Inverter/ lader- kombi - gode alternativer.

Startet av McNisse, september 04, 2018, 14:20:38

McNisse

Hei
Har idag en Victron multiplus 12/3000/120 og ønsker en noe kraftigere sak på 24 eller 48 volt og opp til 5000W.
Vicron er bra, men veldig dyrt. På nettet finner jeg ikke så mange alternativer (Norge)

Har noen testet noen alternative merker eller løsninger og kan si noe om erfaringer?


jkirkebo

Sitat fra: McNisse på september 04, 2018, 14:20:38
Hei
Har idag en Victron multiplus 12/3000/120 og ønsker en noe kraftigere sak på 24 eller 48 volt og opp til 5000W.
Vicron er bra, men veldig dyrt. På nettet finner jeg ikke så mange alternativer (Norge)

Har noen testet noen alternative merker eller løsninger og kan si noe om erfaringer?

Jeg har en Outback VFX3048E til salgs om det kan være aktuelt. 48V, 3000W (men klarer vesentlig mer i kortere perioder, bla. null problem med stekeovn som trekker 3700W i oppvarmingstiden). Nypris ca. 18.500,-, tenkte meg 12.000,- for den.  Over 2 års gjenstående garanti. Selges grunnet overgang til VFXR-serien, jeg har 2xVFXR og 1xVFX og de kan ikke parallellkobles.

Maks spenning på DC-siden er 68V. Intern lader er på 45A.

https://www.off-grid-europe.com/downloads/dl/file/id/90/international_vfx_fx_specsheet.pdf

Knerten

Jeg har en SMA 4.4M som virker upåklagelig på vårt anlegg.
Etter at den ble konfigurert og startet har den ikke hatt noen problemer med å levere det vi har behov for av 230V.
Ser det går mye i Victron her på forumet, men det finnes flere andre store leverandører innen for samme segment.
Ser også ut som om Victron trenger mye fikling for å kjøre problemfritt, slike problem har jeg ikke hatt med vår SMA  ;)
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

OS

Sitat fra: Knerten på september 12, 2018, 07:52:46
Jeg har en SMA 4.4M som virker upåklagelig på vårt anlegg.
Etter at den ble konfigurert og startet har den ikke hatt noen problemer med å levere det vi har behov for av 230V.
Ser det går mye i Victron her på forumet, men det finnes flere andre store leverandører innen for samme segment.
Ser også ut som om Victron trenger mye fikling for å kjøre problemfritt, slike problem har jeg ikke hatt med vår SMA  ;)
Hvor stor er laderen i SMA 4.4M?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

etsvends

Sitat fra: OS på september 12, 2018, 10:08:22
Sitat fra: Knerten på september 12, 2018, 07:52:46
Jeg har en SMA 4.4M som virker upåklagelig på vårt anlegg.
Etter at den ble konfigurert og startet har den ikke hatt noen problemer med å levere det vi har behov for av 230V.
Ser det går mye i Victron her på forumet, men det finnes flere andre store leverandører innen for samme segment.
Ser også ut som om Victron trenger mye fikling for å kjøre problemfritt, slike problem har jeg ikke hatt med vår SMA  ;)
Hvor stor er laderen i SMA 4.4M?

75A på48v ser det ut til.

https://www.ecoelectric.com.au/shop/mwdownloads/download/link/id/18/
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Knerten

Sitat fra: etsvends på september 12, 2018, 15:26:00
Sitat fra: OS på september 12, 2018, 10:08:22
Sitat fra: Knerten på september 12, 2018, 07:52:46
Jeg har en SMA 4.4M som virker upåklagelig på vårt anlegg.
Etter at den ble konfigurert og startet har den ikke hatt noen problemer med å levere det vi har behov for av 230V.
Ser det går mye i Victron her på forumet, men det finnes flere andre store leverandører innen for samme segment.
Ser også ut som om Victron trenger mye fikling for å kjøre problemfritt, slike problem har jeg ikke hatt med vår SMA  ;)
Hvor stor er laderen i SMA 4.4M?

75A på48v ser det ut til.

https://www.ecoelectric.com.au/shop/mwdownloads/download/link/id/18/

Stemmer det etsvends, men ladestrømmen kan konfigureres til valgfri A med en desimal, f.eks 22,5A samt at aggregatet går 180s i oppvarming før det slår inn.
Jeg har satt den på 45A for å unngå for mye varmgang og for at aggregatet skal få grei belastning uten å måtte gå for fullt, vi snakker om 2,7kW lading.
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

etsvends

Sitat fra: Knerten på september 12, 2018, 19:37:21
Sitat fra: etsvends på september 12, 2018, 15:26:00
Sitat fra: OS på september 12, 2018, 10:08:22
Sitat fra: Knerten på september 12, 2018, 07:52:46
Jeg har en SMA 4.4M som virker upåklagelig på vårt anlegg.
Etter at den ble konfigurert og startet har den ikke hatt noen problemer med å levere det vi har behov for av 230V.
Ser det går mye i Victron her på forumet, men det finnes flere andre store leverandører innen for samme segment.
Ser også ut som om Victron trenger mye fikling for å kjøre problemfritt, slike problem har jeg ikke hatt med vår SMA  ;)
Hvor stor er laderen i SMA 4.4M?

75A på48v ser det ut til.

https://www.ecoelectric.com.au/shop/mwdownloads/download/link/id/18/

Stemmer det etsvends, men ladestrømmen kan konfigureres til valgfri A med en desimal, f.eks 22,5A samt at aggregatet går 180s i oppvarming før det slår inn.
Jeg har satt den på 45A for å unngå for mye varmgang og for at aggregatet skal få grei belastning uten å måtte gå for fullt, vi snakker om 2,7kW lading.

Finnes det forhandlere i Norge? Pris?
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Knerten

Om det finnes forhandlere i Norge vet jeg ikke.  Jeg kjøpte den ifra:
https://www.mg-solar-shop.com
Som leverte til en adresse i Danmark.
Det lille jeg har trengt av support har vært upåklagelig.
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

McNisse

Hei
Takker for svar. Skal se nærmere på en 48 volt variant. Ser det er mange muligheter med steca, sma, osv.

Et spørsmål når det gjelder solcelle ladning og bruk av mppt lader på en 48 v batteribank. Må solcellepanelet avgi mer enn 48 volt for at lading skal starte?

Ygnastølen

Hei

Ja, da må du f.eks koble sammen min. to paneler som typisk lader med 30V + slik at de leverer inn 60V +  til MPPT som konverter til riktig spenning.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

McNisse

Har to paneler koblet sammen i dag, men mener de i perioder har ladespenning under 48 volt (morgen, kveld og dårlig vær).
Har ikke studert så nøye hvor mye av tiden ladespenning er under 48v, men i teorien vil ikke batteriet lade på spenning under 48 v.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod