Tekniske spørsmål - inverter, fjernstyring og aggregat

Startet av Howard, desember 12, 2018, 23:00:26

Howard

Hei gjen
Jeg har et Sierra 5kw bensinaggregat med fjernkontroll. Ettersom det sikkert sitter et rele eller en form for mottager på det (433), er det mulig og koble dette enten på invertereller sikom 12+ for å starte?

Inverteren, Mpp Solar har noen datautganger, kan sikomen kobles til der for å slå inverter av/på?

Kan jeg med noe av dette, evt andre gadgets få battertilstand tilsendt på sms/mail?

Antar at Wifi basert finnes, men som forrige tråd illustrerer så er det desverre ikke nok sol i teøndelag vinterstid til engang å drive bare inverter.

Kommer desverre flere spørsmål etterhvert ettersom jeg holder på å bygge opp alt i teknisk rom nå, og dette er mitt første prosjekt off grid og med solbasert energi.

Legger ved bilde fra testkjøring, merk at alt er i muffer og kabelkanaler nå :)

Jgytterdal@gmail.com

Jeg hadde et Sierra aggregat med trådløs fjernkontroll for noen år siden.
Dette aggregat har automat choke som styres av en magnet ventil.

Jeg funderte på det samme med å bruke en enhet fra Control by web
Som har rele som kan gi puls (eksempelvis 3 sek),
Kunsten er å finne en måte å kjøre starteren noen få sekunder.
Sikom slår jo av og på rele statisk. Kanskje det finnes en måte at du kun kan gi start puls.?
En annen ting er: når vet du at aggregatet har startet?
Jeg antar du eventuelt kan se det på spenningen (v) på Sikom enheten.

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

jkirkebo

Hvis man har en styreenhet som gir fast signal ut hele tiden når aggregatet skal gå, og et aggregat som krever litt mer avansert styring (kjøring av starter i x antall sekunder med hviletid og y antall forsøk osv.) kan man bruke den samme styringsenheten jeg bruker; en GSCM-mini fra Atkinson Electronics:

http://atkinson-electronics2.mybigcommerce.com/gscm-mini-50hz-europe-australia-japan/

Den fungerer supert med mitt Honda EU65iS, det styres da automatisk fra mitt Outback-baserte system. Starter aggregat automatisk på gitt SOC eller spenning osv. Man kan selvsagt også styre det manuelt fra f.eks en Sikom-enhet eller hva som helst annet som kan aktivere et rele.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod