Dimensjonering av Victron Blue Solar regulator til solcellepanel

Startet av Terjefa, oktober 08, 2018, 10:38:40

Terjefa

Jeg har lett på forumet men får ikke svar på (eller forståelse for  ;)) nøyaktig det jeg lurer på:

Vi har litt utfordrende solforhold på hytta, så istedetfor å monetere 2-3 solcellepaneler på èn vegg så vurderer jeg å montere 2-3 paneler i ulike retninger. Derfor vil jeg også behøve 2-3 regulatorer (såvidt jeg forstår så er det å foretrekke), og da blir pris en viktig faktor.

Jeg tenker solcellepaneler fra Sparelys på 270w (eventuelt 255w). I spesifikasjonene på 270w panelet står det at regulator må tåle en spenning på minimum 50v.

Betyr det at jeg klarer meg med en Victron Blue Solar MPPT 75/15 pr 270w panel?
I spesifikasjonene for Victron 75/15 står det Maximum PV power ved 12v = 200W. Hva betyr dette? Betyr det likevel at et 270w panel er for stor for regulatoren? Eller er Maximum PV power det regulator sender ut av regulator/out-rate'n?

Hva er forskjellen på en 75/10 og 75/15? Er det evnen til å omdanne input fra panel til høyere out-put ladespenning?

Sikkert mye feil begrepsbruk her, men er takknemlig for alle innspill til hvordan forstå hva jeg skal velge av lade-regulator.

Mvh
Terje


Terjefa

Takk for tips👍

Men vil gjerne ha svar på hodebryet mitt også 😉

jkirkebo

Sitat fra: Terjefa på oktober 08, 2018, 10:38:40
Jeg har lett på forumet men får ikke svar på (eller forståelse for  ;)) nøyaktig det jeg lurer på:

Vi har litt utfordrende solforhold på hytta, så istedetfor å monetere 2-3 solcellepaneler på èn vegg så vurderer jeg å montere 2-3 paneler i ulike retninger. Derfor vil jeg også behøve 2-3 regulatorer (såvidt jeg forstår så er det å foretrekke), og da blir pris en viktig faktor.

Jeg tenker solcellepaneler fra Sparelys på 270w (eventuelt 255w). I spesifikasjonene på 270w panelet står det at regulator må tåle en spenning på minimum 50v.

Betyr det at jeg klarer meg med en Victron Blue Solar MPPT 75/15 pr 270w panel?
I spesifikasjonene for Victron 75/15 står det Maximum PV power ved 12v = 200W. Hva betyr dette? Betyr det likevel at et 270w panel er for stor for regulatoren? Eller er Maximum PV power det regulator sender ut av regulator/out-rate'n?

Hva er forskjellen på en 75/10 og 75/15? Er det evnen til å omdanne input fra panel til høyere out-put ladespenning?

Sikkert mye feil begrepsbruk her, men er takknemlig for alle innspill til hvordan forstå hva jeg skal velge av lade-regulator.

Mvh
Terje

En 75/15 kan levere 15A ut. Ved en ladespenning på f.eks 13,4V blir det 15*13,4=201W. Du vil altså ikke få ut mer enn 201W selv om sola står rett på og panelet kunne levert en del mer. For å utnytte et 270W panel fullt ut må du ha en 20A regulator.

75/10 kan bare levere 10A ut, så den takler enda mindre panelstørrelse.

75 står for 75V maks, men dette er spenning ved åpen krets. Samme som VoC (voltage open circuit). Et standard 270W panel har typisk VoC på drøye 40V men kan stige opp mot 50V om det er skikkelig kaldt. Så du kan kun ha ett slikt i serie på denne kontrolleren, 2 gir for høy spenning.

Røilern

Sitat fra: Terjefa på oktober 08, 2018, 10:38:40

Hva er forskjellen på en 75/10 og 75/15? Er det evnen til å omdanne input fra panel til høyere out-put ladespenning?


For Victrons MPPT så betyr:

-Det første tallet hva maksimalspenningen regulatoren tåler at  panlene leverer - dette tallet har altså ikke noe med effekt (Watt) å gjøre

- Det andre tallet forteller hvor mange amper regulatoren kan levere til batteriene, Det er dette tallet som forteller hvilken effekt  regulatoren kan håndtere

En 75/15 kan altså levere 15A uavhengig av spenningen fra panelene, og uavhengig av batterispenningen. Dette betyr at ved "nesten utladede 12V batterier så kan den levere 12x15 = 180W effekt, når spenningen stiger så stiger også regulatorens kapasitet, ved 14V er den 14x15 = 210W

Hvis du bruker regulatoren på en 24V batteripakke så dobles regulatorens kapasitet, den dobles igjen på en 48V batteripakke.

Det fine med slike MPPT regulatorer er at så lenge du holder deg under maks spenning på panelsiden så er det ingen begrensning på paneleffekt.

Det betyr at du kan ha 3 stk 210 paneler på en 75/15, et i hver himmelretning. Da får du utnyttet hele dagen via en regulator.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Terjefa

Veldig bra Røilern.

Men hvordan kan jeg ha 3x210w på en 75 regulator når det står at 270w panelet krever minst 50 regulator? Alternativt; hvorfor står det at 270w panelet behøver 50v regulator?

Hvordan regner du ut at det går 3x210w paneler på 75?

Jeg trodde det var viktig med en laderegulator pr panel dersom det er ulike solforhold på de forskjellige panelene. Mener å ha lest det her inne. Medfører det ikke riktighet?

etsvends

Sitat fra: Terjefa på oktober 08, 2018, 21:07:58
Veldig bra Røilern.

Men hvordan kan jeg ha 3x210w på en 75 regulator når det står at 270w panelet krever minst 50 regulator? Alternativt; hvorfor står det at 270w panelet behøver 50v regulator?

Hvordan regner du ut at det går 3x210w paneler på 75?

Jeg trodde det var viktig med en laderegulator pr panel dersom det er ulike solforhold på de forskjellige panelene. Mener å ha lest det her inne. Medfører det ikke riktighet?

Så lenge du kobler i parallell vil ikke spenningen stige så det vil kunne holde med regulator som tåler 75v. Hvis du plasser paneler i forskjellige retninger eller risikerer forskjellige lysforhold må du koble i parallell. Det er litt omdiskutert om man trenger sperrediode.
Det er kanskje ikke optimalt med paneler i flere retninger på samme regulator, men 3 regulatorer har større egenforbruk og koster mer. Så lenge panelene er like tror jeg det vil gå fint etter hva jeg har forstått.
Jeg ville valgt en større regulator som kan utnytte landstrøm fra minst ett panel. Altså minimum 20A hvis du har 12 v
Det
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

hel1017


Hvis du bruker regulatoren på en 24V batteripakke så dobles regulatorens kapasitet, den dobles igjen på en 48V batteripakke.

[/quote]

Hei,

Jeg har planer om å kjøpe regulator som jeg skal bruke mot en 24v batteripakke.

Hvis det er slik at kapasiteten på regulatoren dobles ved 24v oppsett gjelder dette også for maks spenning som regulatoren tåler eller kun for ladestrømmen?

Har sett på Victron MPPT 150/70 som jeg ønsker å benytte på 1085w med paneler.
Har 3x255w vendt mot sør/øst og 2x160w rett sør.

Ønsker å seriekoble 255w panelene og føre de på egen «kurs» inn til regulatoren og det samme med 2x160w panelene.
Regulatoren har 2 stk innganger for MC4 plugger.

Men da vil jeg overskride spenningen som regulatoren tåler. Eller? ???

OS

Sitat fra: hel1017 på desember 05, 2018, 17:50:25

Hei,

Jeg har planer om å kjøpe regulator som jeg skal bruke mot en 24v batteripakke.

Hvis det er slik at kapasiteten på regulatoren dobles ved 24v oppsett gjelder dette også for maks spenning som regulatoren tåler eller kun for ladestrømmen?

Har sett på Victron MPPT 150/70 som jeg ønsker å benytte på 1085w med paneler.
Har 3x255w vendt mot sør/øst og 2x160w rett sør.

Ønsker å seriekoble 255w panelene og føre de på egen «kurs» inn til regulatoren og det samme med 2x160w panelene.
Regulatoren har 2 stk innganger for MC4 plugger.

Men da vil jeg overskride spenningen som regulatoren tåler. Eller? ???


Det er hvor stor effekt panelene kan ha som dobles når du dobler batterispenningen. Maks spenning inn (150V) og maks strøm ut (70A) av regulatoren er fast. 70A ved 12V er 840W mens 70A ved 24V er 1680W.

For å kunne si noe om du overgår 150V må du sjekke maks spenning på panelene. Du bør ha litt å gå på da spenningen kan bli enda høyere enn oppgitt i kaldt klima.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

hel1017


Terjefa

Jeg har fortsatt litt for dårlig forståelse for effekt så må spørre;
Siden effekten i V ikke øker ved parallellkobling så vil kanskje heller ikke watt øke?

Jeg endte opp med en 20a regulator og et 255w panel.
Regulatoren gir aldri mer enn 12-13a lading pga reduserte lysforhold så jeg tenkte å parallellkoble inn et 255w panel til for å få inn 2x255w til regulator.

Men det vil kanskje ikke hjelpe med mindre jeg seriekobler?

StefanPal

Med parallell kobling dobles W, volt lik og ampere dobles. 500W=25V x 20A
Med seriekobling dobles W, volt dobles og ampere er lik. 500W=50V x 10A

Fordelen med å seriekoble er at du starter å lade tidligere. (Regulatoren trenger V litt over batterispenning for å starteladning). Så om regulatoren tåler antall V så hadde jeg seriekoblet. Får og mindre forluster i kabler med høyere V.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

OS

Om du har f.eks 10 paneler på 250W blir maks effekt 2500W samme hvordan du kobler de. Serie eller parallell eller en kombinasjon. Gitt at regulatoren er dimensjonert for det.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod