Jording av 230V anlegg med Multiplus og aggregat

Startet av ThomasR, februar 11, 2019, 18:26:45

ThomasR

Jeg har et fullverdig 230V opplegg med sikringsskap som inneholder hovedsikring, fire forbrukssikringer med jordfeilvern type A og jordingsskinne. Jordingsskinna er koblet til et jordspyd i bakken. 230V L og N leder fra Multiplus er koblet inn på hovedsikringen i sikringsskapet, og jord fra Multiplus er koblet til jordingsskinna.

Alle forbrukskursers jordledninger er selvsagt koblet til jordingsskinna
Multiplus og aggregat er koblet til jordingsskinna via jordingslederen i kabelen.
I tillegg er Multiplus koblet til jordingsskinna via chassis (tilkobling for jord der, som er koblet direkte til jordingsskinne)

Det betyr jo at all kontakt med jord, både fra "strømprodusentene (Multiplus og aggregat) og jordledning fra forbrukskursene har sitt tilknytningspunkt til jord via samme sted, altså jordingsskinna og spydet.

Burde aggregat og Multiplus hatt en kobling til jord direkte, utenom sikringsskapets jordingsskinne og jordspyd..?? Eller virker dette å være en trygg løsning?
(Jeg har iallfall erfart at jordfeilbryter på kursen slo ut da jeg fikk en jordfeil i vaffeljernet)
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Jgytterdal@gmail.com

Jeg har to jordspyd koblet til mitt anlegg, et "nær" hytta og et koblet til MP /generator osv.
Batterier, generator og Inverter står ca 20 m unna hytta

Er redd for at kun ett jordpunkt gir for høy jord resistans og dermed for lite kapasitet til å utjevne.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

ThomasR

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på februar 12, 2019, 10:53:58
Jeg har to jordspyd koblet til mitt anlegg, et "nær" hytta og et koblet til MP /generator osv.
Batterier, generator og Inverter står ca 20 m unna hytta

Er redd for at kun ett jordpunkt gir for høy jord resistans og dermed for lite kapasitet til å utjevne.


Takk for svar!
Ja, det er noe slikt jeg også har grublet litt på om kan skje...

Hvis jeg kobler et eget jordspyd direkte til aggregatet, så bør jo det kunne løse problemet (hvis problemet eksisterer). Og Multiplusen er jo i sin tur jordsammenkoblet med aggregatet.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

StefanPal

Jeg har og gått for samme løsning som Jgytterdal.

Her finner du mer informasjon om dette og hvordan det kan måles:
https://dam-assets.fluke.com/s3fs-public/9902786_NOR_A_W.PDF

2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod