Plassering av solpanel på tak i fast vinkel hele året.

Startet av Slyboy, februar 05, 2019, 22:01:03

Slyboy

På taket der jeg skal montere solcellepanelene er det veldig værhardt. Jeg tenker derfor å legge de flatt på taket i ca 28 graders vinkel. Ganske flatt mao, men det er den beste løsningen.

Mener jeg leste for en tid tilbake at der er flere typer panel som takler dette. Mener også å ha lest at visse paneler lader bedre i overskyet vær enn andre.

Noen som har tanker om dette? Er mest avhengig av å ha god lading fra Påske og frem til oktober.

:)
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

jkirkebo

Sitat fra: Slyboy på februar 05, 2019, 22:01:03
På taket der jeg skal montere solcellepanelene er det veldig værhardt. Jeg tenker derfor å legge de flatt på taket i ca 28 graders vinkel. Ganske flatt mao, men det er den beste løsningen.

Mener jeg leste for en tid tilbake at der er flere typer panel som takler dette. Mener også å ha lest at visse paneler lader bedre i overskyet vær enn andre.

Noen som har tanker om dette? Er mest avhengig av å ha god lading fra Påske og frem til oktober.

:)

Alle paneler takler dette, og forskjellen mellom de forskjellige typene er minimale mhp. lading i overskyet vær. Det som gjelder er derfor flest mulig paneler for færrest mulig antall kroner ;)

Slyboy

Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod