Honda EU30is som stopper

Startet av Eggedal, desember 06, 2018, 08:01:32

Eggedal

Aggregatet har gått som ei klokke, helt til kulda satte inn. Det stopper ofte, særlig på lav belastning. Det starter igjen på første slag, hver gang. Har drenert forgasser flere ganger i tilfelle kondensvann. Har sjekket oljenivået. Er på 800moh. Aggregatet er temmelig nytt. Bensinen er fersk.

Noen tanker om årsak?

steinis

Problemet på min EU20 var at oljelampa lyste når den stoppet. Den stoppet også i starten før den ble varm. Måtte dra den igang 2-3 ganger før den kom seg. Fikk surret meg til å skifte olje så ordnet det seg. Oljenivået var ok ved peiling.
Hytta (offgrid):
- 8x305Wp solcellepaneler 4s2p
- Victron Smart Solar MPPT 250/85 Tr
- Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50
- Honda EM 5500 CXS
- 24kWh Lithium fra Nissan Leaf / REC
- Vannbåren v

Eggedal

Sitat fra: steinis på desember 06, 2018, 08:37:46
Problemet på min EU20 var at oljelampa lyste når den stoppet. Den stoppet også i starten før den ble varm. Måtte dra den igang 2-3 ganger før den kom seg. Fikk surret meg til å skifte olje så ordnet det seg. Oljenivået var ok ved peiling.

Oljelampa lyser fordi tenning står på uten oljetrykk, når motor har stanset. Det er ikke et «problem», men helt korrekt signal.

Jeg har ikke timeteller, men kan sikkert koste på ny olje. Sjekket skjema, og første oljeskift er faktisk på 20 timer. Deretter 50 timer. Ikke rare intervallet. Synd de ikke har oljefilter...

Jgytterdal@gmail.com

Har akkurat hatt samme problem på mitt Tec29 aggregat, som jo er Honda.
Der var det kondens/vann i bensinfilter. Skiftet filter og nå går det helt smooth.
Her er det Eksternt bensinfilter, men ofte er det kondens relaterte problemer.
Logisk at den er mer sårbar for å stoppe på lav belastning,
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Eggedal

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på desember 06, 2018, 09:03:41
Har akkurat hatt samme problem på mitt Tec29 aggregat, som jo er Honda.
Der var det kondens/vann i bensinfilter. Skiftet filter og nå går det helt smooth.
Her er det Eksternt bensinfilter, men ofte er det kondens relaterte problemer.
Logisk at den er mer sårbar for å stoppe på lav belastning,

Ja, jeg har tenkt vann/kondens i bensinen hele tiden. Ble ikke klok på det.
Jeg har drenert forgasser uten å se antydning til vann. Skal sjekke filteret også 👍

Eggedal

Har lest meg opp og funnet «filteret», eller sila. Den skal rengjøres, ikke byttes (metall). Imidlertid får jeg ikke tak i mutteren på bensinkoppen (10mm), og står i fare for å dra den rund. Den skal skrus mot klokka, noe som gir seg selv siden alt er skrudd motsatt i tanken.

Det er trangt! Må nok finne skruverktøy som klemmer til rundt mutterhodet på koppen. Noen forslag??

erstokke

Tror ikke gjengene er links, så med en fastnøkkel vendt mot deg skal du vri til venstre. (apropos "mot klokka").

Eggedal

Sitat fra: erstokke på desember 06, 2018, 13:38:36
Tror ikke gjengene er links, så med en fastnøkkel vendt mot deg skal du vri til venstre. (apropos "mot klokka").

Hele dingsen sitter skrudd i tanken. Skrur man samme vei så løsner den der oppe.
«Mot klokka» må således tolkes rett! 😂

erstokke

Jeg tror koppen skal løsnes samme vei som du løsner "hele greia". Så da må du holde igjen "hele greia".

Eggedal

Fikk den opp med liten Vice Grip, mot klokka sett UNDERIFRA...

Meeeen.... Var det noe filter der?? Neiiiiida  >:(


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod