Ovn til badstua

Startet av KWK, mai 02, 2009, 11:45:08

KWK

Noen som har peiling på hvor sterk ovn (Kilowatt) jeg bør ha i badstuen, og evt. merke ???

Størrelsen på badstuen er mellom 2-3 m2, og har panel i gran.

Er det noen typer spotlights som tåler varmen i fra badstuer, eller er det bare disse "trauste" vegglampene i tre som er godkjent ???

Håper noen kan svare på disse spørsmålene ;D



ivar-jan@online.no

Hvis du har en takhøyde på 2 meter, som er ganske vanlig i en badstu er badstua på 4 - 6 m3.  En ovn på 4,5 kw er beregnet for badstuer 3 - 6 m3, en 6 kw ovn er bergnet for badstuer 5 - 9 m3.  Hvis den er nærmere 3 m2 bør du ha en 6 kw ovn, er den 2 m2 vil en 4,5 kw ovn gjøre jobben.  Det kan også være lurt å sjekke hvor store sikringer du har, og om du har en-fas eller tre-fas.  Er du usikker kan det være lurt å kontakte elektriker.  Badstuovn er en fast installasjon og skal installeres av godkjent elektriker.  Ovnen krever egen kurs.

Det er flere merker av gode ovner på markedet.  Hvis du vil ha en badstu som gir god fuktighet ved vannpåkast kan det være lurt å satse på en ovn med stort steinmagasin.

Det finnes fiberkabler for montering i badstutak.  Da ligger selve lysenheten i taket ved siden av badstutaket.  Det er også mulig å benytte fiberbelysning bak ryggstøtten eller under benken som indirekte belysning.

Det er også mulig å benytte kjede med xenonlamper.  Da monteres disse gjerne bakom en list oppe ved taket, eller bak ryggstøtten, et under bastubenken for indirekte belysning.

Det bli ganske varmt i taket, så derfor frarådes bruk av tradisjonelle spotlight.

Håper dette kan være til hjelp.

IJ

KWK

Kjempeflott informasjon.

Takker for tipsene, som jeg tar med meg videre i badstu prosessen  :)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod