn å selge bort ting man ikke trenger. Har alt lys i LED og bruker kanskej 1 A i timen med alle lys på.

Det var litt innspill fra min side.

2x350 AGM
1155 W paneler
EP Solar 4210 og 3210 MPPT
12/230 V inverter 3500 W
Diverse relæer, timere og andre dingser


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod