Tilbud om strøm på hytta

Startet av qhans, januar 03, 2019, 19:07:40

qhans

Hei. Vi driver og utvider hytta med ei gammel laftehytte pluss ett mellombygg- totalt med den gamle ca 125 m2.
Hadde tenkt meg et anlegg med paneler stor batteribank, agregat og inverter og 220v opplegg.
Fikk akk tilbud om strøm inn hvis nok antall melder seg . Ca 80- 120 tusen pluss kabel inn hvis nok antall hytteeiere meldte seg.
Hva ville dere gjort ??.
Ett komplett annlegg med solceller vil og koste minst dette og kanskje mye mer ?

StefanPal

Det beror på hva man ønsker...
Et solcelle opplegg for dette kan bli noe slik:
-Strømaggregat Honda 3kwh 35.000kr
-Batteribank 24V 16,4kwh Litium fra elbil eller 3500Ah AGM (2V*12 100h) 48.000kr
-Solceller 255W x 6stk = 1520W 9.570kr
-Laderegulator Victron BlueSolar MPPT 150V/85A 6.995kr
-Inverter Victron Phoenix Inverter 24V/5000W 23.995kr
-Omformer Victron Orion 24/12-70, 840Watt 2.095kr
-Victron BatteryProtect 12/24V 220A 1.375kr
Da blir totalen 127.000kr (priser hovedsaklig fra www sparelys.no)

Fordelen med dette er da at det ikke er noen faste eller forbruks kostnader  ;D
Men hvis man ønsker el oppvarming så må man gå for oppkobling mot el nettet.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

qhans

Takk. Oppvarming blir en vedovn med vannkappe-gulv varme i lukka system.
Skal grave ned en brukt vanntank på 1000 l som er til vask og dusjvann. Jets do med nedgravd 3m3 tank (gratis). Sirkulasjonspumpa bruker sikkert en del og det gjør også jetsdoen i starten.
Tror nok investeringskostnaden på strømalternativet blir minst like høyt og fordelen er som du skriver at det er ingen eller små års kostnader. Har en kjenning som betaler ca 10 tusen i året på strøm.

jkirkebo

Sitat fra: qhans på januar 03, 2019, 20:39:57
Takk. Oppvarming blir en vedovn med vannkappe-gulv varme i lukka system.
Skal grave ned en brukt vanntank på 1000 l som er til vask og dusjvann. Jets do med nedgravd 3m3 tank (gratis). Sirkulasjonspumpa bruker sikkert en del og det gjør også jetsdoen i starten.
Tror nok investeringskostnaden på strømalternativet blir minst like høyt og fordelen er som du skriver at det er ingen eller små års kostnader. Har en kjenning som betaler ca 10 tusen i året på strøm.

Jets bruker nesten ikke strøm. Helt minimalt.

Men du må regne med å avskrive elektronikk og batterier over 10-15 år, aggregat over kanskje 15-20 år. Det betyr at det neppe blir noe billigere pr. år å drifte et stort solcelleanlegg fremfor å legge inn strøm.

Vi har stort solcelleanlegg på hytta og alt i alt kom det vel på en kvart million med alt. Men hos oss koster det ca. 1,5 million å legge fram strøm til hytta så det var aldri et alternativ ;)

qhans

Hvorfor ble det så dyrt som 250 tusen.
Er det komponentene som dere har valgt som gjør det.
Ser at Sunwing har ett ferdig skap til 169.00.-: Hovedkomponenter:

Max Power solcellepaneler, 4 stk
Bakkestativ for 4 paneler
Aggregat Tec 60
Victron Phoenix Multi 12/3000/120
Rolls batteri S605, 6 stk
Victron color control, batterimonitor og MPPT regulator.
Stefan over foreslår en pakke til 127.000.- fra Sparelys

Tilbud fra Hyttetorget :

Pakkeinnhold:

Fullisolert energihytte levert i seksjoner, grunnet med fargeløs beis
2 x 120W monokrystall solcellepaneler (lader også i overskyet vær)
3 x 200Ah HEAT lithiumbatterier (Bluetooth) Kan utvides med flere om ønskelig.
20A MPPT solcelleregulator
3000W kombiinverter m/75A batterilader (peak 9kW).
12V lys i energihytta
Sikringsskap for 12V kurser (plasseres i hytta/boligen)
Ledninger, kabelsko, klips etc. for sammenkobling av komponentene.
Dette er visst uten Honda aggregat ser det ut til.
Har også tilgang til ett brukt anlegg med Wallas inkl.men er brukt i 4 år :

Pent brukt kraft pakke fra 2014 med Honda eu30is aggregat ombygget eksos samt fjern start 30lm.
Wallas med 30 liter tank samt SMS tjeneste/ starter.
Anlegget er Basic 3000 levert fra sundwind.
Kraftig anlegg med 1800 amper batteri bank fra Rolls.
Eget stativ i rustfritt stål medfølger.
Jeg er veldig dårlig på elektro så jeg trenger visst hjelp til å regne ut

StefanPal

Uansett hva du velger så er det viktig å se over hva du har for strøm behov og hva som skal gå på strøm.

Skal du ha bare 220v eller 12V og 220V?
(Jeg bygger om hytten og legger opp til å ha alt lys på 12V og 220V i kontakter, 24V batteripakke med omformer og inverter).
Hva skal du kjøre på strøm? (lite kjøleskap m. fryser 250-400wh/døgn, Inverter fra 120-600Wh/døgn, varmtvannsbereder 30l 1500wh/døgn, Tv, lys etc ut ifra bruk)

Regne sammen hva du ønsker å bruke så ser du hva du må dimensjonere etter.
Du bør beregne å klare deg 4 dager uten sol uten å tømme batteriene (Litium til 80% og AMG til 50%) for lengst mulig levetid på batteriene. Ellers blir det og mye aggregat kjøring. Jeg kjører normalt kun aggregatet 1 time når jeg kommer til hytten for å varme opp varmt vann etc.

Hvis du skal bruke mye strøm på 220V så bør du bruke 24V eller 48V batteripakke.
(på 12V så blir det mange A som skal gjennom kabelen til inverter)

Jeg hadde og satt opp så mange solcellepaneler som mulig for å raskt kunne lade opp batteriene når solen er framme og ha full ladekapasitet selv når det ikke full sol, er ikke problem å ha overkapasitet med en Victron regulator.

Jeg har både mono og polykristall solcelle paneler og synes det er marginal forskjell på de ved sol resp. overskyet. Så det blir mest en visuell utseende forskjell. Jeg hadde gått for mest W for pengene.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

qhans

Takk for utfyllende svar . Bra.
Ikke tenkt på at jeg kan ha begge deler som du sier for da blir det lettere med egeninnsats til det som er 12 v basert. 12 volts ledlys lyser jo veldig bra. Har noen av det i gamlehytta.
Varmtvann skal jeg varme opp med vedovn med varmekappe er planen.
Jeg finner sikkert en kalkulator her på nett som jeg kan sette opp ønskene  og regne ut behovet.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod