Kjøleskap ORB153BKL A+++ bestilt.

Startet av Arild81, desember 30, 2018, 13:35:19

Arild81

Da var kjøleskapet bestilt. Blir spennende å se til våren om det vil gå.
600ah gel 12v batteri. Victron 12/800 foreløpig 200w solcelle.

https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjoleskap/ORB153BKL/gorenje-retro-collection-kjoleskap-orb153bkl-sort

-25% ved kjøp av to hvitevarer 😜

ThomasR

Victronproduktene pleier å tåle en betydelig større startstrøm enn merkestrømmen i noen sekunder. Så tror inverteren din skal takle det!

Det blir nok mer et spørsmål om hvordan batteripakke og solceller håndterer forbruket. Med andre ord blir det ganske væravhengig! Men du vil jo gjøre deg noen erfaringer etter hvert. Så kan jo anlegget eventuelt bygges ut ved behov.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Arild81

Tenker kanskje vindmølle eller ekstra panel med tiden.
Har 50a lader som kan kjøres ved behov.

Det beste hadde vært om kjøleskapet kunne stått på fra april til sept.

ThomasR

Sitat fra: Arild81 på desember 30, 2018, 14:40:20
Tenker kanskje vindmølle eller ekstra panel med tiden.
Har 50a lader som kan kjøres ved behov.

Det beste hadde vært om kjøleskapet kunne stått på fra april til sept.

Du må nok regne at kjøleskapet trekker ca 300-350Wt/døgn.. I tillegg kommer egetforbruket til inverteren. Er det en Multiplus du har? Hos meg er selve inverteren det enkeltproduktet som trekker mest strøm per døgn.

Du skal ha svært gode solforhold for å klare april-sept med kun 200W panel.... (Nå er heldigvis panelene blitt såpass rimelige at det koster ikke allverdens å oppgradere ved behov)
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Arild81

Blir Strømforbruket så pass?

Sitat fra: ThomasR på desember 30, 2018, 14:49:47
Sitat fra: Arild81 på desember 30, 2018, 14:40:20
Tenker kanskje vindmølle eller ekstra panel med tiden.
Har 50a lader som kan kjøres ved behov.

Det beste hadde vært om kjøleskapet kunne stått på fra april til sept.

Du må nok regne at kjøleskapet trekker ca 300-350Wt/døgn.. I tillegg kommer egetforbruket til inverteren. Er det en Multiplus du har? Hos meg er selve inverteren det enkeltproduktet som trekker mest strøm per døgn.

Du skal ha svært gode solforhold for å klare april-sept med kun 200W panel.... (Nå er heldigvis panelene blitt såpass rimelige at det koster ikke allverdens å oppgradere ved behov)

jkirkebo

Sitat fra: Arild81 på desember 30, 2018, 15:13:26
Blir Strømforbruket så pass?

Skapet er oppgitt til 124kWh pr. år, noe som blir 339Wh/døgn. Inverteren er typisk ca. 92% effektiv, så da er man oppe i 368Wh/døgn. Mindre Victron-invertere har egenforbruk på ca. 7W, det blir omkring 168Wh/døgn. Sum 536Wh/døgn eller omkring 43Ah fra et 12V batteri.

Vi har et nytt Siemens-skap på hytta, 210L for innbygging. Det er oppgitt til bare 69kWh/år, eller 189Wh/døgn. Ca. 386Wh/døgn alt inkludert eller omkring 31Ah. Men det er da et kjøleskap uten frysedel, disse bruker naturlig nok en del mindre strøm. Vi gikk for separat fryser, da kan vi bare la være å slå på den vinterstid siden vi ikke trenger fryser når det er -15 grader utenfor døra ;)

Arild81

Sitat fra: jkirkebo på desember 30, 2018, 15:49:51
Sitat fra: Arild81 på desember 30, 2018, 15:13:26
Blir Strømforbruket så pass?

Skapet er oppgitt til 124kWh pr. år, noe som blir 339Wh/døgn. Inverteren er typisk ca. 92% effektiv, så da er man oppe i 368Wh/døgn. Mindre Victron-invertere har egenforbruk på ca. 7W, det blir omkring 168Wh/døgn. Sum 536Wh/døgn eller omkring 43Ah fra et 12V batteri.

Vi har et nytt Siemens-skap på hytta, 210L for innbygging. Det er oppgitt til bare 69kWh/år, eller 189Wh/døgn. Ca. 386Wh/døgn alt inkludert eller omkring 31Ah. Men det er da et kjøleskap uten frysedel, disse bruker naturlig nok en del mindre strøm. Vi gikk for separat fryser, da kan vi bare la være å slå på den vinterstid siden vi ikke trenger fryser når det er -15 grader utenfor døra ;)

Mulig jeg går på en smell da.... finner vel ut av det til våren 😅

haskibr

Jeg har ikke mye erfaring med solcellepanel fra tidligere. Jeg kjøpte ei 160W "solcellepakke" med 2x260At (C100) batterier og et 110l 12V kjøleskap av Sunwind våren 2018. Selgeren trodde det ville gå greit.
Anlegget ble montert opp og igangkjørt siste halvdel av mai. Det så ut til å virke helt fint de første 6  - 7 ukene. Halvveis ut i juli var det et par - tre gråværsdager. Etter det viste det seg at det gikk butt i butt, dvs da klarte ikke solcellepanelet å lade opp igjen batteriene noe særlig selv med en uke finvær og sol. Når august kom var det slutt. da sank batterispenningen litt hver dag selv om det fortsatt var mye sol. Byttet så regulator fra den som fulgte med i pakken til mppt regulator. Det viste seg at jeg fikk ca 30% mer lading da, så da gikk det greit et par uker til. og så var mitt behov for kjøleskap over for sesongen.
12V kjøleskapet jeg har er oppgitt til 345 - 575Wt/døgn avhengig av omgivelsestemp.
Det var ikke noe annet som sto på og trakk strøm.
Solcellepanelet har relativt greie solforhold tror jeg. Det står retning syd/sydøst, og har sol fra morgenen til ca kl 17 på sommeren.
Om min erfaring er overførbar til ditt anlegg vet jeg ikke. Solcellepanelet du har er større, så det bør gå helt fint. Kommer nok litt an på hva annet som trekker strøm også, i tillegg til hvor mye du får ut av solcellepanelet.
3*310Wp paneler, Smartsolar 150/35, 2stk 48V 7kWh batteri fra Chainpro, BMV712, Multiplus II 48/3000, Orion TR48/12, Cerbo GX, Yamaha EF2800i, Wallas 26CC

Røilern

Mitt kjøleskap bruker mindre enn 160Wh/dag når vi ikke er der og åpner døren hele tiden, men inverteren bruker 600Wh/dag og øvrig teknoutstyr (ruter 4G etc) bruker 240Wh/dag. Det gir et dagsforbruk på over 1000Wh

Kjøleskapforbruk er selvfølgelig helt avhengig av temperaturen rundt kjøleskapet, og hvor effektivt det er.

Mitt første forsøk på kontinuerlig 230V og kjøleskap for noen år siden var med en 3000W 12V Multiplus og 4 x 140Wh. Det var ikke nok til å ha kontinuerlig drift gjennom sommerhalvåret.

I år har vi for førte gang hatt 230V på siden påske med kjøleskap, fryser og utelys på kontinuerlig til begynnelsen av November. Med 6x140W + 6x300W var det overskuddsproduksjon i bøtter å spann.

Det jeg prøver å si er at 200W eller 140Wh er ganske sikkert helt utilstrekkelig for kontinuerlig drift.  


Et solcelle anlegg uten et energibudsjett og tett oppfølging av forbruk er ikke lett å få i balanse - Man må alltid starte der.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

Ofte har 12v kjøleskap mye dårligere miljøklasse en vanlige 230v kjøleskap.
Det er ikke bare strømforbruket når kompressoren går som teller men også isolasjonen i kjøleskapet.

Feks bruker mitt Scandomestic SKB210-1 A++ kun 157kwt pr år.
Og er dermed ganske sparsommelig med forbruket.

Er nok lurt å ta høyde for noen gråværsdager med mere paneler, det er det enkleste. Utvide batteribank en er ikke bare rett fram.
Når du nå har kjøpt mppt regulator kan du doble kapasiteten med å kjøpe et 160w panel til.
Ved å seriekoble panelene øker du ikke strømmen (A) i regulatoren kun spenningen og normalt går greit. De fleste mppt regulatorer håndterer 75v og oppover.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Småviltjakt

Hei - er ny på dette forumet, men leser mye nytting info fra dere.
Ser på de fleste tråder (har selvsagt ikke lest på langt nær alle) at det er om å gjøre å ha en så stor batteribank som mulig, og rent teniks er vel det sikkert helt riktig, men er det fortsatt BAT - dersom det legges et stillegående, bensingjerrig aggregat, fjern - /autostart alt. også en vindmølle. Man kan vel bruke noen liter bensin før man har nådd investeringskost for en batteripakke på tusenvis av Ah ?

Er jeg inne på noe her eller er det noe jeg ikke har fått med meg/misset på veien ?

Røilern

Sitat fra: Småviltjakt på januar 07, 2019, 19:49:38
Er jeg inne på noe her eller er det noe jeg ikke har fått med meg/misset på veien ?

Energi kan du få fra solpaneler, vindmølle, bensinaggregat eller min elektriske jerrykanne. Batteriene lagrer bare energien. Da blir spørsmålet hvor mange dagers drift vil da ha fra batteriene uten tilførsel av energi, og hvor lang tid synes du det er greit at det tar før de er ladet opp igjen.

Bensinaggregat er en ting for seg - her koster 1kwh 10 kroner og kommer fritt med støy og eksos. Dette siste er årsaken til at jeg kjører så lite som mulig med aggregat.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kristianh

DC kjøleskap kan også være rimelig effektive. Her er for de som måtte ha interesse et eksempel på et som bruker 72 Wh/dag ved 3 grader i kjøleskap og 20 grader omgivelsestemperatur (166 liter-varianten):
https://www.off-grid-europe.com/downloads/dl/file/id/570/steca_steca_pf166_and_pf240_refrigerator_datasheet.pdf

jkirkebo

Sitat fra: kristianh på januar 25, 2019, 22:06:31
DC kjøleskap kan også være rimelig effektive. Her er for de som måtte ha interesse et eksempel på et som bruker 72 Wh/dag ved 3 grader i kjøleskap og 20 grader omgivelsestemperatur (166 liter-varianten):
https://www.off-grid-europe.com/downloads/dl/file/id/570/steca_steca_pf166_and_pf240_refrigerator_datasheet.pdf

Det er jo ikke et kjøleskap men en kjøleboks. De er selvsagt mer effektive da den kalde luften ikke "raser" ut når man åpner den. Men plasseringsvennlige er de ikke. Ei heller bruksvennlige.

Arild81

Sitat fra: ThomasR på desember 30, 2018, 14:49:47
Sitat fra: Arild81 på desember 30, 2018, 14:40:20
Tenker kanskje vindmølle eller ekstra panel med tiden.
Har 50a lader som kan kjøres ved behov.

Det beste hadde vært om kjøleskapet kunne stått på fra april til sept.

Du må nok regne at kjøleskapet trekker ca 300-350Wt/døgn.. I tillegg kommer egetforbruket til inverteren. Er det en Multiplus du har? Hos meg er selve inverteren det enkeltproduktet som trekker mest strøm per døgn.

Du skal ha svært gode solforhold for å klare april-sept med kun 200W panel.... (Nå er heldigvis panelene blitt såpass rimelige at det koster ikke allverdens å oppgradere ved behov)

Da blir det oppgradering.
Har kjøpt 2stk panel på 360w. Totalt 920w på hytta. 600ah gel batteri.

Henrikhes



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod