Jets 24v vakumarator eller 230v versjon

Startet av Tstens, september 06, 2018, 17:57:26

Tstens

Hei Folkens
Skal til å investerte i en Jets toalett .
Jeg er også igang med å prosjektere et elektrisk anlegg og er godt igang med å trekke ledninger til 230 volt anlegg i hytta og annekset . Planen var å kjøpe 230volt Jets og bruke da inverter (som skal fore resten av anlegget også) på ca 5000w . Ble anbefalt å gå for 12 volt , men siden jeg kommer til å bruke 24volt pakke. Kunne de bygge å levere 24 volt versjon . Dette for at 230 volt kunne skape flimmer og påvirke annen elektronikk . Noen som har vært borti dette ? Vil tro at med en god og kraftig inverter , så takler den en oppstart på 230 volt pumpa ? Har allerede trukket kabling i veggene til stikkontakt til pumpa .
Mvh
Terje
SMA Sunny Island 4,4M
SMA Sunny Boy 1,5
4X305w mono
8X 24v/35 ah AGM ,48v system
Honda EU70
230v stekeovn, kjøleskap,vannpumpe
Gasstopp ,gassvarmer
230v Jets
Servitek dieselvarmer 24v sta

ThomasR

Dette er sikkert et velment råd fra Jets, men det er ikke nødvendigvis et godt råd. Det virker ikke som de har fått helt med seg den utviklingen som har vært i når det gjelder strømløse hytter. Hvis du har en kvalitetsinverter på hele 5000W (f. eks fra Victron), så skal dette overhode ikke være noe problem.
   At man kan få problemer med små invertere, er nok derimot riktig.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Tstens

Jepp da får jeg se på det hva jeg kjøper. Takker for svar .
Terje
SMA Sunny Island 4,4M
SMA Sunny Boy 1,5
4X305w mono
8X 24v/35 ah AGM ,48v system
Honda EU70
230v stekeovn, kjøleskap,vannpumpe
Gasstopp ,gassvarmer
230v Jets
Servitek dieselvarmer 24v sta

jkirkebo

Null problem med Jets 230V på en 3kW inverter her ihvertfall. Jeg anbefaler også 230V utgaven.

SeSe

Kan bekrefte at Jets 220v går ok på Victron 3k inverter
(Selv om selger av Jets sterkt frarådet dette med litt ikke holdbare , fantasifulle erfaringshistorier)
Vi har 220V Jets , men med 12V , separat vanntank for spylevann.  Lettere å bruke når det er frost.  Bruker frostvæske når det er minusgrader

OS

Vi har også 230V Jets på Victron Multiplus og det fungere veldig bra. Men Jets fungerer ikke når aggregatet går for da sender Victron spenningen fra aggregatet ut. Har testet med to forskjellige aggregat og samme problem. Du hører Jets forsøker men den stopper før vakuumatoren starter. Hadde jeg visst dette før jeg handlet Jets hadde jeg nok gått for 12V og eget batteri som står sammen med Jets.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

SeSe

Sitat fra: OS på september 07, 2018, 12:12:26
Vi har også 230V Jets på Victron Multiplus og det fungere veldig bra. Men Jets fungerer ikke når aggregatet går for da sender Victron spenningen fra aggregatet ut. Har testet med to forskjellige aggregat og samme problem. Du hører Jets forsøker men den stopper før vakuumatoren starter. Hadde jeg visst dette før jeg handlet Jets hadde jeg nok gått for 12V og eget batteri som står sammen med Jets.

Ser det samme, avogtil hos oss.  Noen ganger klarer ikke aggregate å levere nok til frekvensomformeren i Jet's toalettet.  Jeg har tenkt at det er mulig å sette opp Victron til å  ikke være så treg til å hjelpe til når forbruket blir stort & raskt.  har ikke lykkes så langt, men ikke gjort noe seriøst forsøk, egentlig.  Antagelig er det noen her som vet... hvordan sette opp Victron med litt 'svakt' aggregat

Jutulhaugen

Hvis man ser bort fra behovet for et ekstra batteri for 12v-versjonen, er det noen andre klare fordeler med 220v- vs 12v-versjonen?
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

jkirkebo

Sitat fra: OS på september 07, 2018, 12:12:26
Vi har også 230V Jets på Victron Multiplus og det fungere veldig bra. Men Jets fungerer ikke når aggregatet går for da sender Victron spenningen fra aggregatet ut. Har testet med to forskjellige aggregat og samme problem. Du hører Jets forsøker men den stopper før vakuumatoren starter. Hadde jeg visst dette før jeg handlet Jets hadde jeg nok gått for 12V og eget batteri som står sammen med Jets.

Hmm, ikke noe problem med det her, men jeg har jo et Honda EU65iS. Det er antageligvis mer enn stort nok.

SeSe

Sitat fra: Jutulhaugen på september 07, 2018, 19:34:17
Hvis man ser bort fra behovet for et ekstra batteri for 12v-versjonen, er det noen andre klare fordeler med 220v- vs 12v-versjonen?
Fordel 220V: Man slipper å tenke på kabeltverrrsniitt og avstand til batteri, aventuellt et ekstra batteri nær Jets.   


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod