Vedovn med vannkappe

Startet av Gussi, oktober 20, 2018, 22:23:31

Gussi

Hei dere. Sanker info rundt temaet vedovner med vannkappe, og helst også med bakerovn / steketopp.

Men kom gjerne med anbefalinger eller erfaringer innen temaet.

Har hittil funnet denne : http://selmac.se/produkt/aqua-h2o/  - Noen som har erfaringer med disse fra Selmac?

Fant også en artikkel, der en ovn fra lohberger er brukt, men det er ikke nevnt noe modell se artikkel: https://www.tu.no/artikler/her-er-komfyren-som-forsyner-en-hel-enebolig-med-varme/222567

også, hva tenker dere rundt til-luft. Altså tilføre kaldluft utenfra, for å unngå "fyre" med allerede oppvarmet luft fra rommet.
Det høres jo lurt ut i prinsippet, men fungerer det like godt i praksis? og er det noe man bør tenke på rundt dette?

etsvends

Ikke erfaring med noen slik ovn, annet en at det står på ønskelisten(drømmelisten).
Det med tilluft til ovn utenfra vil jeg tro det er mest aktuelt på nye bygg som er veldig tette og kanskje har balansert ventilasjon. På en hytte som kanskje står kald og krever ventilering av rå luft vil det vel være positivt med en ovn som motor for ventilasjon. Men igjen det fører til kald trekk ved ventiler og utettheter.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Gussi

etsvends: Takk for svar og godt poeng ang behov for ventilering. Dette er selv mitt eget drømmeprosjekt. Har ikke bestemt oss helt på isolasjon, metode, materiell og tykkelse, det blir en annen tråd. Men kan si det skal være godt gjennomtenkt :)

Tottoa

Det er noen utfordringer forbundet med fordeling av varme fra det oppvarmede vannet, som krever en del rørleggingsarbeide, og du må fort legge i en del penger for å få det til. Tilluft utenfra er sikkert greit, men det er ofte mye arbeid i eksisterende bygg. I nybygg er det lettere å gjøre forarbeide for tilluft og varmefordeling.

Satte selv opp ovn med vannkappe da vi totalrenoverte boligen vår. Da var det greit å føre tilluften inn bak ovnen. Vannbåren gulv med rør ble lagt ut til varmefordeling. I tillegg monterte jeg en røykkjøler på toppen av ovnen for ytterligere å samle varme. Til ovnen er det et varmelager på ca 35 kWh.

Vurderte lignende tiltak på hytta, men tror det blir for omfattende å gjennomføre ettersom det krever ganske drastiske tiltak med mye rørinstallasjon på en litt begrenset plass.

Ovnen vi valgte tror jeg heter Thermostufa, den var levert av Bye, gjennom Felleskjøpet og produsert i Italia. Se bilde av ovn med røykkjøleren. Den leverer 9-10 kWh til vann og 4-5 kWh til luft. Det er ikke problem at kjellerstua blir for varm. Med røykkjøler er lageret 90+ grader på 3-4 timer, det varer ett døgn om det er kaldt ut.

Røykkjøleren er jeg veldig fornøyd med! Den sveiset jeg sammen av et innerrør på 150 mm og ytterdør på 200 mm. Den forbedret ytelsen til vann på 5-6 kWh. Laget prototypen på 50 cm og er nå nesten ferdig med en ny på nesten 80 cm. Nederst bilde viser ferdig med sveising av røykkjøler.

Gussi

Tottoa: Kjempe mye god info her. Og mektig imponert over Røykkjøleren din. Kredd!

Dette prosjektet blir jo totalrenovering av en hytte, Det det blir teknisk rom i sokkel, med rør i gulv i sokkel og første etg, der selve ovnen blir stående. Så det blir ikke noe problem med å legge opp til til-luft til ovn og rør i gulv.
Men det etsvends, skiver om lufting av råluft må jeg tenke på. Dette er jo en hytte med begrenset elkraft, da den ikke er blir tilknyttet noe linjenett, men kun sol-energi. Dog den skal også ha solfangere/bassengvarmere på vegg som er tilknyttet rørsystemet, og tanken er jo at dette skal holde den rålufta ute, og holde en grunntemperatur inne i hytta når den ikke er i bruk. 

Usikker på varmebehovet til ovnen, og størrelsen til akkumulatoren-tanken. Grunnflate på de to etg. er på ca 25kvm. og det blir nok godt isolert. Sokkel skal nok ha en lavere temp, da dette ikke blir oppholdsrom men være utstyrt med en radiator som tar over når romtemperaturen i 1.etg oppnås og akkumulatortanken har oppnådd sin maxtemp. Dette er værtfall tanken for å kunne "dumpe" varmen ned i sokkel, når vi fortsatt ønsker å fyre i ovnen, uten å måtte åpne vindu el.

Lg

Tottoa: hvilken akkumulatortank bruker du ? Kunne du sagt litt om størrelse (oppvarmet areal) og varmtvannsbehov ? Ja, er røykkjøleren seriekoblet med vannkappen (forvarming) ?

Tottoa

Hei, for å ta det siste først; røykkjøleren er koblet i serie med ovnen. Vannet går inn i bunnen av ovnen, sirkulerer gjennom denne og ut på toppen. Derfra går vannet inn i røykkjøleren for ytterligere oppvarming. Varmereguleringen kontrolleres av en Laddomat 21. Sirkulasjonspumpen i Laddomaten starter når vannet i røykkjøleren har over 55 grader og kaldt vann sirkuleres inn når temperaturen ut fra røykkjøleren er over 76 grader. Dette tar termostaten i Laddomaten seg av.

Arealet som oppvarmes er kjeller og 1.etg i huset vårt, totalt ca 140 m2. Oppholdsrom og soverom i 2.etg er ikke oppvarmet, men systemet gir varme nokk til hele huset.

Akkumulatortanken jeg bruker har jeg laget selv. Til den fikk jeg tak i to gamle varmtvannstanker, en på 300 l og en på 200 l. Jeg kappet toppen av 300 l tanken og bunnen av 200 l tanken, og sveiset de sammen.  Samtidig satte jeg inn noen rørspiraler og noen ekstra tilkoblinger, for framtidige prosjekter med evt solfanger og forvarming av tappevann. Totalt er tanken ca 450 l, det gir lagring til ca 35 kw. Jeg skulle gjerne hatt større tank, og et mulig utbyggingsprosjekt er å lage en ekstra slavetank.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod