Hva tåler best temperatursvingninger. Laminat eller parkett?

Startet av Kjetilbr, oktober 08, 2018, 19:13:39

Kjetilbr

Vi tenker å legge enten laminat eller parkett over det gamle, slitte furugulvet på fjellhytta. Det vil jo være mye temperatursvigninger der mellom hver gang vi er oppe. Noen som har erfaring med hva som tåler dette best?

Ygnastølen

Hei

Min første tanke er at laminat tåler mest temp svingninger. Men det er et gruelig kald golv da, og det tåler ikke fuktighet...snø inn på golv om det evt kan forekomme.
Det finnes en annen laminatgolv, type "vinyl", det er dødt, tåler fuktighet og er faktisk ikke så kaldt.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

etsvends

Sitat fra: Ygnastølen på oktober 09, 2018, 04:38:46
Hei

Min første tanke er at laminat tåler mest temp svingninger. Men det er et gruelig kald golv da, og det tåler ikke fuktighet...snø inn på golv om det evt kan forekomme.
Det finnes en annen laminatgolv, type "vinyl", det er dødt, tåler fuktighet og er faktisk ikke så kaldt.

Min erfaring fra hjemme er at laminatgulv tåler mye mer fukt en parkett
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Ygnastølen

Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Sæters

Vi har 30 år gammelt grangulv på hytta. Fra starten av ble det lutet og sepevasket, men det ble aldri fint, tok lett fettflekker og ble veldig fort brunsvidd om det kom glør fra peisen. For noen år tilbake malte vi kjøkkengulvet, det ble en helt annen verden, lettstelt og skikkelig hyttefølelse. For 2 år siden malte vi stuegulvet, har aldri angret på det. Glør fra peisen bare dør ut uten å avsette brunsvidde merker (kommer litt an på størrelsen da)

Må legge til at vi er såpass gamle at vi har opplevd å gå fra gamle dagers malte gulv til da det ble moderne å slipe bort malingen for å oppleve lyse tregulv. Vanlig lakkerte gulv har jeg ikke sansen for , mulig det finnes olje eller voks som gir en penere glød, men maling er utrolig enkelt og lettstelt. Lite forarbeide, kun litt spikking der det sto opp fliser, vask med salmiakkvann og mal ivei. Varmt å gå på, tåler det meste av våte sko m.m.. Anbefales.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod