Isolering av gulv i nybygg

Startet av Eggedal, november 22, 2018, 07:59:40

Eggedal

Er godt i gang med plate på søyler. Hytta står på bart fjell/berg.
Jeg har lagt 6'' bjelkelag og har nå tenkt å krysslegge med 2'' oppå, til sammen 20 cm Glava 34.
Under har jeg lagt 18mm stubbloftplater, skjøtefritt, limt og stiftet godt....

Hva er egentlig tilstrekkelig isolasjon i gulv? Alle tabeller jeg finner er basert på 8'' bjelkelag uten krysslagt isolasjon oppå. Jeg ser noe bedre U-verdi med 36mm bjelker enn 48mm. Jeg mener og tror på at krysslagt gir mindre kuldebroer i gulvet. Og at 18mm asfaltplater er bedre enn 12mm... Men dette finner jeg ingen tabeller på U-verdi for.

Krav etter TEK17 er 0,180.

Jeg KAN krysslegge med 4'' også, men er det egentlig noen vits? Hytta kommer aldri til å få innlagt strøm/vann.

Ygnastølen

Hei

Dette har jeg ikke stort peiling på, men har hørt fra to forskjellige hold at 18mm asfalt plate tilsvarer ca. 50mm isolasjon.
Men som sagt, vet ikke.

Har selv gammel hytte hvor jeg brukte 6" og 150mm isolasjon, og 18mm asfalt plater mot kald kjeller. Limt spon på toppen, med 20mm furugolv til slutt.
Det ble fantastisk, -20 ute, lunt og godt golv:-)
Men hvilken TEC det tilsvarer aner jeg ikke:-)

Fant denne oversikten med U-verdier; http://media.byggtjeneste.no/media/dokument/95667
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Eggedal

 Nei, noe TEK-XX tilfredsstiller nok ikke 15cm isolasjon!  ;D

12mm asfaltplate godtgjør 50mm Glava, sies det. Jeg har altså brukt 18mm, mest fordi det er stivere og sterkere enn den «vanlige» 12mm som lagerføres rundt om. Jeg har spesialbestilt 18mm i lengde ca 2400mm, så slipper jeg skjøter.

Rent matematisk er det da fristende å skrive at 18mm godtgjør 75mm Glava, er det ikke??

Ygnastølen

Hei

Som sagt tidligere, det vet jeg ikke:-)
Men jeg er ikke i det minste tvil om at du får et tett, lunt og varmt gulv.
Spesielt med 2" på tvers på toppen med isolasjon, burde ikke bli noe særlig kulde broer da:-):-)
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Eggedal

He he!!
Nå er uansett beslutningen tatt  ;D
Jeg kikket også litt i tabellen til Glava. Der var det kun angitt til 8'' bjelkelag, dvs ikke krysslagt og ikke medregnet asfaltplater. Det var «innafor» med 20cm Glava34 med 36x198, og da er det i hvertfall ikke noe dårligere med krysslegging OG 18mm asfaltplater.

Ygnastølen

Ser veldig bra ut, må jo bli helt innenfor på alle måter:-)
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

elektrikern

Går du inn på sidene til Hunton og ser under dokumentasjon og ytelseserklæringer så ser du at Hunton stubbloftsplate har en varmeledningsevne på 0,049- 0,050. Sammenligner du dette med Glava Proff 35 så har den en varmeledningsevne på 0,035. 18mm stubbloftsplate tilsvarer da kanskje 10-12mm Glava, ganske langt fra 75mm.
Grunnen til at folk har så stor tro på ulike porøse vindsperrer er antagelig at fra gammelt av så var vindsperre bortimot fremmedord og effekten av porøs vindsperre var stor pga at den stoppet luftgjennomgang, ikke pga selve isolasjonsevnen.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

jkirkebo

Jeg gikk for 48x198 i gulvene på hytta (har byttet alle gulvdragere). Fingerskjøtte 6,5m lengder på det lengste. Synes dette er best pga. at det gir stivest mulig gulv (det er rimelig stivt nå da lengste spenn er 178cm ;)). Virker godt og varmt ihvertfall med 200mm Glava og 18mm asfaltplater i bunn (jeg brukte også 2400mm plater som faktisk lagerføres av Byggmakker på Gjøvik).

perg

Sitat fra: Eggedal på november 22, 2018, 07:59:40
Er godt i gang med plate på søyler. Hytta står på bart fjell/berg.
Jeg har lagt 6'' bjelkelag og har nå tenkt å krysslegge med 2'' oppå, til sammen 20 cm Glava 34.
Under har jeg lagt 18mm stubbloftplater, skjøtefritt, limt og stiftet godt....

Hva er egentlig tilstrekkelig isolasjon i gulv? Alle tabeller jeg finner er basert på 8'' bjelkelag uten krysslagt isolasjon oppå. Jeg ser noe bedre U-verdi med 36mm bjelker enn 48mm. Jeg mener og tror på at krysslagt gir mindre kuldebroer i gulvet. Og at 18mm asfaltplater er bedre enn 12mm... Men dette finner jeg ingen tabeller på U-verdi for.


Krav etter TEK17 er 0,180.

Jeg KAN krysslegge med 4'' også, men er det egentlig noen vits? Hytta kommer aldri til å få innlagt strøm/vann.

Ser da bra ut dette her. 
Lurer litt på en lignende operasjon på hytta vår.
Har du lagt de asfaltplatene nedenfra ? Så vanvittig trangt ut og er det ståldrager du har midt på her og hvilken dimensjon er den ?
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Eggedal

Dragere (4 stk på 7200mm bredde) er 2x8'', hver liggende på 5 søyler over 11600mm lengde.

Bjelker er 2x6'' på 2360mm. Stubbloftplank (28x120mm imp) er skrudd på undersiden, så asfaltplatene er sluppet ned mellom bjelkene. Merk at de er fuget godt og tett, og det er brukt en list oppå platene der jeg har stiftet med 40mm kramper hver 5 cm.

Noter også at det ikke er noen grunn til å bruke 12mm plater når 18mm koster det samme. Lange plater er fint, for skjøter i asfaltplater er et svakt punkt.

Minste isolasjonstykkelse i gulv er 200mm. De aller fleste legger 48x198 bjelker og to lag 100mm Glava med overlapp. Det er raskere å legge enn kryssisolering.

perg

Ja det høres jo fornuftig ut med stubbloftplanken for den kan du jo skru fast før du legger bjelkene på plass.
Hva bruker du for å fuge asfaltplatene med ?
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Eggedal

Sitat fra: perg på november 27, 2018, 13:22:45
Ja det høres jo fornuftig ut med stubbloftplanken for den kan du jo skru fast før du legger bjelkene på plass.
Hva bruker du for å fuge asfaltplatene med ?

Da det var mildvær brukte jeg Biltema akrylfugemasse. Men da det frøs på brukte jeg av sponplatelimet som ikke er frostfølsomt. Tror det siste uansett fungerer best.

Slyboy

Ville vært litt obs på å bruke kun asfaltplater så nært bakken. Her burde det vært lagt bord utenpå. Har en kjenning som gjorde det likens og måtte rive hytta etter at den var invadert av mus, røyskatt og mink etter ti år.
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

Eggedal

Sitat fra: Slyboy på desember 26, 2018, 14:55:51
Ville vært litt obs på å bruke kun asfaltplater så nært bakken. Her burde det vært lagt bord utenpå. Har en kjenning som gjorde det likens og måtte rive hytta etter at den var invadert av mus, røyskatt og mink etter ti år.


Jeg er ganske sikker på at han da brukte 12mm plater, som er det vanligste. I tillegg korte plater (1200mm), som gir en (uønsket) skjøt mellom platene.
Her har jeg benyttet 18mm i hele lengder. Og de er altså limt fast, i tillegg til stiftet tett med klemlist. Det blir noe helt annet i holdbarhet. «Bakken» er et relativt begrep. Her er det tørt grunnfjell med kun et lite område med 30-40 cm klaring. Mesteparten med betydelig mer. Det er altså grei oversikt under hele gulvet, hvis noe mot formodning skulle skje, med dertil behov for sikring.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod