Element pipe vs. Stålrør pipe

Startet av hege, april 20, 2009, 12:05:31

hege

elementpipe eller stålrør?
pris? kan jeg mure pipa selv?

Hans

Det er både fordeler og ulemper med begge pipetypene så der må du bare gjøre et valg.

Du kan mure pipe selv, men et tips kan være å gå på selvbyggerkurs og få "sertifikat" for LECA-pipe. Det som gås igjennom der er absolutt relevant også om du skulle ende opp med en annen type pipe enn hva de selger.

Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

Bidda

Var innom Vikinghytter sin utstillingshytte på messa (Lillestrøm) i går og det så ikke bra ut med en kraftig stålpipe rett ned på en liten peisovn: så velger du dette bør ovnen være av de store typene eller at pipa går ned bak ovnen.....

rogers

Sitat fra: hege på april 20, 2009, 12:05:31
elementpipe eller stålrør?
pris? kan jeg mure pipa selv?

Det spørs litt på hytta og rommet.
Jeg valgte å bruke stålpipe for å utnytte plassen optimalt.
Hadde først tenkt å mure pipe, men jeg valgte å bruke stålpipe for å utnytte plassen optimalt.   La opp en 90cm brei stripe med naturstein på veggen bak ovnen og pipa for å bryte opp litt, og ikke minst få den rette stemningen.

Jeg har brukt stålpipe av typen Premodul.  Kjøpte den hos Varmefag sammen med Contura ovnen.  Fikk en lokal montør til å montere den.  Tror pipa kom på ca. 8000kr + 2500kr i montering.

Under er noen bilder av prosessen.


Roger




Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Wilj

Sitat fra: Bidda på april 20, 2009, 21:00:14
Var innom Vikinghytter sin utstillingshytte på messa (Lillestrøm) i går og det så ikke bra ut med en kraftig stålpipe rett ned på en liten peisovn: så velger du dette bør ovnen være av de store typene eller at pipa går ned bak ovnen.....
Velger du uisolert stålpipe er den tynnere, plus at du får utnyttet varme som bare forsvinner opp i pipen.
Ranahytte Panorana 3 
4 x 350Ah AGM @12V
Victron easysolar 12/1600/70-16
Victron BMV700
Subaru Robin 2500W
2x300w panel
Ampair 100 vindmølle
Vera toalett, gassvannvarmer, gass komfyr,A+++

shoegirl

Sitat fra: rogers på april 20, 2009, 22:58:56
Sitat fra: hege på april 20, 2009, 12:05:31
elementpipe eller stålrør?
pris? kan jeg mure pipa selv?

Det spørs litt på hytta og rommet.
Jeg valgte å bruke stålpipe for å utnytte plassen optimalt.
Hadde først tenkt å mure pipe, men jeg valgte å bruke stålpipe for å utnytte plassen optimalt.   La opp en 90cm brei stripe med naturstein på veggen bak ovnen og pipa for å bryte opp litt, og ikke minst få den rette stemningen.

Jeg har brukt stålpipe av typen Premodul.  Kjøpte den hos Varmefag sammen med Contura ovnen.  Fikk en lokal montør til å montere den.  Tror pipa kom på ca. 8000kr + 2500kr i montering.

Under er noen bilder av prosessen.


Roger





Vedig pent Roger :)

Maxern

Er det mulig å koble til flere ovner på en stålrørpipe, feks ovn i stue og loftstue (oppstuggu)

Dag

YogT

http://vesleseter.blogspot.com/
Hytte på Nordre Vesleseter, Tretten, Øyer kommune i Oppland

yevensen

Hei, jeg vurderer også å sette opp en stålpipe. Er det noen som vet om en kan gjøre noe av arbeidet selv. Det er vel meldepliktig til kommunen

torbjorn2

Vi vurderte først murt pipe, men fant ut at denne stjal litt mer plass enn stålpipen, og stålpipe ble faktisk rimeligere ;D

Vi fikk montert toløpspipe slik at vi også kan koble på vedovn i loftstuen.

Det er også betydelig enklere å demontere en stålpipe senere om man f eks ønsker å utvide / bygge om hytta.

Nilsk

Det spørs litt på hytta og rommet.
Jeg valgte å bruke stålpipe for å utnytte plassen optimalt.
Hadde først tenkt å mure pipe, men jeg valgte å bruke stålpipe for å utnytte plassen optimalt.   La opp en 90cm brei stripe med naturstein på veggen bak ovnen og pipa for å bryte opp litt, og ikke minst få den rette stemningen.

Jeg har brukt stålpipe av typen Premodul.  Kjøpte den hos Varmefag sammen med Contura ovnen.  Fikk en lokal montør til å montere den.  Tror pipa kom på ca. 8000kr + 2500kr i montering.

Under er noen bilder av prosessen.


Roger


Hvilke Rundtømmer panel har du brukt? Var veldig fint, er det osmo produkt du har beiset med?
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod