EU30is alternativer?

Startet av Eggedal, oktober 04, 2018, 07:08:44

Eggedal

Kineser'n skrangla ferdig og tok reper'n etter 15 timer (Takk, så lærte vi det...).

Finnes det egentlig noe alternativ til Honda EU30is?

Må være pålitelig
Må være stillegående (relativt)
Må kunne drive verktøy (10A med mykstart)
Må ha stor tank

Trenger ikke fjernkontroll


Ygnastølen

Hei

Som jeg forstår er Kipor en kopi av Honda som kan være et alternativ, halve prisen:-)
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Eggedal

Sitat fra: Ygnastølen på oktober 04, 2018, 07:18:55
Hei

Som jeg forstår er Kipor en kopi av Honda som kan være et alternativ, halve prisen:-)

Nja... Halve prisen er det vel ikke på de (nytt). EU30is finner jeg til 24.900,- nå.
Og jeg føler vel på liten lyst til å gå i kineserfella en gang til.

Kipor har vel heller ikke turtallsreduksjon ved lav belastning??

jkirkebo

Sitat fra: Eggedal på oktober 04, 2018, 07:44:21
Sitat fra: Ygnastølen på oktober 04, 2018, 07:18:55
Hei

Som jeg forstår er Kipor en kopi av Honda som kan være et alternativ, halve prisen:-)

Nja... Halve prisen er det vel ikke på de (nytt). EU30is finner jeg til 24.900,- nå.
Og jeg føler vel på liten lyst til å gå i kineserfella en gang til.

Kipor har vel heller ikke turtallsreduksjon ved lav belastning??

Turtallsreguleringen på Honda kan uansett ikke brukes om du bruker mye verktøy. Jeg kan hverken starte kapp-/gjærsaga eller vinkelsliperen på vår EU65iS om turtallsreguleringen står på, da stopper aggregatet. Siden vi også belaster det 100% ved lading har jeg den permanent avslått. Men om du belaster aggregatet bare f.eks 50% under batterilading i mange timer har den nok noe for seg.

Eggedal

Sitat fra: jkirkebo på oktober 04, 2018, 08:44:31
Sitat fra: Eggedal på oktober 04, 2018, 07:44:21
Sitat fra: Ygnastølen på oktober 04, 2018, 07:18:55
Hei

Som jeg forstår er Kipor en kopi av Honda som kan være et alternativ, halve prisen:-)

Nja... Halve prisen er det vel ikke på de (nytt). EU30is finner jeg til 24.900,- nå.
Og jeg føler vel på liten lyst til å gå i kineserfella en gang til.

Kipor har vel heller ikke turtallsreduksjon ved lav belastning??

Turtallsreguleringen på Honda kan uansett ikke brukes om du bruker mye verktøy. Jeg kan hverken starte kapp-/gjærsaga eller vinkelsliperen på vår EU65iS om turtallsreguleringen står på, da stopper aggregatet. Siden vi også belaster det 100% ved lading har jeg den permanent avslått. Men om du belaster aggregatet bare f.eks 50% under batterilading i mange timer har den nok noe for seg.


Neida, dette er jeg klar over. :-)
Ser på en EU65 også, men den er eldre og nok litt overkill.

Eggedal

Kom på at jeg får et kabelstrekk (20m) fra aggregatrom til anneks hvor jeg skal ha en 10A kombimaskin (høvel/fres). Selv om den har mykstart, så er jeg kanskje allerede i grenseland. Kan få tak i et EU65is til 22.000,-, som vel har et 32A uttak. Det kan kanskje være en løsning?

Ved samme belastning, vil et EU65 (389ccm) måtte forventes et høyere bensinforbruk enn et EU30 (196ccm)?

Eggedal

Da ble det handel i dag, ny EU30is.
Og siden vi skal kjøre strømmen over en Victron med 16A utgang, som henter resten av strømmen fra banken, så knuser vi nok i gang det meste av hytteverktøyet.
Og da jeg testa med en liten ovn (650/850/1500W) var det såvidt den hevet turtallet fra tomgang på ECO-modus. Den kan i grunnen stå og putre utenfor campingvogna hele natta  ;D

Handlet hos Eiker Hagemaskin Service til god pris. De klargjorde og testet aggregatet etter sjekkliste. Her skulle bare alt være i orden før utlevering. Kudos til dem! (På veien til Eggedal også...)

Røilern

Det er en stund siden jeg har deltatt i en inverteraggregat debatt her på byggehytte, men husker jeg ikke feil finnes det noen innlegg fra undertegnde på dette tema.

Mitt standpunkt er ganske enkelt

"I et anlegg med en inverter som er stor nok til å drifte 230V utstyr av en hvis størrelse er det helt unødvendig å kjøpe et inverteraggregat. Det er mye bedre å bruke pengene til større batteribank"
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Eggedal

Sitat fra: Røilern på oktober 04, 2018, 19:49:57
Det er en stund siden jeg har deltatt i en inverteraggregat debatt her på byggehytte, men husker jeg ikke feil finnes det noen innlegg fra undertegnde på dette tema.

Mitt standpunkt er ganske enkelt

"I et anlegg med en inverter som er stor nok til å drifte 230V utstyr av en hvis størrelse er det helt unødvendig å kjøpe et inverteraggregat. Det er mye bedre å bruke pengene til større batteribank"


Det er jeg enig i. For min del, jeg fant ingen alternativer med samme lave lydtrykk som EU30is.

SeSe

Sitat fra: Røilern på oktober 04, 2018, 19:49:57
Det er en stund siden jeg har deltatt i en inverteraggregat debatt her på byggehytte, men husker jeg ikke feil finnes det noen innlegg fra undertegnde på dette tema.

Mitt standpunkt er ganske enkelt

"I et anlegg med en inverter som er stor nok til å drifte 230V utstyr av en hvis størrelse er det helt unødvendig å kjøpe et inverteraggregat. Det er mye bedre å bruke pengene til større batteribank"

Jeg er ikke så sikker, siden Victron sender aggregat-AC rett videre i hytteanlegget når aggregatet går. Greit med bra sinus da.

torn

Det er min erfaring også. Lånte først et filleaggregat og lampene i hytta ga tivolistemning! Etter at jeg skaffet Honda EU70 er tivolistemningen borte og aggregatet fosyner multiplus 24V 120A, samt annet forbruk samtidig!

Eggedal

Vurderte en brukt EU65is, men etter de siste dagers erfaring fant vi at garanti er en fin ting. Og siden vårt forbruk ikke blir i luksusklassen, men med litt overkill solcellepanel og bank, så har je trua på vårt nye EU30is. Er litt spent på om det drar i gang snekkerkompressoren min. Skal ut i garasjen og teste nå.

Eggedal

OKKKEYYY!!!    ;D ;D ;D

EU30 dro i gang en iskald 3 hk oljesmurt snekkerkompressor uten å mukke!
Det må jeg si er bra. Her er det ikke noe mykstart, og olja var iskald med 0C ute. Imponert!!

etsvends

Sitat fra: Eggedal på oktober 05, 2018, 18:34:42
OKKKEYYY!!!    ;D ;D ;D

EU30 dro i gang en iskald 3 hk oljesmurt snekkerkompressor uten å mukke!
Det må jeg si er bra. Her er det ikke noe mykstart, og olja var iskald med 0C ute. Imponert!!


Jeg tror jeg ville vært litt forsiktig med å fortsette å utsette aggregatet for slike tester. Hørt om mange som kvelder aggregater tidlig med store vedkløyver ol. Også Honda.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Røilern

Sitat fra: torn på oktober 05, 2018, 18:05:49
Det er min erfaring også. Lånte først et filleaggregat og lampene i hytta ga tivolistemning! Etter at jeg skaffet Honda EU70 er tivolistemningen borte og aggregatet fosyner multiplus 24V 120A, samt annet forbruk samtidig!

Det er en ganske kostbar løsning.

Et riktig dimensjoner (les . ikke for lite) profft vanlig aggregat fra en anerkjent produsent gjør 90% av den samme jobben for en brøkdel av prisen.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Eggedal

Sitat fra: Røilern på oktober 06, 2018, 06:29:06


Det er en ganske kostbar løsning.

Et riktig dimensjoner (les . ikke for lite) profft vanlig aggregat fra en anerkjent produsent gjør 90% av den samme jobben for en brøkdel av prisen.


Støy.... Alfa og omega for mange. Å støpe en betongbunker for å dempe støyen fra et «byggeaggregat» koster mere.

Røilern

Helt enig at støy er viktig.

Mitt poeng er kun at å kjøpe et inverteraggregat for at dette skal stå å levere "noen få hundre watt" relativt stille i mange timer er unødvendig - den jobben gjør en skikkelig inverter med ditto batteripakke bedre - og i tillegg helt stille.

Når man først har behov for å kjøre aggregatet så er vel målet at det skal levere maks effekt i så kort periode som mulig. Da blir gevinsten ved et inverteraggregat mindre fordi hestekreftene som skal til for å produsere strømmen er de samme, og hestekrefter produsert på bensin lager eksos og eksos bråker. Slik er det dessverre.

Er litt overdimensjoner inverteraggregat derimot vil ha en stor betydning for støyen, fordi det vil gå med redusert pådrag.

Selv har jeg løst dette ved å bygge et enkelt godt lydisolert "hundehus" og kjøre aggregatet minimalt og som regel kun sent på kvelden når "alle" har gått inn. I tillegg lader jeg aldri batteriene til mer enn 80% med aggregat fordi det går tregt

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod