Erfaring fra å bygge om Litiumbatterier fra bil?

Startet av StefanPal, november 23, 2018, 07:14:11

StefanPal

Hei.
Er det noen som har erfaring fra å bygge om Litium batterier fra bil til bruk på hytten og som kan dele den kunnskapen?

Ønsker bl.a. svar på:
- Kan man gjøre dette selv om man får tak i et batteri?
- Trenger man noen deler eller utstyr for å bygge om?
- Kan man lage batteribanken på 24V (for å slippe bytte alt eksisterende utstyr) eller må man opp i 48V?
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

jkirkebo

Sitat fra: StefanPal på november 23, 2018, 07:14:11
Hei.
Er det noen som har erfaring fra å bygge om Litium batterier fra bil til bruk på hytten og som kan dele den kunnskapen?

Ønsker bl.a. svar på:
- Kan man gjøre dette selv om man får tak i et batteri?
- Trenger man noen deler eller utstyr for å bygge om?
- Kan man lage batteribanken på 24V (for å slippe bytte alt eksisterende utstyr) eller må man opp i 48V?

Jeg har gjort det, har batteri på hytta laget av 112 Leaf-moduler (fra 2,33 batterier).

Du kan gjøre dette selv, men du må sette deg grundig inn i sakene. Du trenger en BMS som sikkerhet, og nødvendige releer for at BMS skal kunne koble ut forbruk eller lading om enkeltceller får for høy eller for lav spenning. For Leaf-moduler trenger du gjengestenger for å lage pakker av de, samt fortrinnsvis kobberskinner for å koble de sammen. Det gjelder endel andre typer også, kobberskinner gir normalt mye mindre jobb enn å bruke en haug med kabler med kabelsko (siden mange moduler/celler må kobles i parallell).

Jeg vil anbefale 48V, men har du 24V inverter kan du gå for det. Da kan du ikke bruke Leaf-moduler siden du må ha 7 celler i serie og Leaf-modulene allerede har 2 celler i serie. Leaf-pakker er lettest å få tak i og de som er greiest å jobbe med så 48V har en del fordeler.  Bl.a kan man bruke tynnere kabler/skinner og solcelleregulatoren kan levere dobbelt så mye effekt.

12V utstyr kan drives via en rimelig DC-DC, en 48V-12V Victron på 20-30A koster en drøy tusenlapp.

Jeg har forøvrig en 48V 3kW sinus-inverter til salgs om noen trenger.

NB: Sikkerhet er VIKTIG. Man vil IKKE kortslutte en fulladet lithium-celle, langt mindre en pakke med mange i parallell. Da blir det fyrverkeri så det holder. Pakka mi kan levere over 200kW, det er ganske mye strøm...

ThomasR

Bare en liten detalj:

Litt avhengig av invertertype så KAN man bruke 8 celler i parallell i en 24V konfigurasjon (og dermed bruke Leaf-celler).

Jeg monterte det hos en kamerat. 8 x 4,1V = 32,8V
En 24V Multiplus inverter fra Victron kan justeres til maksimalt 32,0V. Så en evt topplading (i den grad det er behov for det) må i såfall gjøres med solcellene (MPPT-regulatoren)

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

dybis

Dette er et høyrisikoprosjekt. Siden du spør her, vil jeg anbefale deg ikke å gjøre det.

Hvorfor? Først, du kan dø av spenningen i batteriet fra bilen når du demonterer det. Deretter kan det gå i lufta når du setter du opp igjen. Hvis det skulle gå bra, kan hele familien dø når hytta brenner opp. Du kan ikke regne med at forsikringsselskapet dekker skader. Og p.g.a. dette er det ikke lov, hvilket gir mening.

Men, det er fullt mulig å lage en 24v batteri vha Leaf. Hvis man bruker 6s, klarer man å utnytte alle modulene i en Leaf pakke (det går opp). Man får da en spenning som er lavere enn 24v når batteriet har lav lading. Jeg fant en inverter som koblet ut når batteriet er på ca 20-30% (har ikke testet det). Hvilket er perfekt. Invertere er oftest laget for blybatterier, og de har lav spenning når de er under last og lav ladning, hvilket gjør at 6s gir mer mening enn man først tenker. Jeg har kraftige kabler til inverter (7000w peak) da jeg ikke kan ha mye spenningsfall. Jeg har stjerne koblet batteriet for å få jevn fordeling.

Men klart 48v er enda bedre, men det går ikke opp med moduler. Og for meg ville jeg måtte bytte paneler og ladere.

Jeg koblet opp batteriet med ledninger og ikke "bars", da jeg ikke fant noen bars i farta. Det var ganske ille. Kobler man en ledning feil går det potensielt i lufta. Kommer man bare borti en feil plass, sveiser man i praksis. Er det dårlig isolasjon, f.eks. krympestrømper, skjer det ting. Jeg brukte rammeverket fra selve batteriene. Cellene skal ha et gitt trykk når de står lagret.

Batteriet mitt fungerer perfekt nå. Hvis hytta brenner opp bygger jeg en ny (kalkulert risiko), forsikring vil ikke dekke brann hvis jeg har gjort noe feil. Jeg har nødvendige røykvarslere osv. Jeg har utdanning og erfaring med elektronikk. For meg er dette kjempegøy og et artig prosjekt og gir livet mening.

Jeg er spent på hvor mange år batteriet lever.

jkirkebo

Vedlagt bilde av min batteripakke. 16 Leaf-moduler i parallell pr. stabel, og 7 slike i serie gir 53,2V nominelt.

Jeg fikk Castor Mekaniske i Oslo til å kappe av 25mm brede kobberskinner for meg av en 2mm tykk plate (gir 50mm2 tverrsnitt) og boret hull i disse på riktig sted. Alle modulene ble ladet opp til samme cellespenning før sammenkobling (VIKTIG om modulene kommer fra forskjellige pakker). Det er 4 gjengestenger i hver stabel for å holde de sammen, i bunn og topp bruker jeg de originale endeplatene som var i batteripakka (må kappes i to med vinkelsliper).

Pakka er nå bygget inn med både topplate og avtagbar front slik at den er beskyttet mot kortslutning. Kjedelig å miste en fastnøkkel ned på kobberskinnene, da blir det fyrverkeri...

Når man holder på med kobling av batterimodulene er det viktig å enten bruke hansker eller ta av evt. ringer. Det siste du vil er å kortslutte to skinner med gifteringen, da står du fort igjen med en avsvidd stump til finger.

Som sagt er også BMS viktig, og denne må kunne koble ut alt av både forbrukere og lading. Om det er ubalanse i pakken og en cellerekke får for høy spenning (eller laderen går amok) tar ting etterhvert fyr. Jeg har satt BMS til å koble ut om cellespening overstiger 4,15V. Tilsvarende kobler den ut forbruk om cellespenning går under 3,3V. Tapper man batteripakka ned under 2,5V er den nemlig stort sett ødelagt. 

MortenF

Jeg har nylig bygget en 48V-pakke med Leaf-moduler. Prøvde først å kjøpe kobberskinner hos Astrup, men de selger ikke til private lenger. Løsningen ble å lage skinnene av 22 mm kobberrør fra Clas Ohlson. Røret bankes flatt med hammer eller liten håndslegge. Fungerer utmerket. Utjevningsforbindelsene i midten ble koblet med 1.5 mm2 og kabelsko, kunne sikkert lagd en liten skinne her også.
Victron MultiPlus 48/5000/70-100
24 kWh batteri (7S+7P) fra Leaf med REC BMS
8 x 350 W Mono panel
Victron SmartSolar MPPT 250/60
Venus GX
Orion TR 48/12-20A

jkirkebo

Sitat fra: MortenF på november 24, 2018, 12:34:54
Jeg har nylig bygget en 48V-pakke med Leaf-moduler. Prøvde først å kjøpe kobberskinner hos Astrup, men de selger ikke til private lenger.

Det var Astrup som henviste meg til Castor Mekaniske i Oslo. Men jeg vil tro de fleste mekaniske verksted og større blikkenslagere har 2mm kobberplater liggende samt utstyr til å kappe disse i remser. Tykkere plater kan sikkert også brukes, men ikke tynnere. Da blir tverrsnittet for lite.

Ser du har 7 i parallell, antar du har 7 i serie også? Kjøpte du en løs modul et eller annet sted i tillegg? Det er det kjipe med 48V, at man enten får 6 moduler til overs eller 1 for lite. Heldigvis er det flere som selger løse moduler, så det er kurant å få tak i en ekstra.

frank2

Hei
Holder på å bygge opp 2 pakker fra en Peugeot Ion(trilling)
En på 48v til bruk på hytten (4P16S), og en til båten(elektrisk påhengsmotor)på 24v(3P8S)
Disse pakkene er lett å demontere og kommer i løse celler på 50Ah
Pakken inneholder 88 celler(LEV50)
I bilen er blokkene satt sammen med skinner som er lett å gjenbruke.
Har letet en del etter bms, har bestilt en billig fra Kina, er spent på kvaliteten.
Kan komme tilbake med flere detaljer underveis.
Vil som andre her ikke anbefale dette hvis du ikke har kunnskap og respekt for farene det innebærer.

MortenF

Sitat fra: jkirkebo på november 24, 2018, 14:57:34
Ser du har 7 i parallell, antar du har 7 i serie også? Kjøpte du en løs modul et eller annet sted i tillegg? Det er det kjipe med 48V, at man enten får 6 moduler til overs eller 1 for lite. Heldigvis er det flere som selger løse moduler, så det er kurant å få tak i en ekstra.

Ja, jeg har 7S 7P. Jeg fikk tak i en modul her http://www.ienergi.no/
Ikke billig akkurat, men ok siden jeg kun trengte 1 stk.
Victron MultiPlus 48/5000/70-100
24 kWh batteri (7S+7P) fra Leaf med REC BMS
8 x 350 W Mono panel
Victron SmartSolar MPPT 250/60
Venus GX
Orion TR 48/12-20A

Røilern

For meg er det åpenbart at Lithium batterier er på vei inn i norske hytter. Men det er litt nybråttsarbeid her.

1) Hver forsiktig det er ikke ufarlig (men det er heller ikke AGM batterier som feilkobles)
2) Du må ha en BMS som beskytter batteriene mot overlading

Selv bygger jeg nå en pakke som kommer til å bestå av Lithium Nano Fosfat som vistnok skal være mindre tempramentsfulle.

Pga moduloppbyggingen blir det imidlertid mange celler som må overvåkes +200.
Men det frister med mulighet til å lagre 50-60Kwh



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

Det er det ingen tvil om, jeg sysler også med planer om å bygge en batteri pakke av e-up batterier.
12×25AH=300AH pr modul. 7 stk i serie vil da gi 25.9V nominell spenning totalt 7.77 KWH. Maks spenning 28.7V. Alternativt dobble antall moduler til 14 stk.. da er vi på 15.54KWH.

Har regnet litt på det og har funnet ut at jeg sannsynligvis ikke trenger mere en 6-7 kwt effektivt.

Har ikke helt forstått hvordan en BMS skal kobles for å individuelt overvåke celler som sitter parallell koblet.

Her trengs det mer kunnskap..!
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

ThomasR

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på november 25, 2018, 17:39:29
Det er det ingen tvil om, jeg sysler også med planer om å bygge en batteri pakke av e-up batterier.
12×25AH=300AH pr modul. 7 stk i serie vil da gi 25.9V nominell spenning totalt 7.77 KWH. Maks spenning 28.7V. Alternativt dobble antall moduler til 14 stk.. da er vi på 15.54KWH.

Har regnet litt på det og har funnet ut at jeg sannsynligvis ikke trenger mere en 6-7 kwt effektivt.

Har ikke helt forstått hvordan en BMS skal kobles for å individuelt overvåke celler som sitter parallell koblet.

Her trengs det mer kunnskap..!

De som sitter parallellt koblet får du i utgangspunktet ikke overvåket individuelt.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Jgytterdal@gmail.com

Er det god nok løsning å overvåke de parallelt koblede samlet.
Kan ikke forstå annet at de alltid vil ha samme spenning uansett.?

Men jeg tenker det stiller krav til bms enheten at den har god nok kapasitet til å "draine" cellene ved for høy spenning.

Føler at jeg er på tynn is her!

Eller har jeg missforstått?

Har hørt at det finnes BmS enheter med Shunt, vil disse måle hver celle individuelt?, hvordan fungerer dette?
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

ThomasR

Ja, de parallellkoblede vil ha samme spenning. BMS må overvåke at det er lik spenning over hver av de seriekoblede stringene. Og det er her BMS sørger for at (på gitte kriterier) de cellene med høyest spenning tappes litt for å balansere.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

jkirkebo

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på november 25, 2018, 20:31:45
Er det god nok løsning å overvåke de parallelt koblede samlet.
Kan ikke forstå annet at de alltid vil ha samme spenning uansett.?

Men jeg tenker det stiller krav til bms enheten at den har god nok kapasitet til å "draine" cellene ved for høy spenning.

BMS trenger ikke så veldig god kapasitet til det. Den har gjerne noen uker på seg til å balansere batteripakken inntil du kommer på hytta neste gang. Balansering er ingen sikkerhetsfunksjon. Sikkerheten ivaretas ved at BMS stopper lading om en cellespenning går for høyt, ikke at den prøver å tappe den cellen det gjelder. Det er fåfengt på en batteripakke som kanskje lades med 5000W.

Du får ikke overvåket enkeltceller som er parallellkoblede, de vil alltid ha lik spenning. I f.eks et 48V oppsett er det 14 cellegrupper som overvåkes på spenning.

Shunten er der for at BMS skal vite SOC på batteripakken sånn at det kan vises på displayet. Dessuten gir det BMS mulighet til å beregne cellegruppenes indre motstand, så man kan se om noen av cellegruppene avviker der.  Dette gjør den ved å se på spenningsfallet over cellegruppen når det trekkes mye strøm.

jkirkebo

Sitat fra: ThomasR på november 25, 2018, 21:10:58
Ja, de parallellkoblede vil ha samme spenning. BMS må overvåke at det er lik spenning over hver av de seriekoblede stringene. Og det er her BMS sørger for at (på gitte kriterier) de cellene med høyest spenning tappes litt for å balansere.

Man har normalt ikke flere strenger. Har man 7S7P så er det 7 celler parallellkoblet i en "blokk" og så er de 7 blokkene seriekoblet. Man lager ikke 7 strenger av 7 seriekoblede celler og så parallellkobler de strengene. Det blir håpløst å overvåke og gir mye større sjanse for at enkeltceller får avvikende spenning.

ThomasR

Sitat fra: jkirkebo på november 25, 2018, 22:11:16
Sitat fra: ThomasR på november 25, 2018, 21:10:58
Ja, de parallellkoblede vil ha samme spenning. BMS må overvåke at det er lik spenning over hver av de seriekoblede stringene. Og det er her BMS sørger for at (på gitte kriterier) de cellene med høyest spenning tappes litt for å balansere.

Man har normalt ikke flere strenger. Har man 7S7P så er det 7 celler parallellkoblet i en "blokk" og så er de 7 blokkene seriekoblet. Man lager ikke 7 strenger av 7 seriekoblede celler og så parallellkobler de strengene. Det blir håpløst å overvåke og gir mye større sjanse for at enkeltceller får avvikende spenning.

Helt enig!
Jeg ordla meg dårlig. Det jeg kalte en «streng» er det samme som du (mer korrekt) kaller en blokk.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Knerten

Sitat fra: frank2 på november 24, 2018, 22:24:22
Hei
Holder på å bygge opp 2 pakker fra en Peugeot Ion(trilling)
En på 48v til bruk på hytten (4P16S), og en til båten(elektrisk påhengsmotor)på 24v(3P8S)
Disse pakkene er lett å demontere og kommer i løse celler på 50Ah
Pakken inneholder 88 celler(LEV50)
I bilen er blokkene satt sammen med skinner som er lett å gjenbruke.
Har letet en del etter bms, har bestilt en billig fra Kina, er spent på kvaliteten.
Kan komme tilbake med flere detaljer underveis.
Vil som andre her ikke anbefale dette hvis du ikke har kunnskap og respekt for farene det innebærer.
Hei har samme batterier ifra en i-Miev men jeg har 6P14S for å ha til 48V inverter med toppspenning på 56.7V, 4.05V i toppspenning ifra hver celle, så hvorfor 16S, det vil gi 64.8V ?
Har også en god BMS ifra REC-BMS i Slovenia som kan regulere inntil 15S
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

jkirkebo

Sitat fra: Knerten på november 29, 2018, 14:51:26
Sitat fra: frank2 på november 24, 2018, 22:24:22
Hei
Holder på å bygge opp 2 pakker fra en Peugeot Ion(trilling)
En på 48v til bruk på hytten (4P16S), og en til båten(elektrisk påhengsmotor)på 24v(3P8S)
Disse pakkene er lett å demontere og kommer i løse celler på 50Ah
Pakken inneholder 88 celler(LEV50)
I bilen er blokkene satt sammen med skinner som er lett å gjenbruke.
Har letet en del etter bms, har bestilt en billig fra Kina, er spent på kvaliteten.
Kan komme tilbake med flere detaljer underveis.
Vil som andre her ikke anbefale dette hvis du ikke har kunnskap og respekt for farene det innebærer.
Hei har samme batterier ifra en i-Miev men jeg har 6P14S for å ha til 48V inverter med toppspenning på 56.7V, 4.05V i toppspenning ifra hver celle, så hvorfor 16S, det vil gi 64.8V ?
Har også en god BMS ifra REC-BMS i Slovenia som kan regulere inntil 15S

Jeg vurderte 16S selv, ingen ulempe med det om inverter takler spenningen. Outback som jeg bruker klarer opptil 68V. Men jeg hadde bare plass til 7 blokker med Leaf-moduler i bredden så da var 14S greiest ;)

StefanPal

Har sett at eks. e--UP har 204stk 3,7V 25Ah batterier på tilsammen 18KWh
For et 24V anlegg blir det da 7×3,7V=25,9V.
Har funnet BMS:er på 24V 7S for 20A til 320A

Hvordan er det best å koble opp dette?
Må man ha 29 parallelle stringer med hver sin BMS på 20A som kontrollerer de 7 seriekoblede batteriene
Eller kan man ha en BMS på 320A som kontrollerer 7 seriekoblede stringer bestående av 29 parallelkoblede batterier.
Alternativt 7 parallelle batterier koblede med 7 i serie med en BMS på 80A og så 4 slike parallelt.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

jkirkebo

Sitat fra: StefanPal på november 30, 2018, 21:52:11
Har sett at eks. e--UP har 204stk 3,7V 25Ah batterier på tilsammen 18KWh
For et 24V anlegg blir det da 7×3,7V=25,9V.
Har funnet BMS:er på 24V 7S for 20A til 350A

Hvordan er det best å koble opp dette?
Må man ha 29 parallelle stringer med hver sin BMS på 20A som kontrollerer de 7 seriekoblede batteriene
Eller kan man ha en BMS på 350A som kontrollerer 7 seriekoblede stringer bestående av 29 parallelkoblede batterier

Man bruker vanligvis ikke en BMS med ampere-rating til stasjonær lagring, disse er til el-sykkel batterier og slike ting.  Til hytteanlegg trenger man normalt noe mer avansert, som helst kan slå av forbrukere ved å stenge for enhetene (enten via CAN-bus eller remote av/på) og tilsvarende på lading. Enkle BMSer stenger gjerne alt i en sleng, og det er ikke greit om man lader med solstrøm. Om du lader fra sola samtidig som du bruker strøm og en cellespenning faller for lavt vil du definitivt ikke at BMS skal stenge ladingen samtidig som forbruket. Dessuten vil man gjerne ha mulighet for display som viser cellespenninger og SOC. kobling til PC osv.

Ta en titt på REC eller Orion BMS (jeg anbefaler REC).

Du lager ikke 7 strenger som du parallellkobler. Du lager 7 blokker som består av 29 parallellkoblede celler, og så seriekobler du de 7 blokkene. Det trengs bare en BMS.

Røilern

Sitat fra: jkirkebo på november 30, 2018, 22:47:20
Du lager ikke 7 strenger som du parallellkobler. Du lager 7 blokker som består av 29 parallellkoblede celler, og så seriekobler du de 7 blokkene. Det trengs bare en BMS.

Alternativt hvis man ikke har løse celler (slik som mine A123 batterier) så må man ha en løsning som håndterer flere celler. Fra en A123 kyndig person ble jeg anbefalt www.batrium.com De har løsninger som takler helt opp mot 200 celler.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Jeg anbefaler alle å se videoen på denne linken som et eksempel på hva som kan skje om man holder på med lithium-celler uten å vite hva man gjør og uten å ha en ordentlig BMS som sikkerhet. Det gjelder alt fra små elsykkelbatterier til store hyttesystemer.

https://hackaday.com/2018/12/03/fail-of-the-week-how-not-to-electric-vehicle/

Jgytterdal@gmail.com

Ikke ufarlige saker dette nei!

Noen som har erfaringer med å bruke REC Bms i sammenheng med Victron MP.
Har lest en del om at Rec BMS kan styre ladingen i Victron MP via Color Control, Har noen testet at dette fungerer på samme måte fra Venus GX?

Hva er den beste måten å regulere ladingen fra eksempelvis en MPPT solcelle regulator?


For å summere opp sånn jeg har forstått det så man trenger da å kontrollere ladingen fra:
1. Inverter/ charger
2. solcelle regulator

Er dette riktig


Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

jkirkebo

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på desember 05, 2018, 07:00:45
Ikke ufarlige saker dette nei!

Noen som har erfaringer med å bruke REC Bms i sammenheng med Victron MP.
Har lest en del om at Rec BMS kan styre ladingen i Victron MP via Color Control, Har noen testet at dette fungerer på samme måte fra Venus GX?

Hva er den beste måten å regulere ladingen fra eksempelvis en MPPT solcelle regulator?


For å summere opp sånn jeg har forstått det så man trenger da å kontrollere ladingen fra:
1. Inverter/ charger
2. solcelle regulator

Er dette riktig

Ja. Solcelleladingen styrer jeg med et såkalt "latching" rele, som slår av minus fra panelene til regulator om en cellespenning skulle gå for høyt. Siden jeg stopper lading på 4,05V per celle har jeg programmert regulator til å lade til 56,7V (14S). Maks cellespenning har jeg satt til 4,15V så det skal en rimelig stor ubalanse til for at en av cellene overstiger 4,15V før pakken er oppe i 56,7V.

Lading fra aggregat via inverter har jeg rett og slett ikke sikret, for den har jeg programmert til å stoppe på 54,6V siden det er lite aktuelt å lade til 100% med aggregat. Dermed stopper lading så tidlig at det ikke er sjans for at noen cellespenninger blir for høye. Dessuten er jeg alltid til stede ved aggregatlading, det er ikke tilfelle ved solcellelading. Men ved behov kan man sikre aggregatladning på samme måte, da med et rele som slår av ene fasen fra aggregat inn til inverter. Dette releet kan forsynes med coil-strøm fra aggregatet slik at det ikke trekker konstant strøm fra batteripakka.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod